پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
اراک

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان «راهکار مقابله با احتکار از دیدگاه رویکردهای مشهور فقه حکومتی» دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز خانم محبوبه موذنی، طلبه رشته فقه و اصول مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان «راهکار مقابله با احتکار از دیدگاه رویکردهای مشهور فقه حکومتی» با داوری حجت الاسلام علیرضا ایمانی راد و با راهنمایی حجت الاسلام سعید حسنی و با رتبه عالی دفاع کرد.

خانم موذنی در دفاع از پایان نامه خود گفت: فقه حکومتی مورد توجه فقه پژوهان معاصر قرار گرفته است، به نحوی که آن را تنها رویکرد موفق در اداره ی جامعه می دانند و به تأثیر بالای ابعاد مختلف فقه حکومتی در پیشگیری و مدیریت بحران های جامعه با هدف پاسخگویی فقه حکومتی در مقوله های مختلف اجتماع معتقدند، احتکار را به عنوان یکی از آسیب های اقتصادی معرفی نموده و به بررسی راهکار مقابله با احتکار از چهار رویکرد مشهور فقه حکومتی با روش توصیفی تحلیلی و مقایسه نظرات به این امر پرداخته شده است.

وی تصریح کرد : پس از بررسی مفهوم احتکار روشن شد که نظرات فقها پیرامون حرمت یا کراهت احتکار وابسته به قیودی است که در منابع مختلف فقهی ذیل واژه احتکار بیان شده است از جمله نیاز و میزان دسترسی افراد به آن محصول یا قصد فرد از انبار کردن کالا، از طرفی پس از بیان تعریف واژه ی فقه حکومتی و بررسی نظرات فقها، جامعه با رویکرد های مختلفی از فقه حکومتی مواجه است.
موذنی خاطر نشان ساخت :چهار رویکرد مشهور از فقه حکومتی وجود دارد که شامل الف:رویکرد فقه حکومتی در احکام مبتلا به، ب:رویکرد فقه حکومتی در منطقه الفراغ، ج:رویکرد فقه حکومتی در حل تزاحمات احکام، د:رویکرد فقه حکومتی در جایگاه سرپرستی، است.

وی اظهار داشت: جایگاه احتکار در محدوده احکام مبتلابه، از طرف حکومت و در مقیاس کل اجتماع باید در نظر گرفته شود، بنابر این راهکار، مقابله با احتکار هم جنبه پیشگیری و هم جنبه درمانی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha