جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای شورای گزینش نهادهای اجرای قم با آیت الله اعرافی

حوزه/عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاریخ ایران مایه افتخار است، ایران و اسلام را نباید دوگانه و متناقض دید و الحمدلله جمهوری اسلامی این متناقض‌نما را حل کرد و ثابت کردیم که ایرانی و مسلمان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان، شامگاه چهارشنبه در دیدار جمعی از علمای اهل سنت اظهارکرد: انتخابات حق همه است. جمهوری اسلامی باب انتخابات واقعی را باز کرد و بساط بی‌منطق وراثت در حکومت و پادشاهی را برچید. میراث گران‌سنگ انقلاب اسلامی، صندوق رای است که باید از آن صیانت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از حضور علمای اهل سنت و با اشاره به تاریخ و هویت اسلامی ایران افزود: این‌گونه جلسات، نمادی از فرهنگ و روح هم‌گرایی در تاریخ ایران است. ایران هم از اسلام استقبال کرد و هم با شتاب سرآمد و پیشگام شد. در هر دو جریان شیعه و سنی بزرگانی به وجود آمدند که عالم علم و دانش بودند و شعبات آن را در اسلام استوار و روشن ساختند.

آیت‌الله اعرافی با یادآوری گنجینه بی‌پایان ادب فارسی افزود: در زمینه زبان و ادبیات عربی و علوم دینی و اسلامی، چه شیعی و چه سنی، باز نقش ایرانیان پررنگ است و همان نقش استوارکننده داشته‌اند و بسیاری از کتب مشهور و مهم اهل سنت را هم ایرانیان نوشته و تالیف کرده‌اند. تعامل و هم‌گرایی ملت ایران شکوهمند و درخشان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاریخ ایران را مایه افتخار دانست گفت: ایران و اسلام را نباید دوگانه و متناقض دید و الحمدلله جمهوری اسلامی این متناقض‌نما را حل کرد و ثابت کردیم که ایرانی و مسلمان هستیم. هر نهضتی که به نحوی این دو را در برابر هم دیده‌اند، به سرانجام نرسیده و موفق نبوده‌اند. انقلاب اسلامی، اما از شان هویت ایرانی نمی‌کاهد و اسلام و ایران هم‌پای هم هستند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به فراگیری انقلاب در بسیاری از نقاط دور و نزدیک جهان گفت: یکی دیگر از کارهای انقلاب اسلامی این است که نشان داد اسلام و مذهب در برابر هم نیستند. من در هیچ جا و هیچ زمان و سخنرانی‌ای اهل سنت را حتی با کوچک‌ترین طعن و کنایه‌ای یاد نکرده‌ام. ضمن این که تقیه نکرده‌ام و خود را همیشه روحانی شیعه و پایبند معارف اهل‌بیت دانسته‌ام، ولی اهل سنت را پاس و گرامی داشته‌ام.

رئیس هیئت امنای جامعه‌ المصطفی در ادامه افزود: پایه و مبانی اسلام را موجب وحدت و اتحاد و همدلی می‌دانم و در نگاه امام هم هیچ‌گونه تناقض غیرقابل جمعی میان شیعه و سنی دیده نمی‌شود. در جامعه‌ المصطفی هم کوشیده‌ایم اهل تسنن هم آموزش داشته باشند و از این طریق شیعه و سنی با هم آشنا شوند و از هم بهره ببرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر همدلی و اتحاد گفت: ما در فقه و تاریخ و مبانی، کم نقاط مشترک و اتصال نداریم و راه پیشرفت ایران و انقلاب، حکمرانی جامع میان مذاهب اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با ابراز تاسف از فجایع انسانی غزه گفت: همه ما قلبمان با این مردم می‌تپد و دلمان آتش می‌گیرد برای مظلومیتشان. در برابر اسراییل و مسائل انسانی و اسلامی هم هرگز شیعه و سنی مطرح نیست. همه دنیا به دلیل همین مسایل برای ایران ارزش قائلند.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تاکید بر لزوم فضای رقابتی در انتخابات گفت: انتخابات حق همه است. جمهوری اسلامی باب انتخابات واقعی را باز کرد و بساط بی‌منطق وراثت در حکومت و پادشاهی را برچید. میراث گران‌سنگ انقلاب اسلامی، صندوق رای است که باید از آن صیانت کنیم و با افزایش مشارکت مردمی، به اقتدار و امنیت ایران و اسلام بیفزاییم و اگر اعتراض یا حرفی هم داریم از این طریق بزنیم و تغییر ایجاد کنیم. بسیاری از مشکلات و دل‌خوری‌ها وجود دارد، ولی راه‌حل آن‌ها گفت‌وگو، شنیدن صدای مردم و پذیرش و چاره‌اندیشی برای آن‌ها است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha