یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست جایگاه قرآن کریم در اروپای معاصر

حوزه/ نشست جایگاه قرآن کریم در اروپای معاصر، ویژه کشورهای کرواسی و فرانسه با حضور مسئولان غرفه این دو کشور در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران،نشست جایگاه قرآن کریم در اروپای معاصر، ویژه کشورهای کرواسی و فرانسه با حضور مسئولان غرفه این دو کشور در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

مسئول غرفه کرواسی به جمعیت کم مسلمانان در جامعه غرب اشاره کرد و گفت: در کرواسی افراد عمدتا مسیحی هستند, برای ما مهم است که چگونه اسلام را به افراد مسیحی و کاتولیک چه از طریق مسائل درون دینی، فرافرهنگی و مشترکاتی که بین ادیان کشور کرواسی است، معرفی کنیم.

در بخش دیگر برنامه مسئول غرفه فرانسه به نکات بالا اشاره کرد و گفت: مردم ما ارتباطشان با غیر مسلمان ها خوب است ولی ساده نیست موسسه هایی در فرانسه وجود دارند که بین مسلمانان، یهودیان و مسیحیان ارتباط برقرار می کنند. همچنین در برخی مساجد افراد با ادیان مختلف می توانند باهم ارتباط داشته باشند.

چگونه اسلام وارد کشور فرانسه و کرواسی شد؟ مسئول غرفه کرواسی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: از زمان حکومت عثمانی، اسلام به کرواسی و بالکان وارد شد. ما با مذاهب مختلف و روش های گوناگون ارتباط برقرار می کنیم مثلا رویدادهای مختلفی مانند سمینارها و کنفرانس برگزار می کنیم. آنان در این رویدادها ارزش هایی که پیدا می کنند را باهم به اشتراک می گذراند.

مسئول غرفه فرانسه در پاسخ به سوال بالا افزود: ابتدا از جنوب فرانسه اسلام وارد این کشور شد. در واقع اعراب از طریق مراکش و اسپانیا وارد فرانسه شدند. نقش قرآن در گسترش اسلام در کشورهای کرواسی و فرانسه چیست؟ مسئول غرفه کرواسی در جواب این سوال گفت: اصلی ترین کلیدی که ما دیگران را با اسلام و مسلمانان آشنا می کنیم از طریق قرآن است. مثلا در ماه رمضان گروه‌های مختلفی تلاوت قران را انجام می دهند و یک گروه فقط حافظان قرآن که کرواسی الاصل هستند و تدریس قرآن را هم در مراکز اسلامی و مسجد انجام می دهند.

مسئول غرفه فرانسه در پاسخ به این سوال اظهار کرد: در فرانسه حدود ۸ میلیون مسلمان از اقلیت‌ها و کشورهای دیگر از جمله شیعه، سنی و سوفی وجود دارد. چیزی که همه این افراد را در بین هم جمع کرده است کتاب قرآن است. موسسه‌هایی در فرانسه وجود دارند که قرآن را به صورت مجازی و حضوری به افراد آموزش می‌دهد. همچنین بیش از ۳ هزار مسجد وجود دارد که مسئولیت آموزش‌های قرآنی را به عهده دارند.

از حال و هوای ماه رمضان در کشورهای کرواسی و فرانسه بگویید. مسئول غرفه کرواسی می‌گوید: ماه رمضان برای ما مقدس است و ما تلاش می کنیم از این فرصت برای گسترش اسلام استفاده کنیم. ما با افطاری دادن در کمپ‌ها و محله‌ها سعی می‌کنیم اسلام را به غیر مسلمان‌ها معرفی کنیم. ما گروهی داریم مانند تواشی که توسط خانم‌ها اداره می‌شود و سرودهایی که مرتبط با دین و اسلام است را برگزار می‌کنند.

مسئول غرفه فرانسه در پاسخ به این سوال می‌گوید: وقتی ماه رمضان می‌شود، غیر مسلمانان برای اینکه حال و هوای این ماه را درک کنند به مساجد می روند و همراه با مسلمانان افطار می کنند. همچنین برنامه‌های متنوعی برای جوانان مانند مسابقه‌ها و گروه‌های سرود برگزار می شود و همچنین برخی از افرادی که مسلمان هستند و دوستان غیر مسلمان دارند تعریف می کنند که دوستانمان برای اینکه حال ما را درک کنند مانند ما روزه می‌گیرند و چیزی نمی‌خوردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha