یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماز جمعه قم

خطیب جمعه قم تصریح کرد: از مهمترین دستاورهای انقلاب اسلامی با رهبری امامین انقلاب، صندوق رای، حق رای مردم و بازگشت حق انتخاب به مردم بود و همه باید برای استیفای این حق تلاش کنیم. استیفای این حق یک وظیفه اسلامی، انقلابی، ملی و ایمانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: تقوا، ترسی مقدس و سازنده در آینده انسان در ماورای مرگ است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: از همه کسانی برای برگزاری انتخابات امروز تلاش کردند تشکر می‌کنم؛ جمع زیادی از دستگاه های کشوری، استانی و مردمی برای برگزاری یک انتخابات آبرومند زحمت کشیدند. خدمت به صندوق رای و اعمال حق مردم از پاک‌ترین و زیباترین خدمت‎ها است.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه انتخابات از مهمترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی است، اظهار کرد: ایران قرن‌ها به پادشاهان سفاک و نظام حکمرانی انتقال حاکمیت از پدر به پسر بدون هیچ قانونی مبتلا بودیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در طول تاریخ به ویژه دو قرن اخیر به پادشاهان سست عنصر و سفاک مبتلا بود که بخش های زیادی از کشور در دوران آن جدا شد، ادامه داد: در عصر پهلوی علاوه بر اینکه شاهد روند ضعف ایران و استبداد بودیم برای اولین بار شاهد وابستگی به قدرتهای بیرونی هم بودیم.

امام جمعه قم بابیان اینکه شکوه حضور ملت ایران، انقلاب را پدید آورد، گفت: رهبری امام خمینی (ره) معادلات عالم را تغییر داد و دستاوردهای انقلاب فراتر از تصور است و نباید به خاطر برخی از مشکلات، عظمت، افتخار و شکوه انقلاب اسلامی در داخل و خارج را نادیده گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: از مهمترین دستاورهای انقلاب اسلامی با رهبری امامین انقلاب، صندوق رای، حق رای مردم و بازگشت حق انتخاب به مردم بود و همه باید برای استیفای این حق تلاش کنیم. استیفای این حق یک وظیفه اسلامی، انقلابی، ملی و ایمانی است.

خطیب جمعه قم افزود: دنیا بداند که ملت ایران به فضل خداوند در صحنه های گوناگون حاضر خواهد بود و در صحنه انتخابات هم امیدهای دشمنان را به یأس تبدیل می‌کند و فریاد الهی مردم ایران خاموش نخواهد شد.

وی ادامه داد: مسئولان در برابر این ملت مسئولیت سنگینی دارند. باید در مجلس آینده و تلاش های همه مسئولان شاهد برداشتن گام‌های جدید و جدی تری برای گشایش در مشکلات جامعه و رسیدگی به نیازهای جامعه و جوانان باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به احسان و نیکوکاری بیان کرد: اگر تعاون و رسیدگی به دیگران در ما خاموش شد یعنی از انسانیت فاصله گرفته ایم. مساله فقر یک بعد حاکمیتی دارد که حاکمیت باید برنامه های اقتصادی صحیح داشته باشد تا فقر رفع شود اما همه ما هم باید نسبت به همسایه، محله و شهرمان حساس باشیم. در جامعه‌ای که ثروت و متمکن هایی وجود دارند اگر شب گرسنه‌ای وجود داشته باشد همه متکمن‌ها در پیشگاه خداوند مسئول هستند.

وی در ادامه با اشاره به روز درختکاری گفت: امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌های کره زمین آلایندگی، تخریب منابع طبیعی و به هم ریختن فضای محیط زیست سالم برای امروز و نسل های آینده است. زندگی آینده در خطر است به همین خاطر به درختکاری در هر جایی که امکان دارد اقدام کنیم. در سنت اسلامی نسبت به کاشت درخت و نگهداری از آن توصیه شده است.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای ماه رمضان گفت: باید برنامه ریزی شود تا ماه رمضان ماه پر خیر و برکت باشد. برنامه‌های لازم برای نسل جوان و جامعه، رونق بخشیدن به مساجد و... نیاز به برنامه ریزی دارد. از روحانیت انتظار می‌رود که تبلیغ و ماه رمضان را دست کم نگیرند و همه اعم از محققین و مجتهدین در این زمینه حضور داشته باشند، زیرا تبلیغ باید استمرار داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به وقایع غزه گفت: چه شده است که بعد از این همه جنایات هنوز عالم اسلام و عرب با رژیم اسرائیل ارتباط دارد؟! این قابل قبول نیست که آدم کشی باشد و شما نه تنها خاموش باشید بلکه در پنهان و آشکار با دشمنان اسلام در ارتباط باشید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: آمریکا بداند در پروند سیاهش این آدم کشی ثبت شده و قلب های عالم اسلام از شما متنفر است و به یاری خداوند زنجیره مقاومت و اسلام انتقام این آدم کشی را از شما می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از همه کسانی که در پذیرانی از مهمان نیمه شعبان تلاش کردند تشکر می کنم، اظهار کرد: قم جایگاه محوری و کانونی در قلمرو ولایت و مهدویت دارد و این جایگاه اقتضا می‌کند که مردم و مسئولان قم پیشگام آماده سازی قم برای زیارت و ارتباط مردم ایران و جهان با دستگاه ولایت و مهدویت باشند.

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول هم عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن، یک عبادت همگانی و حاکم بر همه موجودات عالم وجود دارد و همه موجودات به تسبیح و حمد خداوند مشغول هستند.

وی ادامه داد: آیات تسبیح همگانی دو دسته هستند؛ دسته‌ای از آیات اطلاق و عموم دارند که همه موجودات و ذرات عالم خداوند را تسبیح می‌کنند و گروه دیگر آیات نمونه‌هایی مانند تسبیح ماه، خورشید و... از نباتات، حیوانات و جمادات را ذکر می‌کنند که خداوند را ستایش می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن حتی سایه شما و رعد هم خداوند را تسبیح می‌کنند، افزود: یکی از مهم‌ترین اسرار و آثار تربیتی، ذکر عبادت همگانی این است که بگوید همه کسانی که به صف شدید یا در تنهایی به عبادت خداوند پرداختید بدانید عبادت شما هم آوایی و هم آهنگی با سروش عبادت در همه عالم تکوین است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: در تفسیر عبادت همگانی همه موجودات دو نظریه وجود دارد، نظریه اول بیان می‌کند که استفاده از حمد و تسبیح برای همه موجودات عالم یک مجاز است تا نشان دهد همه موجودات عالم آیات خداوند است. نظریه دوم بیان می‌کند شهادت موجودات در قیامت و تسبیح همه موجودات نشان می‌دهد که چیزی غیر از حمد و ثنا تکوینی وجود دارد و آگاهی و شعوری هر چند ضعیف در همه عالم وجود دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha