پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
مرکز مطالعات اسلامی اصفهان

رئیس مرکز مطالعات اسلامی اصفهان گفت: این مرکز انجام پژوهش ها و مطالعات دینی در حوزه علوم و معارف اسلامی را به شکل سازمان یافته و مطابق با استانداردهای علمی در قالب گروه های پژوهشی رسمی برعهده دارد.

فریبرز راهدان در گفتگو با خبرنگار حوزه پیرامون اهم فعالیت ها در این مرکز اظهار داشت: مرکز مطالعات اسلامی اصفهان عهده دار فعالیت های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان است که از منظر محتوایی زیرمجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم محسوب می شود.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر این مرکز دارای چهار گروه پژوهشی از اعضای هیئت علمی است، تاکید کرد: این چهارگروه شامل گروه فلسفه و کلام، فقه و حقوق، اخلاق و ادیان است که دارای هفت نفر عضو تمام وقت و چند همکار علمی است و هر ساله نیز اساتیدی به این بخش ها اضافه می شوند.

وی ادامه داد: بخش دیگر پژوهش ها در قالب فعالیت هایی است که پس از تصویب، برون سپاری می شود تا پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی خارج از حوزه، تحقیقات لازم در این زمینه را انجام دهند.

راهدان با اشاره به اینکه حدود 80 پروژه مطالعاتی وعلمی تاکنون در قالب گروه ها انجام شده است، بیان داشت: بخش دیگری از فعالیت های این مرکز، برگزاری نشست، همایش و کارگاه های علمی است که تاکنون 120 نشست و کارگاه در این زمینه برگزار شده است ضمن اینکه همایش هایی مانند «مناسبات روحانیت و نسل جوان»، «اهل قلم و ادیان توحیدی» را نیز برگزار کرده ایم که این برنامه ها ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ماحصل فعالیت های پژوهشی در قالب برنامه و فعالیت های برون سپاری، همایش ها و کارگاه ها و تکالیف اعضای هیئت علمی در قالب منشوراتی ارائه می شود.

وی افزود: این مرکز انجام پژوهش ها و مطالعات دینی در حوزه علوم و معارف اسلامی را به شکل سازمان یافته و مطابق با استانداردهای علمی در قالب گروه های پژوهشی رسمی برعهده دارد.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی اصفهان ابراز داشت: حوزه نشر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کار خود را از سال 90 آغاز کرده و تا کنون 30 عنوان کتاب توسط این مرکز منتشر شده ست.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از فعالیت‌های این مرکز، چاپ منشوراتی علمی در قالب مجلات است، تصریح کرد: انتشار فصلنامه تخصصی حوزه اصفهان با هدف ایجاد ظرفیت برای انتشار آثار پژوهشی طلاب و نویسندگان در حوزه علوم و معارف اسلامی در قالب مقاله از جمله فعالیت های مرکز مطالعات اسلامی اصفهان بوده است اما پس از اینکه حوزه علمیه به رویکرد تخصص گرایی در فصل نامه ها روی آورد این فصلنامه به فلصنامه تخصصی اخلاق تبدیل شد که سال گذشته رتبه علمی - ترویجی گرفت و اکنون نیز در حال پیگیری اخذ رتبه علمی - پژوهشی است.

راهدان تاکید کرد: از این لحاظ این مرکز دارای نخستین نشریه دارای رتبه علمی در حوزه علمیه اصفهان است و امیدواریم نویسندگان معارف اسلامی از این ظرفیت برای انتشار آثار خود در این زمینه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در تلاش برای ایجاد علوم بومی انسانی در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب هستیم، بیان داشت: دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی از جمله دیگر فعالیت های این مرکز در راستای عملی کردن نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری مد نظر رهبری است.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی اصفهان تصریح کرد: بر این مبنا با مدیریت حوزه علمیه، مدیران مدارس عموم طلاب و پژوهشگران حوزوی مرتبط شده ایم و قالب هایی را طراحی و تعریف کردیم تا آغازی بر تولید علم در این زمینه باشد اما هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های ویژه استان اصفهان از دیگر برنامه های این مرکز است، گفت: یکی از ظرفیت های مهم اصفهان، مبحث ادیان است چراکه در هیچ منطقه کشور شهری همانند اصفهان نداریم که از دیرباز سکونتگاه ادیان مختلف بوده باشد در حالیکه اصفهان از قدیم میزبان چهار دین قانون اساسی یعنی مسیحیت، یهودیت، زرتشت و اسلام بوده است .

وی افزود: بر این اساس دبیرخانه ادیان توحیدی در اصفهان تشکیل شده است که حجم زیادی از فعالیت های علمی ودینی را پوشش می دهد.

راهدان با بیان اینکه آیت الله مظاهری مدرس و پیشکسوت عالمان دینی معاصر ما در حوزه اخلاق هستند، تصریح کرد: با تولیت ایشان و مبتنی بر استفاده از همین ظرفیت در بعد بین المللی و ملی، بنیاد بین المللی اخلاق را شکل دادیم که متولی فعالیت های علمی وفرهنگی در سطح تخصصی و قابل ارائه در سطح بین الملل است که امیدواریم ثمرات آن به زودی مشخص شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha