جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در دهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ آزادی از نیازهای مهم انسانی و موهبتی الهی است که حق انتخاب را به خود انسان عنایت نموده است، خداوند به دنبال این است که انسان با درک و شعور خود در مسیر دینداری و تجلی حیات طیبه قدم بردارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، خانم زهرا دلاوری استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا در سلسله نشست های علمی "جستاری در قرآن کریم در رفع نیازهای زندگی دنیوی" که در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با بیان این که آیات قرآن هدایت، برهان، فرقان و تبیان هستند، به روایاتی در رابطه با آثار دنیوی تلاوت آیات و سوره های قرآن اشاره نمود.

وی در ادامه به نیازهای اساسی هشت گانه انسان در نگاه اندیشمندان غربی اشاره نمود و یادآور شد: نیاز را می توان مجموعه ای از مولفه های مادی و اخلاقی یاد کرد؛ عدم رسیدن به آن نیازها زندگی فرد را دچار اختلال می سازد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا س به نیازها از منظر اریک فروم اشاره و با تاکید بر این که قرآن کریم دیدگاه کلی را نسبت به زندگی ترسیم می کند، خاطرنشان کرد: انسان از دل همین زندگی دنیوی باید آخرت خود را تامین و ترسیم کند.

وی با بیان این که قرآن کریم زندگی دنیایی را در برابر زندگی اخروی ارزش گذاری می کند، خاطرنشان کرد: زمان در دنیا و آخرت با هم متفاوت بوده، ارزش زندگی دنیا در مقابل ارزش زندگی آخرت را می توان یک در مقابل بی نهایت توصیف نمود.

خانم دلاوری آراستگی نگاه امانت پنداری و گذرا داشتن به زندگی دنیا را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: زهد، گوشه گیری و عبادت امت رسول الله صلی الله علی و آله در دل جمعیت و تجلی خانواده نهفته است؛ در نگاه اریک فروم نیز نیاز به ارتباط از جایگاه بالایی برخوردار بوده، ارتباط با خالق هستی، مخلوقات، ارتباط با طبیعت و خود انسان را در بر می‌گیرد.

وی ضمن اشاره به اهمیت توجه به راه های رسیدن به نفس مطمئنه ابراز داشت: اریک فروم در تبیین نیاز خلاقیت و تعالی، دستوراتی از جمله توسعه علم، تفکر و تدبر را مورد توجه قرار می دهد؛ آیات قرآن کریم نیز در دعوت به تفکر و تعقل، حل مشکلات را در گرو تامل و اندیشه پیش از عمل ذکر می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی به نیاز به ریشه دار بودن در نگاه اریک فروم اشاره نمود و ابراز داشت: از نگاه اریک فروم انسان خالقی داشته، خداوند از آفرینش آدمی هدفی را ترسیم نموده، شرافت و اصالت را از مهمترین رویکردهای خلقت انسان می داند.

وی نیاز به هویت در تفکر قرآنی را مورد توجه قرار داده ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: نیاز به جهت یابی از دیگر نیازهایی است که به انسان انگیزه حرکت به سمت هدف می دهد؛ دنیا را نباید بستر لهو لهو و غفلت از یاد خدای متعال قرار داد.

خانم دلاوری نیاز به برانگیختگی و تحریک انسان برای کنشگری و فعال سازی اشاره نمود و با بیان این که در دعوت قرآن کریم نخستین هدف بعثت دعوت به توحید و یگانگی ذکر شده است، اظهار داشت: خداوند متعال دقیق ترین حسابرسی است که شاهد تمام افعال و کردار و افکار انسان است، در قیامت موقفی وجود دارد که انسان با دعاهای مستجاب نشده اش که به صورت موهبتی ظهور و بروز یافته‌اند مواجه شده، حسرت کم دعا کردن را می خورد.

وی با اشاره به این که کسانی که استقامت نموده، می گویند پروردگار من خداست، روحشان قوی و قدم هایشان مستحکم می گردد، یادآور شد: استقامت مخلصانه در مسیر یاری دین خدا، یاری ملائکه الله را نیز به دنبال خواهد داشت.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا س در بخش پایانی سخنان خود به تعریف نیازهای انسان از دید مازلو اشاره و نیاز های جسمی، اجتماعی، نیاز به عشق، احترام و خود شکوفایی و... را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: آزادی از نیازهای مهم انسانی و موهبتی الهی است که حق انتخاب را به خود انسان عنایت نموده است، خداوند به دنبال این است که انسان با درک و شعور خود در مسیر دینداری و تجلی حیات طیبه قدم بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha