شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حاجی اسماعیلی

جلسه درسگفتار تخصصی "جریان‌شناسی فمنیسم" با حضور عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سمیه حاجی‌اسماعیلی در این جلسه که با همکاری رسانه تخصصی عصر زنان در مجموعه فکرت برگزار شد، با بیان این که به منظور فهم جریان‌شناسی فمنیسم در غرب می بایست از دوران ما قبل مدرن بحث را شروع کنیم، اظهار داشت: فمنیسم همچون هر جریان فکری، فرهنگی و اجتماعی دیگری ریشه در باورها، فرهنگ و تمدن غرب دارد و ارزش و جایگاه زن در تمدن غرب باید در دوره‌های تاریخی باستان(یونان و روم باستان)، قرون وسطی، رنسانس و مدرنیته مورد واکاوی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه غربی‌ها تمایل دارند خود را یونانی بدانند، افزود: جایگاه بسیار برجسته یونان در فرهنگ و تمدن، مهد فلسفه، ساختار سیاسی دموکراسی آن و وجود ادبیات و هنر قوی نیز باعث شده که غربی‌ها پیشینه خود را از یونان بدانند.

وی ادامه داد: زنان در یونان باستان در شمار شهروندان محسوب نمی‌شدند و در عِداد حیوانات و اشیاء سرشماری می‌شدند و زنان در ادبیات و هنر که یکی از مولفه‌های فرهنگ و تمدن محسوب می‌شد، هیچ حضوری نداشتند و یک نگاه فرودستانه به زنان در یونان وجود داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده همچنین با اشاره به دوران قرون وسطی، افزود: زنان در این دوره تحت فشار و ستم مردان و سلطه فئودال بوده‌اند و آموزه گناه نخستین در فرودستی زنان خیلی نقش ایفاء می‌کرد چرا که در اندیشه آنان، این گناه باعث آلوده شدن نسل بشریت شد و مقصر این گناه حضرت حوا و زن است.

وی ادامه داد: دوره رنسانس از قرن ۱۴ تا ۱۶ را شامل می‌شود و نوزایی و بازگشت به تمدن یونانی و انگاره‌های عقلی نظری اتفاق افتاد و بحث اومانیسم و به رسمیت شناختن امیال انسان مطرح شد و انسان از موجودی در جهان به موجودی در مقابل جهان تبدیل و انسان مکلف در کلیسا به انسان محق تغییر کرد.

حاجی اسماعیلی همچنین بیان داشت: در قرن ۱۸، دو انقلاب بسیار مهم انقلاب صنعتی انگلیس و انقلاب سیاسی فرانسه صورت می‌گیرد که آغاز روند شکل‌گیری فمنیست می‌شود و انقلاب صنعتی با اختراع ماشین نخ‌ریسی کار را از خانه به محل کار کشاند و سپهر عمومی و خصوصی ایجاد و عنصر پول نقش بسیار مهمی در دنیای مدرن می‌شود.

وی افزود: پول و ترویج نظام پولی به عنوان یک ابزار قدرت و ثروت در ایجاد جنبش فمنیستی نقش بسیار زیادی داشت چرا که پول در اختیار مردان بود ولی زنان نیز می‌خواستند در سپهر عمومی مشارکت داشته باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده به انقلاب سیاسی فرانسه پرداخت و گفت: انقلاب فرانسه که در سال ۱۷۸۹ به وجود آمد آن‌قدر مهم است که دنیا را به پیش از انقلاب سیاسی فرانسه و بعد از آن تقسیم می‌کنند و ویژگی بارز و ایده اصلی آن حقوق بشر و آزادی‌های اساسی انسان است و ادعای صدور آن را به تمام دنیا داشتند.

وی افزود: زنان حضور اساسی، فعال و برجسته‌ای در این انقلاب داشتند ولی زمانی که اعلامیه حقوق بشر صادر شد زنان را رسماً از حقوق شهروندی محروم کرده بودند و جامعه زنان با یک شوک مواجهه شدند و اعتراض آنان باعث شد که کتابی به نام اعلامیه حقوق بشر زنان نوشته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha