دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جشنواره رسانه و عدالت در استان کرمان

حوزه/ چهارمین جشنواره رسانه و عدالت با پیام رئیس قوه قضائیه و با حضور معاون قوه قضائیه و معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در آئین پایانی جشنواره رسانه و عدالت با تبیین کارکردهای رسانه گفت: رسانه‌ها باید در برابر سیاه‌نمایی و حتی سفیدنمایی بایستند و واقع‌گرا باشند و در روزهای سخت با بیان واقعیت‌ها به مردم امید دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی افزود: نقل و انتقالات اخبار و نقدها نیاز به عدالت واقعی کلمه دارد و بزرگنمایی یک خبر و حادثه اگر عدالت برآن حاکم نباشد چالش بزرگی برای جامعه به وجود می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان تصریح کرد: دستگاه قضا که صاحب رسانه است، می‌تواند الگویی در زمینه حفظ عدالت در انتقال اخبار و حوادث برای سایر رسانه‌ها باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان هم گفت: تجارب بسیار خوب و مفید از جشنواره‌های گذشته به دست آمد، و از یک سال پیش فراخوان‌ها داده و اهداف و عناوین جشنواره تشریح شد.

حجت الاسلام‌ ابراهیم حمیدی افزود: حدود ۱۰۵ رسانه استان در این جشنواره شرکت کردند و بیش از ۱۵ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسانه و عدالت ارسال شد و رسانه‌های برتر معرفی می‌شوند.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز گفت: میدآفرینی در تحقق عدالت در جامعه ایجاد کنید و این کار با تعامل رسانه و دستگاه محقق می‌شود و گاهی یک خبر باعث برهم زدن امنیت روانی جامعه می‌شود.

پیام رئیس قوه قضائیه

پیام حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان نیز توسط رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه قرائت شد که متن پیام به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

تلفیق قدرت قلم، هنر و رسانه با عظمت مفهوم عدالت، راهبردی نوین و پیشرو در راستای توسعه احساس برابری در جامعه است که می تواند به رشد هر ایرانی و ارتقای سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی کمک کرده و قوه قضاییه را در مسیر مهم و راهبردی تحول و تعالی یاری نماید.

ایجاد زمینه های پیشگیری اصولی از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، توسعه رضایت عمومی از خدمات عدلیه، احیاء حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع، با استفاده از همین ظرفیت، تقویت خواهد شد.

رسانه‌ها و اهالی با اقدامات تخصصی می‌توانند همراه و همکار و همچنین منتقد و هشدار دهنده به عدلیه در راستای اقدامات مهم اجتماعی باشند.

چنانچه تعامل و همراهی رسانه و دستگاه قضایی تقویت شود، زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا داده‌های متکثر و متنوع موجود در عدلیه با هنرنمایی اصحاب رسانه، بر لوح اندیشه‌ها چنان به یادگار بماند که در نهایت منجر به توسعه آگاهی‌های حقوقی مردم شده و از بروز مشکلات قضایی برای شهروندان عزیز جلوگیری کند.

بدون شک دستگاه قضایی در تعامل با رسانه ها می تواند ضمن انعکاس اقتدار خود در برخورد با هرگونه ظلم و فساد، تجلی رافت و عدالت اسلامی و حمایت قانونمند از مظلومان و مستضعفان باشد و از این رهگذر، معنای حقیقی دفاع از آزادی‌های مشروع مردم و تامین حقوق شهروندی آحاد جامعه رقم خواهد خورد.

دادگستری استان کرمان با ابتکار برگزاری جشنواره "رسانه و عدالت" در تحقق این راهبرد و همچنین توصیه رهبر حکیم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص لزوم تقویت تصویر رسانه‌ای دستگاه قضایی، اقدامی را انجام داده است که می‌تواند با همکاری مرکز رسانه قوه قضائیه به عنوان یک نمونه و الگو در سطح سایر استان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

در این مجال از همت متعالی تمامی دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، به ویژه رئیس کل دادگستری استان کرمان و همکاران محترم ایشان تقدیر کرده و تداوم توفیقات همگان را از درگاه الهی مسئلت می‌نمایم.

گزارش از جشنواره رسانه و عدالت در استان کرمان/ اژه ای؛همراهی رسانه و دستگاه قضایی تقویت شود

ارتباط رسانه با دستگاه قضا بیشتر باشد

استاندار کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت خبررسانی رسانه‌های محلی گفت: «دستگاه قضا حوزه‌ای است که همیشه نیمی از مراجعینش راضی نیستند به همین دلیل ماهیتش نیاز است که ارتباط رسانه با دستگاه قضا بیشتر باشد تا به مردم توضیح دهد و سواد قضایی و حقوقی مردم را بالا ببرد.»

فداکار افزود: «در اتفاقات اخیر هم دیدیم که وقتی رسانه‌های محلی اولین روایت را از دستگاه قضایی خودمان منتشر کنند، دیگر دشمنان هم نمی‌توانند روایت جدید بیاورند و این موضوع اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد.»

استاندار کرمان ادامه داد: «فایده دیگر اطلاع‌رسانی درست امیدآفرینی است، اگر اتفاق خوبی در زمینه عدالت افتاده باشد، بهتر است که پیوند رسانه‌ای داشته باشد تا مردم بدانند.»

در پایان فداکار از حضور رسانه‌ها و خبرنگاران در انتخابات اخیر تشکر کرد و گفت: «کسانی که این جشنواره را راه انداختند بسیار خوش‌فکر بودند و این اتفاق مبارکی است که به ارتباط بیشتر دستگاه قضا و رسانه‌ها کمک می‌کند.»

رسانه‌ها برای ایجاد احساس عدالت تلاش کنند

محمدباقر الفت نیز در این جشنواره، اظهار داشت: مهمترین بحثی که باید در این جشنواره صورت بگیرد و به آن پاسخ داده شود این است که نسبت رسانه با عدالت چیست.

وی با بیان اینکه برقراری حق و ایجاد عدالت اثر آرام‌بخشی به جامعه دارد و برپایی حق باعث می‌شود مردم به آرامش برسند، گفت: کسانی که آرامش بخش به مردم هستند بزرگترین خدمت به خلق را می‌کنند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: برای حفظ آرامش و صیانت از آرامش چه وظایفی داریم و باید ببینیم نسبت ما با برقراری آرامش در جامعه چیست و چقدر است.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه ما تلاش زیادی از تمام مراجعی که به عدالت معطوف می‌شوند را شاهد هستیم، گفت: شهروندان باید احساس عدالت کنند و این احساس را باید در جامعه گسترش بدهیم.

الفت با اشاره به اینکه اگر احساس عدالت در جامعه وجود دارد، معلوم است که رسانه‌ها به وظیفه خود عمل می‌کنند و نیاز است رسانه‌ها برای ایجاد احساس عدالت تلاش کنند، افزود: هر چقدر رسانه‌ها عمیق‌تر، دقیق‌تر و صحیح‌تر عمل کنند، اشتیاق مردم برای دسترسی به رسانه‌های معاند کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه وظیفه صیانت از عدالت را نیز بر عهده دارد و فضای آرامش کشور را باید حفظ کند، ادامه داد: صیانت از عدالت همان صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

تدابیر سرنوشت‌ساز شهید سلیمانی عمق استراتژی ما را در دنیا پیش برد

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه کرمان استان ایثار و فداکاری و علم و ادب است و امروز قلب تپنده کشور محسوب می‌شود، گفت: وجود سردار سلیمانی در کرمان یک افتخار بزرگ است که موید نشاط و شور انقلابی در بین مردم این استان است.

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کرمان زادگاه و مدفن فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی است، اظهار داشت: حاج قاسم جهان پهلوان ایران است که بسیاری از نشان‌های عزت و افتخار و اقتدار ایران در سال‌های اخیر مرهون زحمت‌های او است.

وی با بیان اینکه تدابیر سرنوشت‌ساز شهید سلیمانی بود که عمق استراتژی ما را در دنیا پیش برد، گفت: حاج قاسم دیده نشدن را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در حالی که با اصحاب رسانه همراه بود اما دنبال دیده شدن نبود.

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی در زمان حیات دنیایی خود محبوب‌ترین شخصیت کشور بود و بعد از شهادت محبوب‌تر هم شد، افزود: سیره شخصیتی شهید سلیمانی یک الگوی بزرگ برای همه ما است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور شهید سلیمانی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: حاج قاسم برنامه صدور انقلاب را به پیش برد و در این زمینه نقش مهمی داشت.

وی با بیان اینکه اگر در غزه بیش از ۱۶۰ فعال رسانه‌ای به شهادت رسیدند در مقابل آن هیمنه رژیم صهیونیستی شکسته شده است، گفت: بخشی از موفقیت‌ها مرهون زحمات حاج قاسم است که مسیر را باز کرد و این شجاعت ایستادگی در مقابل دشمن را منتقل کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha