پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تورم

حوزه/ مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد اسلامی، ثبات نرخ ارز را از جمله الزامات مقابله با تشدید تورم در کشور برشمرد.

دکتر امید ایزانلو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یکی از مشکلات جدی ما در عرصه اقتصادی، بحث تورم بوده و اینکه در همه زمان هایی که تورم شدید داشته ایم، این مسئله همزمان با افزایش نرخ ارز بوده است، ضمن آن که در سالیان اخیر به ویژه این مشکل وضعیت بغرنجی تری هم به خود گرفته که در جای خود نیاز به تحلیل عمیق تری دارد.

وی افزود: طبعاً وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، تورم افزایش می یابد و از آن سو ارزش پول ملی کاهش می یابد. کاهش ارزش پول نیز به فقیرتر شدن مردم و افزایش فاصله طبقاتی می انجامد کما این که بر اثر تورم فزاینده از سال ۹۷ به بعد شاهد این وضع ناگوار بوده ایم.

مدرس و پژوهشگر اقتصاد اسلامی همچنین گفت: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در بند دوم سیاست‌های کلی برنامه‌ی هفتم توسعه بر لزوم ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز تأکید نموده اند به این معنا که برنامه‌ی دولت باید به نحوی باشد که به نرخ ارز ثبات بدهد و جلوی این بی ثباتی ها با مدیریت صحیح و هدفمند گرفته شود.

وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این که ما تقریباً از سال ۹۰ به بعد به طور شدید تحت فشارهای تحریمی و جنگ اقتصادی بوده ایم. وقتی ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، دولت باید به متغیری که دشمن به واسطه‌ی آن متغیر می‌تواند روی ما تأثیر بگذارد یعنی بحث نرخ ارز توجه داشته باشد چرا که می دانیم از جمله اهرم های فشار دشمن در نبرد اقتصادی همین نرخ ارز است.

ایزانلو افزود: از آن جا که متأسفانه ما خیلی زیاد وابسته به دلار هستیم، این اهرم تأثیرگذاری بالایی بر اقتصاد ما دارد. از سوی دیگر پیشنهاد بنده در کلان قضیه کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و گازی است چرا که خواه ناخواه در این مسائل نیاز به دلار و ارز خارجی داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha