دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
یحیی جهانگیری

حوزه/ دبیر جایزه جهانی شهید صدر با بیان اینکه جهانی‌اندیشی باید در حوزه‌های دانشی از سوی حوزه‌های علمیه اتفاق بیفتد، گفت: تربیت طلاب و پژوهشگران جوان در حوزه های علمیه باید با سبک و انگاره جهانی‌اندیشی همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ «یحیی جهانگیری» دبیر جایزه جهانی شهید صدر و رئیس دفتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، ظهر امروز در جمع خبرنگاران، به تبیین شاخص‌های شخصیت الگو و افراد موثر و الهام بخش بین‌المللی در ساحت اندیشه اسلامی پرداخت و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مثابه قرارگاه دیپلماسی علمی - فرهنگی انقلاب اسلامی، بر اساس رسالت اسلامی و انقلابی بر آن است که در قالب جایزه شهید صدر(ره)، اندیشه‌های ناب مرتبط با علوم اسلامی - انسانی را در عرصه بین‌الملل معرفی نماید.

وی افزود: در تبیین شاخص‌های شخصیت الگو و افراد موثر و الهام بخش بین‌المللی در ساحت اندیشه اسلامی به موارد ذیل اشاره می شود:

* صاحب نظر در یک حوزه و یا دارای وجاهت علمی حوزوی

* مقید به شئون حوزوی و تعلق خاطر داشتن به حوزه

* حضور یا کنش دانشی حقوقی و ترجیحا حقیقی در رویدادهای دینی و علمی بین‌المللی مثل همایش‌های بین‌المللی

* نشر اندیشه و اثر در مجلات معتبر بین‌المللی

* انتشار کتاب به زبان‌های خارجی به صورت ترجمه و ترجیحاً تألیفی

* مرجع بودگی و اثربخشی دانشی در عرصه بین‌الملل

* حضور اندیشه‌ای یا بسط اندیشه در رسانه‌های صوتی و تصویری فرامرز

* دارای دامنه گسترده شبکه ارتباطی با اندیشمندان و مرتبطان دانشی علوم اسلامی در عرصه جهانی

* فعال شامل شخصیت‌های همتراز بین‌المللی در موضوع تخصصی مورد پژوهش

* تعداد و گستره موسسات و تاسیسات پشتیبان فعالیت‌های بین‌المللی در داخل و خارج از کشور

* تسلط یا اقدام به ترجمه و یا حداقل اهتمام جدی به زبان‌های بین‌المللی

* تاسیس یا تمهید زمینه‌های حضور دانشی طلاب در عرصه بین‌الملل

دبیر جایزه جهانی شهید صدر با بیان اینکه باید جهانی‌اندیشی در حوزه‌های دانشی از سوی حوزه‌های علمیه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: تربیت طلاب و پژوهشگران جوان در حوزه های علمیه باید با سبک و انگاره جهانی‌اندیشی همراه باشد.

جهانگیری با بیان اینکه تاکنون کنش بین اندیشمندان اسلامی در عرصه بین الملل، کنش تبلیغی بوده است، گفت: اندیشه ای و دانشی و علمی نبوده است. واقعیت این است که ما در کنفرانس های علمی، ژورنال های علمی و کرسی های انسانی و اسلامی در عرصه بین الملل، غیبت جدی داشته ایم. علت اش هم این است که حضور دانشی را به مثابه یک عرصه و یک فضای جدی برای خودمان تعریف نکرده بودیم. حضور دانشی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل بیشتر در حوزه های فنی و مهندسی بوده است.

وی ادامه داد: علوم انسانی ما که مزیت هژمونی آفرین دارد حضور جدی در عرصه بین الملل نداشته است. در چنین شرایطی، جایزه جهانی شهید صدر مطمئنا یکی از شاخص هایی که جابه جا خواهد کرد شاخص تولید علم در کشور است. قطعا سهم علوم انسانی- اسلامی میزان تولید علم کشور را دستخوش تغییر خواهد کرد.

رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم همچنین ابراز کرد: جایزه جهانی شهید صدر اگر مسیر خود را دقیق بپیماید سهم اندیشمندان و اندیشه ورزان علوم انسانی و اسلامی در تولید قدرت علمی کشور بیشتر خواهد شد. اکنون سهم این حوزه، زیر دو درصد است و مطمئنا این سهم افزایش جدی خواهد کرد.

جهانگیری در پایان فعالیت بین المللی در حوزه دینی و اسلامی را دارای مزیت رقابتی در جهان دانست و گفت: اگر معتقدیم انقلاب اسلامی می تواند قله نظریه پردازی در جهان بشود و محدود به مرزها نماند و از مرزها فراتر رود، باید اندیشه های مربوط به آن نیز از مسیر درست به خارج از مرزها برود. جایزه صدر می تواند سکوی پرتابی باشد برای نمایان کردن این اندیشه ها و دستاوردهای اندیشه ای به جامعه بین المللی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha