دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انتخابات

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمینه سازی برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را ضرورتی عقلانی و ملی توصیف کرد.

دکتر شریف لک‌زایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با رأی اولی ها و جمعی از خانواده های شهدا اظهار داشت: به تعبیر حضرت آقا، اگر مشارکت مردم در انتخابات ضعیف باشد، همه ضرر می کنند بنابر این در درجه اول باید کاری کنیم که میزان حضور مردم در پای صندوق های رأی، قوی و گسترده باشد.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب در همین دیدار بر سیر مجاهدت‌ها از مشروطه به این سو تا مقطع انقلاب اسلامی و به‌خصوص تأکیدهای خودِ حضرت امام (ره) برای به همه‌پرسی گذاشتن نوع حکومت «تنها حدود ۵۰ روز پس از انقلاب اسلامی» صرفاً با این هدف اشاره می‌کنند که نقش تاریخی مردم را به عنوان «صاحبان کشور و انقلاب» یادآور شوند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر اندیشه سیاسی همچنین گفت: چنانچه به تاریخ ۱۲۰ سال اخیر ایران نگاه کنیم متوجه می شویم کشور در این مدت چه اتفاقاتی را از سرگذرانده و نسبت هر کدام از این وقایع، به حضور و همراهی مردم چه بوده است؟ اشغال کشور در شهریور ۱۳۲۰ را در نظر بیاوریم. در همین یک فقره می‌بینیم وقتی مردم نقش آفرین نباشند، به راحتی یک کشور از شمال و جنوب بی هیچ مانع و مقاومتی توسط بیگانگان اشغال می‌شود.

وی اضافه کرد: به تجربه خودِ انقلاب اسلامی نیز که می‌رسیم، می‌بینیم بی حضور اقشار مختلف مردم از زن و مرد و پیر و جوان در شهر و روستا، امکان رقم زدن چنین رویداد عظیمی امکان‌پذیر نبود.

وی با اشاره به این که هویت انقلاب اسلامی و بعد نیز جمهوری اسلامی با حضور مردم پیوند خورده است، ابراز داشت: جدای از اینکه انقلاب اسلامی اساساً با حضور و نقش‌آفرینی مردم پا گرفته و تداوم خواهد یافت، بدون این حضور و نقش‌آفرینی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد؛ همان‌گونه که امروزه نیز بیشتر مشکلات در نقاطی حل‌نشده باقی مانده که مردم خودشان را از نقش‌آفرینی در آن کنار کشیده و حضور ندارند.

لکزایی خاطرنشان کرد: مضاف بر همه این‌ها یک نگاه فلسفی نیز در پی این پیوند میان نظام و مردم دیده می‌شود؛ یعنی این‌طور نیست که امام خمینی(ره) بدون پشتوانه نظری از شاخص و میزان بودن، رأی ملت سخن به میان آورده باشد. این کلام که «میزان رأی ملت است» به همان بخش از مباحث و آموزه‌های دینی ما برمی‌گردد که در آن امیرالمؤمنین(ع) از «لو لا حضور الحاضر» سخن گفتند. این حضور حاضران است که به این نظام و نظام سیاسی و این تشکیلات و ساختار شکل داده و آن را تحقق می‌بخشد.

وی افزود: ما می‌گوییم یک «جسمانی الحدوث» و یک «روحانی البقا» در فلسفه صدرایی داریم که این نگاه مبتنی بر آن تئوریزه شده است. این «جسمانی الحضور» بودن- که من این تعبیر را به‌تازگی در کنار «جسمانی الحدوث» در خصوص حضور و نقش‌آفرینی مردم به کار بردم- باید اتفاق بیفتد و موانع بر سر راه آن برداشته شود تا پس از آن «روحانی البقا» یی-که منظور تحقق عدالت، آزادی و استقلال است- نیز تداوم پیدا کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در همین کشوری که شهریور ۱۳۲۰ بدون هیچ مقاومتی اشغال شد، ما تجربه دفاع مقدس و تجربه ایستادن در برابر گروه‌های تجزیه‌طلب را با مشارکت و نقش‌آفرینی فعال مردم داریم. اگر همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این تجارب تاریخی مرور شود و از آن طرف، خود جمهوری اسلامی نیز مشی مردم‌دارانه‌اش را ارتقا ببخشد و ظرفیت‌های بیشتری برای نقش‌آفرینی مردم را فراهم کند،

وی در خاتمه گفت: خودِ این روایت می‌تواند یک سیرِ امید ایجاد کند. البته که باید به قوه تشخیص و انتخاب مردم اعتماد کرد. به قول شهید مطهری اگر مردم ۱۰۰ مرتبه اشتباه کردند، باز هم باید گذاشت تجربه بیندوزند. ما نیز نباید از روایت این تجربه‌ها در قالب‌های مختلف هنری و ادبی غافل شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha