دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جازاری

حوزه/ رئیس دانشگاه بین المللی اهل‌بیت(ع) گفت: معنویت در کلام نورانی اهل بیت(ع)، منحصر در مناسک دینی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین سعید جازاری در جشنواره افطار ملل که به همت این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید فطر با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره «بقره» ابراز داشت: در آیه ۱۸۵ سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ...» (ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابی] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است).

وی افزود: در مقام تبیین دو نوع هدایت داریم که یکی هدایت عام و دیگری هدایت خاص است که جلوه هدایت خاص همان هدایت تحققی و معرفتی است. در همه ادیان ایام مقدسی داریم، به عنوان مثال در مکتب یهودیت ایام عید کیپور که قبل و بعد از آن روزه داری دارند و این عید روز کمال، همچنین هفته گذشته در مسیحیت عید پاک را داشتیم که مسیحیان قبل از آن هفت روز روزه و بعد از آن روزه خاص می‌گیرند و روز عید پاک را روز رستاخیز عیسی (ع) بیان می‌کنند و می‌گویند ما در جست‌وجوی گمشده ای هستیم، آنچه ما امروز به وجود نازنین غایب از نظر تعبیر می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در اسلام نیز مناسبت‌ها و ایام مقدس متعددی داریم خاطر نشان کرد: بهترین این ایام ماه رمضان است و طبق آیه ۱۸۵ سوره بقره که پیش تر اشاره کردم، خداوند می فرماید: در اثر مبارکی ماه رمضان است که قرآن در آن نازل و اسباب هدایت فراهم شده است، هدایت در معنای خاص معرفتی و در بیان ارزشمند عرفا همان معنویت است.

حجت الاسلام و المسلمین جازاری گفت: ما در دانشگاه اهل بیت (ع) افتخار داریم که میزبان دانشجویان از کشورهای مختلف باشیم، رسالت من و خادمین دانشگاه این است که فضایی را فراهم کنیم که آراسته به بال علم، معرفت و معنویت باشد؛ ما معنویت را خلاصه در مناسک عبادی نمی بینم بلکه معنویت را در سیمای کامل آن تعریف می کنیم، معنویت یعنی ظرافت‌های کمال انسانی که نشاط دانشجویان را در همه ابعاد فراهم کند؛ بنابراین ما در طول سال در جستجوی موقعیت هایی هستیم که از ظرفیت های موجود در نشاط و کمال دانشجویان بهره برداری کنیم، در این راستا یکی از اقدامات برگزاری جشنواره های هنری است که یک مورد آن را در خرداد برگزار خواهیم کرد، همچنین در نظر داریم که جشنواره‌های دیگری در حوزه نقاشی، شعر، موسیقی و ورزشی و ... برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معنویت در لسان اهل بیت(ع) منحصر در مناسک دینی نیست، بلکه از نظر آنها هنر خط، طبع شعر، ظرافت فضای سبز و نسیم بهاری همه بر روح انسان اثر دارد؛ لذا این جشنواره یکی از نقطه های آغازین پیش جشنواره برای دورهم نشینی دانشجویانی بود که سنت‌ دیرینه، مقدس و ارزشمند افطار را در این مجلس به دیگر دوستان خود معرفی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha