شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1131869
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
طاغوت

حوزه/ امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی چیزی به نام هویّت اسلامی وجود ندارد؛ مردم مسلمانند، نماز هم می‌خوانند، روزه هم می‌گیرند، شاید زکات هم می‌دهند امّا مجموعه‌ی جامعه، هویّت اسلامی ندارد؛ یعنی یک شخصیّتی، یک حقیقتی قرار گرفته‌ی در مقابل حقیقت کفر و حقیقت طاغوت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر آیت پیمان در یادداشتی آورده است:

هدف بعثت انبیاء الهی را قرآن در دو کلمه بیان می‌کند.

در آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل می‌فرماید: وَلَقَد بَعَثنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ ۖ....

مفاهیم قرآنی همچون: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقیٰ لَاانفِصامَ لَها؛ یک مفهوم معرفتی اصیل و اساسی است، کفر به طاغوت و ایمان به خدا در قرآن کریم از اصول است.

یعنی همه‌ی عالم وجود را تقسیم می‌کند به دو قسمت: یک قسمت منطقه‌ی نفوذ طاغوت است که باید به آن کفر ورزید؛ یک قسمت منطقه‌ی نفوذ الله است که باید به آن ایمان آورد، باید این مفاهیم معرفتی را باور کرد؛ چون هویّت ایمانی در مقابل هویّت کفر است.

این به معنای این نیست که ما دائم بایستی با هر کسی که در هویّت کفر است بجنگیم؛

این معنایش مقاتله نیست؛ این معنایش عدم ارتباط هم نیست؛ این معنایش عدم تبادل معلومات هم نیست؛

این معنایش استقلال هویّت ایمانی و مرزبندی هویّت ایمانی است تا انسان بتواند در مقابل هویّت طاغوت و هویّت کفر، خودش را حفظ کند، نگه دارد، تکمیل کند، رو به پیشرفت حرکت کند.

امروز گرفتاری امّت اسلامی در تسلّط فرهنگ غربی بر اوست، در تسلّط اقتصاد غربی بر کشورهای اسلامی است، در تسلّط سیاست غربی بر حاکمان مسلمانان است ؛ منشأ گرفتاری‌ها در همه جهان اسلامی سلطه حاکمیت های طاغوتی خارجی و داخلی است.

امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی چیزی به نام هویّت اسلامی وجود ندارد؛ مردم مسلمانند، نماز هم می‌خوانند، روزه هم می‌گیرند، شاید زکات هم می‌دهند امّا مجموعه‌ی جامعه، هویّت اسلامی ندارد؛ یعنی یک شخصیّتی، یک حقیقتی قرار گرفته‌ی در مقابل حقیقت کفر و حقیقت طاغوت وجود ندارد.

لذا طاغوت ها در فرهنگِ اینها و باورهای مسلمانان دخالت می‌کنند و در اقتصاد و روابط اجتماعی‌ و اخلاق مردم دخالت می‌کنند.

در امّت اسلامی زیر سلطه، هویّت واحدی وجود ندارد و دچار تفرقه و نزاع و دعوا جنگ و تنافر و عدم تفاهم می‌شود.

طاغوت و کفر در سایه مضمحل کردن و نابود کردن هویّت اسلامی است و امروز هرچه از این هویّت در هر نقطه‌ای از دنیا باقی مانده را می‌خواهند از بین ببرند.

این حقیقت را اگر چنانچه ما درست بفهمیم، به آن پایبند باشیم و آن را دنبال کنیم و تلاش کنیم آن را به‌صورت یک فهم عمومی در جامعه‌ی اسلامی و امّت اسلامی دربیاوریم.

اگر اهمیت این معرفت قرآنی را در اقشار نخبگانی و در عرصه تبلیغ و رسانه و در دستگاه‌های تعلیم و تربیت، درست بفهمیم و باور کنیم و گسترش بدهیم، موجب بیداری و هویت یابی امت اسلامی در سایه تحکیم ایمان بالله و اجتناب از طاغوت خواهد شد.

والعاقبة للمتقین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha