دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
جلسه دفاعیه

حوزه/ طلبه مدرسه علمیه تخصصی ام‌الائمه نجف‌آباد از پایان نامه خود با عنوان: «افتراقات تفسیری علامه طباطبائی و علامه جوادی آملی در موضوع انفاق»، دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم لیلا نامداری طلبه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآنی مدرسه علمیه تخصصی ام‌الائمه نجف‌آباد از پایان نامه خود با عنوان «افتراقات تفسیری علامه طباطبائی و علامه جوادی آملی در موضوع انفاق»، با داوری حجت الاسلام اصغر هادی و راهنمایی حجت الاسلام مجید حیدری‌فر، دفاع کرد.

نامداری در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: آیات قابل توجهی در قرآن کریم موضوع انفاق و ابعاد آن (نیت، کیفیت، آثار ومادی، معنوی بودن) را توضیح می‌دهند که نشان دهنده اهمیت این مفهوم در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است.

وی ادامه داد: گسترش فرهنگ انفاق یکی از راه‌های کاستن اختلافات طبقاتی غیرعادلانه و تراکم ثروت در جامعه و بستر مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الاهی در قالب توزیع عادلانه ثروت است.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی ام‌الائمه نجف‌آباد، ابراز کرد: پژوهش حاضر، افتراقات علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی در تفسیر آیات انفاق می‌باشد که این آیات انفاق مادی و معنوی را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: افتراقات دو مفسر ارجمند در چهار محور مفردات و مبانی و منابع و برداشت‌های تفسیری متصور است، لیکن نقاط افتراق جدی یافت نشد.

نامداری، با بیان اینکه روش مورد استفاده تحلیلی-تطبیقی می‌باشد، ابراز کرد: ابتدا آیات مربوط به انفاق مادی و معنوی از قرآن استخراج شده و سپس از نظر دو مفسر تحلیل شده‌اند، برخی یافته‌های تحقیق از این قرار است که در مبانی ذیل آیه ۲۶۲بقره، هر دو علامه با توضیحات متفاوت انفاقی که همراه با منت و آزار باشد را رد کرده‌اند و علامه طباطبایی تأکید دارد که اصل در معنای منت قطع کردن است و علامه جوادی آملی نیز در این آیه از جمله مصادیق منت و آزار را سد کردن راه خدا و جلب نظر مردم می‌دانند.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی ام‌الائمه نجف‌آباد، خاطرنشان کرد: علامه در المیزان برای توضیح این آیه از آیاتی همچون شعرا آیه ۶۱، قصص آیه ۴۲. و فصلت آیه ۸ بهره برده و در تسنیم از آیاتی مانند انفال آیه ۲۶ و بقره آیه ۲۶۴ استفاده نموده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha