چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
شعار سال

حوزه / جهان بین گفت: اصلاح فرهنگ اقتصادی از مهم‌ترین بایسته‌های تحقق شعار سال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر فرزاد جهان بین در اتحادیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به لزوم اهتمام همگانی برای تحقق شعار سال، اظهار داشت: جهش تولید با مشارکت مردم، نیازمند اصلاح فرهنگ اقتصادی در کشور است که این مهم باعث ارتقای امید و اعتماد در جامعه نیز می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری کردند و در اینجا جهش تولید و مشارکت مردم نیست، بلکه در این نامگذاری جهش تولید با مشارکت مردم است و این بدین معناست که جهش تولید با مشارکت مردم رخ می‌دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: جهش به معنای پریدن و با توجه به معنای موتاسیون، همراه با تغییرات زیستی ماندگار است، به عبارتی باید تغییری جدی که موجب تاثیرات جدی ماندگار در طینت نظام اقتصادی می‌شود، صورت گیرد و اساساً مشارکت مردم جزء لاینفک این اقتصاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد، سهم بخش خصوصی ۱۳ درصد و سهم تعاونی‌ها ۷ درصد است، در حالی که در چین شرکت‌های خصوصی ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۸۰ درصد اشتغال شهری را تشکیل می‌دهند و ثروت خصوصی هم ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاری را تأمین می‌کند.

وی افزایش سهم مردم در اقتصاد را معیار واضحی برای میزان جهش تولید دانست و اظهار کرد: اگر مثلاً ۸۰ درصد سهم دولتی به ۵۰ درصد و ۲۰ درصد سهم خصوصی واقعی و تعاونی به ۵۰ درصد برسد، می‌توانیم بگوییم جهش رخ داده است.

جهان بین، خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل، عامل سیاسی است، بدین معنا که حکومت باید بستر مشارکت واقعی مردم را فراهم کند، نگاه سیستمی به جای نگاه شخصی و مردم گرایی صوری و رانتی باید حاکم شود، حکومت باید شرایطی فراهم کند هر کس که می‌تواند نقش آفرینی کند میدان را باز ببیند و اگر قدرت از خود نشان داد، قدرت حکومت نیز به حمایت از او بیاید و جمع این دو قدرت، مثمر ثمر واقع شود.

وی با اشاره به تعلیم و تربیت مهارتی، تعلیم و تربیت اجتماعی، تعلیم و تربیت تخصصی و تعلیم و تربیت هویتی، گفت: باید این چهار مورد در آموزش عالی مورد توجه باشند و صرف تکیه به آموزش نمی‌تواند نیروی مناسبی در دانشگاه برای جهش تولید تربیت کند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد نگاه پلتفرمی است که می‌تواند زیرساخت مشارکت مردم را فراهم کند و جهش هم ایجاد کند، به عنوان نمونه، شرکت Airbnb با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه، ۱۰ میلیون کاربر، ۵۰۰ هزار نقطه اقامتی و تعداد بسیار کمی نیرو اداره می‌شود و در سال ۲۰۲۰، حدود ۴ میلیارد دلار سود داشت.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی با تحلیلی درست، سراغ پلتفرم‌ها رفته و پلتفرم "ست" در همین زمینه قابل ارزیابی است، در رویکرد پلتفرمی، مفهوم تولید بدون کارخانه و به عبارت دیگر کار در کنار خانه مطرح می‌شود و امکان مشارکت گسترده مردم در امر تولید فراهم می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha