سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مهدی توکلیان

حوزه/ تلاش گسترده چندین ساله رژیم صهیونیستی جهت تسخیر وسایل ارتباط‌جمعی، منجر شده است تا آنها موفق شوند بسیاری از خبرگزاری‌ها و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی مشهور را در اختیار گیرند؛ چراکه تسخیر وسایل ارتباط‌جمعی، یعنی تسخیر اذهان و محیط فرهنگی ملت‌ها و رژیم صهیونیستی سال‌هاست که در این مهم برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهدی توکلیان، کارشناس رسانه و عکاس در یادداشتی تحت عنوان «رسالت هنرمندان و فعالان فرهنگ و رسانه در برابر صهیونیست» به تبیین راه های مقابله با تدلیس و تطهیر رسانه‌های رژیم بی‌هویت پرداخته که در ادامه می آید:

۱- سالیان بسیاری است که رسانه‌های جهان و نهادهای بین‌المللی و متولیان و برگزارکنندگان رویدادهای جمعی جهانی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه تلاش کرده‌اند تا در تطهیر جنایات و خیانت‌های رژیم اشغالگر اسرائیل با غنابخشی فکری و محتوایی در اذهان عمومی نقش‌آفرینی کنند اما با رشد روزافزون تکنولوژی و گسترش انسان رسانه‌ها و فرآیند فعالیت فضای مجازی و قدرت قلم‌های پاک و نوشتاری فعالان رسانه‌ای دارای فطرت‌های حامی صلح و انسانیت، ارتقا و تعمیق بصیرت و معرفت اقشار و آحاد انسان‌های آزاداندیش جهان درباره فلسفه، عمق و ابعاد و تعلیمات و تبعات حضور اشغالگران در قدس شریف و مقابله با تحریفات و اکاذیب پدید آمده در این زمینه اقدام‌های مؤثری از سوی رسانه‌های نوظهور به‌وجود آمده است که با توجه به گستردگی رشد و انتقال اطلاعات در بستر رسانه‌های نوین، با توجه به گستره‌ فعالیت‌های فکری فرهنگی در این برهه، ابعاد جدیدی از جنایات و خیانت‌های اسرائیل در اندیشه و افکار عمومی مردم جهان به خود گرفته است.

۲- رسانه‌های معاند ومخالف با اسلام و فرهنگ انسانی و اسلامی از این موضوع بدیهی، فضای ذهنی مطلوبی را برای جریان‌های فعال در جامعه جهانی فراهم می‌کنند تا مخلوطی از کذب وحقیقت یا واقعیت و تخیل را به‌عنوان حقیقت صرف یا واقعیت کامل به خورد مخاطبان خود بدهند. چه در زمان‌های گذشته و چه در زمان حاضر مسأله‌ مهم در زمینه‌ کسب آگاهی، اعتبارسنجی آن چیزی است که به‌عنوان واقعیت یا حقیقت در اختیار انسان قرارگرفته یاخود به طریقی به آن دست یافته است. ظهور و حضور تکنیک‌های ارتباطی جدید در تعاملات فرهنگی، انحصاری ملموس نداشته، به این معنا که امروزه سلطه جغرافیایی جای خود رااز دست داده و استراتژی دیگری را در خود می‌بیند.

۳- تلاش گسترده چندین ساله رژیم صهیونیستی جهت تسخیر وسایل ارتباط‌جمعی، منجر شده است تا آنها موفق شوند بسیاری از خبرگزاری‌ها و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی مشهور را در اختیار گیرند؛ چراکه تسخیر وسایل ارتباط‌جمعی، یعنی تسخیر اذهان و محیط فرهنگی ملت‌ها و رژیم صهیونیستی سال‌هاست که در این مهم برنامه‌ریزی کرده است. استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی و نقش‌آفرینی گسترده در این عرصه از بدو شکل‌گیری رژیم صهیونیستی همواره یکی از استراتژی‌های مؤثر جهت نفوذ فرهنگی بر کشورهای اسلامی بوده که تاکنون نیز مشهود است. اسرائیل با استفاده از این توان همواره سعی کرده است که از حساسیت‌ها نسبت به خود در عرصه بین‌الملل کم کند و از طرفی نیز دشمنی‌هایی که در منطقه نسبت به خود می‌بیند را کاهش دهد. سازمان‌دهی و انسجام سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات فرهنگی، علمی و تبلیغی در سراسر دنیا با هدف ایجاد ارتباط فرهنگی بین صهیونیست‌ها و مسلمانان از دیگر اقدامات و ابزارهای تهاجم فرهنگی اسرائیل به شمار می‌رود. سیاست اسرائیل بر اساس اصول تفکر توسعه‌طلبانه و نژادپرستانه صهیونیسم و به‌منظور تخلیه فلسطین از ساکنان اصلی‌اش استوار شده است تا به ایجاد مستعمرات یهودی‌نشین و همراه کردن آن تعداد از یهود جهان که به‌دنبال آن بر اراضی عربی چشم دوخته‌اند، اقدام کند.

۴- هسمویی و همراهی اصحاب قلم را همین بهانه بس است که تمام دلتنگی‌های قلم را می‌توان در جاماندن از قدس شریف گریست و یاد و نام شهیدان رسانه در جنایات این روزهای غزه هم، هوای دل را بارانی‌تر کرده است. ققنوس همتای قو در ادبیات اروپایی است که با آوازخوانی، زیست و زندگی خود را به پایان می‌برد و اساسا در ادبیات ایران نیز همچون ادبیات هند و اروپایی، سوختن در رنج خویش و از خاکستر خود برآمدن و تولدی دیگر را به اسطوره‌ ققنوس نسبت می‌دهند و ققنوس قلم فعالان رسانه‌ای جهان، در ازدحام هق‌هق کوچ پرندگان مهاجری که با قلم و دوربین‌های خود درکنار شهیدان‌غزه پرواز کرده‌اند ققنوس‌وار با اشک‌های‌شان زخم‌های مردم غزه و مظلومان جهان را درمان می‌کنند حتی اگر زخم شمشیر خورده باشند و ققنوس قلم، صدای دل‌نشینش را در جهان رسانه رساتر از ادوار گذشته فریاد می‌زند و موسیقی روایت مظلومیت و مهجوریت مردم بی‌دفاع غزه را از آوای بلندش پدیدار می‌کند. ققنوس قلم راوی با استمرار فجایع غزه و بازنشر این فجایع در رسانه‌های جهان به منظور عدم ترویج اندیشه‌های صهیونیستی است. ضرباهنگ صدای ققنوس قلم‌ها و قدرت تصویرها در مجاهدت فعالان رسانه‌ای خبر از بسته شدن موقت ۲۸سفارتخانه اسرائیل درنقاط مختلف جهان را جهانی کرد و روایت تصویر ترس و دلهره قدرت پوشالی و خانه عنکبوتی‌اش را به جهانیان نشان داد.

۵- طراحی راهبرد برای جهت‌دهی به پوشش رسانه‌ای و تعیین اهداف تولیدات از رسالت‌های فعالان رسانه بوده و هست چرا که هنرمندان، عکاسان و خبرنگاران می‌توانند با استفاده از خشم و انرژی متراکم شده در اذهان عمومی ملت‌های اسلامی و حق‌طلب دنیا که از کشتار وحشیانه مردم غزه به تلاطم آمده‌اند، برای طراحی عملیات‌های رسانه‌ای استفاده کنند. همان‌گونه که برای تقویت هویت امت مسلمان در رسانه‌ملی نمایش چهره‌های جهانی در قاب داخلی رسانه‌ملی لازم و در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی در حال پخش و اجراست.

۶- از آنجا که هنروهنرمند در غرب ابزاری برای هژمونی غرب بر جهان اسلام و تسلط گفتمانی و ترویج و جایگزینی ارزش‌های غربی به جای ارزش‌های الهی اسلام هستند، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای جهان نیز در کنار هنرمندان برهمین مسیر درحال حرکت هستند لذا آگاه‌سازی ذهن و اندیشه فعالان رسانه و انسان رسانه‌ها درمسیر پرواز #ققنوس قلم و تربیت هنرمندان نخبه جهان اسلام به منظور مقابله با ارزش‌سازی غربی و ترویج ارزش‌های اسلامی به منظور تمدن‌سازی اسلامی ضروری است تا توانایی تولید آثار رسانه‌ای هنرمندانه و خلاقانه در بیان مظلومیت و احقاق‌حقوق مردم مظلوم غزه در جامعه بزرگ اسلامی اثر مستقیم بگذارند و قلم‌داران وهنرمندان وفعالان درحوزه فرهنگ، هنرورسانه بتوانند درتولید اندیشه و ترویج گفتمان مقاومت و استکبارستیز در جامعه جهانی انجام وظیفه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha