چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کد خبر: 1153439
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
عملیات وعده صادق

حوزه/ نشست بصیرتی با موضوع بررسی و تحلیل عملیات وعده صادق در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران هاجر شهرستان خمین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، نشست بصیرتی با موضوع بررسی و تحلیل عملیات وعده صادق با حضور حجت الاسلام قیصری از اساتید مدرسه علمیه هاجر خمین در سالن اجتماعات این مدرسه علمیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام قیصری به انگیزه و دلایل این عملیات اشاره کرد و در ادامه نقاطی را که مورد هدف این عملیات بود را اینگونه بیان کرد: نقاط اصلی و هدف، پایگاه هوایی بود که از آنجا به کنسولگری ایران حمله شده بود.این عملیات، بسیار پیچیده بود و لایه های مختلفی داشت و به همین جهت از ابزارهای متنوع مثل پهپاد و موشک های بالستیک و دور بُرد استفاده شد.

وی افزود: اسرائیل هم برای رهگیری و انهدام ،عملیات پیچیده ای انجام داد لایه های دفاعی مختلفی داشت ازجمله، گنبد آهنین که مخصوص دفاع نزدیک است و سامانه قوی‌تر از گنبد آهنین معروف به فراخون داوود که لایه ای متوسط هست و سامانه پیکان که قوی تر از آن هست و هزینه های بسیار حدود ۲میلیون دلارهزینه کرده هست.

این استاد حوزه تصریح کرد: در تقابل این دو بخش ایران فقط مناطق نظامی را مورد هدف قرار داد در صورتی که می‌توانست حتی برق اسرائیل را بزند و آن را فلج کند. اما بخاطر رعایت حال مردم این کار را انجام نداد، این قدم اول بود که حتی به مراکز اقتصادی هم ضربه نزد.

وی به هماهنگی سپاه و ارتش و وزارت دفاع و هماهنگی قوی بین نهادهای امنیتی و نظارتی اشاره کرد واین امر را حائز اهمیت دانست وافزود: وضعیت پیچیده بود هم برای ایران و هم اسراییل و هم خود عملیات درحال اجرا و عمل و هم آثار و تبعاتش پیچیده و سنگین و چندلایه و مهم بود .

حجت الاسلام قیصری اظهار داشت :ایران قبل ازعملیات به کشورهای هم پیمان اسرائیل هشدار داده بود و حتی آمریکا هم توسط ایران تهدید شد که هرکشوری با آمریکا همکاری کند و دخیل باشد مورد حمله قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: وقتی موشک ها شلیک شدند خسارت مورد انتظار را برآورد می‌کنند و بر اساس آن موشک ارسال می‌کنند. در این عملیات، سردار سلامی و سرلشکر باقری اعلام کرد با فرض موشک هایی که در هوا منهدم شدند، میزان خسارت فیزیکی به جای مانده بیش از حد انتظار ما بود واین یک موفقیت بزرگی بود.

استاد حوزه در پایان به این سوال که چرا اطلاعات بعد از جنگ پخش نمی شود؟ پاسخ داد و افزود:این یک جنگ ترکیبی رسانه ای است خیلی از اطلاعات آزمایش عملیاتی و موشکی و پهبادی و غیره است. ساختمانی که مرکز اطلاعاتی اسرائیل بود دو مرحله ای زده شد و در مرحله اول ساختمان و تجهیزات از بین رفت و مرحله دوم ابزارهای اطلاعاتی آنها از بین رفت و سیستم های جنگ الکترونیک خاصی لازم داشت و ایران از قبل اطلاع داد و آنها با آمادگی و اطلاع قبلی نتوانستند کاری کنند با آنهمه حمایت های غربی و شرقی! کشورهای سازنده سلاح بعد از تست های مقدماتی و مانور های داخلی و چند جانبه برای تجربه و هیچگاه به کارکرد واقعی شان نمی‌رسند .کشورهای دارنده کارخانه های تسلیحاتی عملا عمدا چندسال یکبار جنگی را راه می‌اندازند تا نقاط ضعف سلاح هایشان را تست کنند و به دست آورند.ایران هیچگاه شروع کننده هیچ جنگی نیست، ولی با این حماقت اسرائیل بهترین موقعیت و فرصت برای تست سامانه های پرتاب و خود موشک ها را در جنگ واقعی امتحان کنند و یکی از پردرآمد ترین تجارت های تسلیحاتی هست.

وی خاطر نشان ساخت: از جمله پیامدهای مهم این عملیات قدرت بازدارندگی که ایجاد کرده و قدرت به رخ کشیده شده و حساب کار دست بقیه کشورها هم آمده است .نکته دیگر فاصله زمانی بود که از ۱۲ شب تا ۵صبح ادامه داشت .عاقلانه این بود که یکباره حمله صورت می‌گرفت .سیستم پدافندی برای زدن کروز یا هایپرسونیک جدا میخواهد و سردرگم کردن اسرائیلی ها را در پی داشت در فواصل زمانی نامنظم شلیک شد و کارایی گنبد آهنین هم از بین رفت و سردرگمی شدیدی بین نیروهای نظامی و سیاسی پیش آمد. نبوغ این عملیات بسیار بالا بود. اطلاعاتی که از کابینه درز کرده بود اگر پخش شود بیشتر از این مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد. در اسرائیل علاوه بر تجربه ای که در پرتاب و هدایت به وجود آمد و ثمره اقتصادی و تجربه مدیریتی این عملیات با این پیچیدگی انجام نداده بود و بازدارندگی وسیعی برای ایران در سراسر جهان به وجود آورد.

بررسی و تحلیل عملیات وعده صادق در مدرسه علمیه خمین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha