یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دیدار شهردار قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به فقدان یک الگوی نو و مدل شهرسازی مطلوب در کشور، گفت: هوشمند سازی شهر که مسئولیت آن با شهرداری می باشد کار مهمی است که باید برای آن پیوست و برنامه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، ظهر امروز ۵ فروردین ۱۴۰۳ در دیدار نوروزی دکتر سقائیان نژاد شهردار قم و هیئت همراه که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و قبولی طاعات و عبادات همگی در ماه مبارک رمضان گفت: قم یک مشعل فروزان و پرچم برافراشته است و در ایران و جهان اثرگذار می باشد و در کمتر جایی می توان شهری شبیه این کانون فروزان را یافت، لذا هر کاری که در مدیریت شهری انجام می شود باید با این نگاه و رویکرد باشد.

وی در ادامه با اشاره به وجود مشکلات در حوزه معماری و شهرسازی به فقدان یک الگوی نو و مدل شهرسازی مطلوب در کشور، اظهار کرد: در شهری مثل اصفهان در قرون پیشین شخصیت کم نظیری همچون شیخ بهایی که هم معارف اسلامی و هم دانش معماری و شهرسازی زمان خود را به خوبی می دانستند حضور داشتند و اصفهان را به خوبی مهندسی و مدیریت شهری کردند و امروز چنین خلائی در کشور محسوس است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: راه حل این مشکل آن است که یک تیم علمی و هیئت اندیشه ورز متشکل از مدیران اجرایی، افراد متخصص از دانشگاه و حوزه، معماران و گروه‌های مردمی تشکیل شود و کار علمی و کارشناسی انجام دهند و در نهایت این هیئت اندیشه ورز طرح ارائه دهد؛ اگر این کار سخت و دشوار به خوبی انجام شود خدمت بزرگی خواهد بود و قم می‌تواند پایلوت این موضوع باشد و خروجی آن به الگویی برای کشور تبدیل شود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی و لزوم هوشمندسازی شهر، ابراز داشت: هوشمندسازی شهر که مسئولیت آن با شهرداری می باشد کار مهمی است که باید برای آن پیوست و برنامه داشت؛ حوزه نیز آمادگی دارد تا در این عرصه کمک کند و پیوست معرفتی، فرهنگی، اخلاقی و فقهی این مقوله نیازمند اهتمام مسئولان کشوری و استانی است.

امام جمعه قم لزوم توجه به عدالت اجتماعی در همه مناطق شهری را خواستار شد و تاکید کرد: عدالت اجتماعی و همگن بودن خدمات در همه مناطق شهر باید رعایت شود به ویژه لازم است بیش از پیش به مناطق محروم و کم برخوردار شهر توجه بیشتری شود، چرا که بسیاری از آسیب های اجتماعی با کارهای خوب شهرداری قابل پیشگیری خواهد بود.

وی اظهار کرد: همانگونه که سالهای قبل نیز گفته شد توجه بیشتر به محوریت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، مدرسه فیضیه و حوزه و تسهیل در رفت و آمد زائران و مجاوران به حرم مطهر و مراکز حوزوی امر بسیار مهمی است که همچنان باید به آن توجه کرد.

آیت الله اعرافی در پایان با تقدیر از برخی حمایت های شهرداری از مساجد قم گفت: مسجد در اداره امور روزمره خود نباید وابسته به دولت باشد و لازم است که همچنان مردمی اداره شود، اما مسائل زیرساختی آن همچون تأمین پارکینگ و... از وظایف شهرداری است که این حمایت ها از مساجد و شکل گیری مساجد قوی کاهش آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها را در پی دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان بر شنیدن انتظار مردم و نیز منتقدان تاکید کرد و بر اهتمام به مسائل فرهنگی به ویژه در بوستان ها و تلاش برای حل ناهنجاری ها و رعایت حریم و حرمت شهر قم تاکید ورزید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha