یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ |۱۳ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶ | Dec 15, 2024
پزشکیان

حوزه/ رییس جمهور گفت: با وفاقی که در دولت وجود دارد و با شاخص‌هایی که داریم نیروی انسانی بر اساس شایستگی وبا هدف حل مشکلات مردم به کار گمارده می‌شوند وشاخص ما در دولت رضایت مردم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نخستین گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد و رییس جمهور از مهمترین برنامه های دولت گفت.

مشروح این گفتگو:

مجری: ما از نهاد ریاست جمهوری پاستور خدمت شما هستیم و اولین گفتگوی تلویزیونی زنده جناب آقای پزشکیان رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران که انشاالله امیدوارم که مورد استفاده شما قرار بگیرد گفتگویی که به اتفاق همکارم سرکار خانم حسینی تقدیم حضور شما خواهد شد.

حسینی: ایام هفته دولت و سالگرد شهیدان عزیز و بزرگوار شهید رجایی و باهنر و همچنین رئیس جمهور شهیدمان را گرامی می‌داریم و در خدمت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آقای پزشکیان هستیم امیدوارم که گفتگوی خوبی را آغاز کنیم.

پزشکیان: خدمت مردم عزیز کشورمان عرض سلام و ارادت داریم یاد و خاطره شهدای دولت را گرامی می‌داریم خدا روحشان را شاد کند و امیدوارم که ما هم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم ان شاءالله.

سوال: آقای دکتر من هم به نوبه خودم ایام هفته دولت را که البته پشت سر گذاشتیم ولی خوب خیلی فاصله‌ای نگرفته‌ایم تبریک عرض می‌کنم خدمت شما و برای شما و دولت وفاق ملی و دولت چهاردهم توفیقات روز افزون دارم همین اول این سوال را بپرسم آقای دکتر، چون ایام هفته دولت است و بالاخره خیلی هم فاصله نگرفتیم شما این نشست و گفتگوی تلویزیونی را ترتیب دادید و بناست همیشه در مناسبت‌های این چنین خدمت شما باشیم یا نه این یک روالی خواهد بود که شما رابطه‌تان را با رسانه حفظ خواهید کرد به طور منظم؟

پزشکیان: من باید عرض کنم که می‌توانم هر ماه یک بار با شما بشینم و صحبت کنم مشکلی نداریم در نتیجه این روند و اینکه با مردم ارتباط داشته باشیم و حرفمان را بگوییم و حرف آنها را بشنویم و دغدغه‌هایمان را بگوییم و دغدغه‌های این عزیزان را بشنویم آمادگی داریم و بر آنچه که گفتیم حالا در مناظرات شما بودید و بحث‌هایی که می‌کردید همچنان پایبندیم سعی خواهیم کرد با مردممان صادق باشیم سعی خواهیم کرد که هیچ وقت جز آنچه که راست است نگوییم و تلاش خواهیم کرد که هرچه از دستمان برمی‌آید در جهت اعتلای کشور انجام بدهیم ان شاءالله.

سوال: و هفته آینده هم نشست خبریتان برگزار خواهد شد؟

پزشکیان: بله هفته آینده هم قرار است که یک نشست خبری بگذاریم که همه خبرنگاران بیایند راستش را بخواهید تا حالا مشکل این بود که باید دولت تعیین می‌کردیم وضعیت اوضاع و احوالی که در آن قرار گرفته‌ایم را متوجه می‌شدیم که کجاییم و می‌خواهیم چه کار کنیم با چه کسانی قرار است کار کنیم در نتیجه گفتگوهای زیادی داشتیم در انتخاب وزرا بر مبنای آن چه که گفته بودیم می‌خواهیم وفاق ملی داشته باشیم شما اگر این کابینه که انتخاب شد و مجلس محترم هم که باید قدردانی کنیم از ریاست محترم مجلس و نمایندگان عزیز رأی بسیار جالب و بالایی دادند تا حالا در کشور میانگین رای در هیچ دولتی اینقدر نبوده که مجلس همراهی کرد و رای داد و اعضایی هم که ما انتخاب کرده بودیم واقعاً بر اساس همان وفاق ملی انتخاب کردیم ۴ تا از این عزیزان از دولت شهید رئیسی هستند و از دولت آقای روحانی و افراد مستقل و از جریان‌های مختلف از اصلاح طلبان از مجموعه اینهایی که هستند و معتقد به چشم انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه و ایجاد یک نگاه مشترک هستند را حالا با سیر خیلی طولانی نزدیک بیش از ۱۰ هزار ساعت تیم‌های مختلف نشستند و مصاحبه کردند با این عزیزان یک تیمی بالا آمد حالا در حدی که آن وفاق در آن دیده شود، چون بعضی‌ها را ما انتخاب می‌کردیم یا آن گروه یک جایی نسبت به آن موضع داشت و سعی می‌کردیم بگذاریم کنار و کاری کنیم که با وفاق بیاییم بالا.

سوال: الان به نظر خودتان آن وفاق شکل گرفته یعنی آنچه که انتظار داشتید اتفاق افتاده؟

پزشکیان: آنچه که تا حالا آمده‌ایم جلو الحمدلله با لطف خدا و اذعان خود نمایندگانی که در مجلس بودند خوب مردم عزیز هم می‌بینند تا جایی که از دست ما برآمده سعی کردیم در حد وسع و توانمان این کار را انجام بدهیم.

سوال آقای دکتر شما الان تقریباً یک ماهی است که بر صندلی رئیس جمهوری ایران نشسته‌اید ارزیابی خودتان از این یک ماه چیست از وضعیت موجود؟

پزشکیان: وضعیت موجود که مردم می‌بینند یعنی وضعیت گرانی، کمبود مثلاً گندمکاران ما مشکل داشتند، پرستاران ما مشکل دارند معلمان ما، بازنشسته‌های ما و مشکلات کود کشاورزی و ناترازی‌هایی که در برق داریم در انرژی داریم، ناترازی‌هایی که ما در محیط زیست داریم یعنی واقعیت دیده می‌شود چیزی نیست که مثلاً من بخواهم شرحی بدهم و خوب در این یک ماه با برادرانی که قبلاً مسئولیت داشتند جلسه می‌گذاشتیم و وضعیت موجود را از آنها جستجو می‌کردیم و پرسش می‌کردیم اطلاعاتی که به ما می‌دادند به هر حال همین است که دیده می‌شود ما پولی که برای گندمکاران در قانون دیده شده بوده کلاً ۱۲۰ همت بود یعنی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تازه آن هم در صندوق نبود حالا در صورتی که آنچه کشت شده بوده و به انبارها داده شده بوده بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است یعنی از اینور پول نبوده و از آن طرف شکاف وجود داشت.الحمدالله دارد حل می‌شود هم برای گندمکاران حل می‌شود و هم مشکلات بهداشت و درمان و هم معلمان و تمهیداتی دیده شده که این مشکلات را تا جایی که از دستمان برمی‌آید حل کنیم و انشاالله حل خواهیم کرد و این چیزی بود که ما در دورانی که بود حضرت علی علیه السلام بحث مدیریتی است واقعاً می‌فرمایند که رحم الله امر ان عرفه نفسه علم فی عین فی عین و الی عین کل حرف‌های مدیریتی که در این کتاب‌ها می‌نویسند چیزی بالاتر از این نیست فقط اینها آمده‌اند جزئی‌ترش کرده‌اند و قابل مدیریت و اجرایی‌تر یعنی اینکه خدا رحمت کند یک انسانی که اول خودش را بشناسد خودش یعنی ما در حکومت یعنی مجموعه خودمان توانمندی‌هایمان را علممان را نوع رفتارمان را بدانیم و بدانیم کجا بودیم بدانیم کجاییم و بدانیم می‌خواهیم کجا برویم اینکه کجاییم الان بالاخره مردم عزیز خبر دارند لازم نیست که ما از این بحث کنیم من در این مدتی هم که بوده هیچ وقت سعی نکردم که گذشته را نقد کنم و بگویم که این مشکلات بوده وضعیت این است هرچه که بوده ما اینیم که هست ما باید الان دست به دست هم بدهیم و با وفاق و با نگاه به آن چشم انداز که در آن چشم انداز قرار است که ما بهترین باشیم قرار است که ما الهام بخش شویم قرار است که ما به بودنمان در ایرانمان افتخار کنیم که در حقیقت دیگران به ما نگاه کنند و الگو بگیرند برای این قرار این را دیگر مفت به آدم نمی‌دهند.« تخت جم و دارا سر راهی نفروشاند این کوه گران است به کاهی نفروشند با خون دل خویش خریدن دگر آموز »آموختن نگاه این می‌طلبد که ما برویم نخبگانمان را توانمندها را سرمایه‌گذارها را تولید کنندگان را تاجران اصلی را ببینیم و بهشون احترام قائل شویم اجازه بدهیم که آنها توانمندی‌شان را در جامعه بروز برسانند ما خیلی وقت‌ها اجازه نمی‌دهیم اون‌هایی که حسودیمان می‌شود وقتی می‌بینیم که یکی بهتر از ما است راحت‌تر می‌تواند کمک کند و فکر کند و ایده دارد و می‌تواند اگر حضور داشته باشد شکوفا شود و این گیری است که ما داریم انشاالله با وفاقی که به وجود بیاید و با شاخص‌هایی که خواهیم گذاشت حالا در وزارت برای کاندیدهای وزارت یک شاخص‌هایی گذاشتیم یک تیم‌هایی گذاشتیم و بررسی کردند برای بقیه وزارتخانه‌ها هم همین کار را خواهیم کرد یعنی کاری خواهیم کرد که معاونت‌های وزرا و به ترتیب در استان‌ها مدیران کل کارمندانی که در جایگاه‌های مختلف قرار می‌گیرند بر اساس شایستگی‌شان قرار بگیرند نه بر اساس اینکه مثلاً وابسته به این جناح هستند یا آن دسته‌اند یا آن گروه هستند ما می‌خواهیم مشکل مردم را حل کنیم شاخص ما برای چنین کاری در دولت بارها گفتم رضایت مردم است این شاخص برای ما نیست شاخصی است که حضرت علی علیه السلام در توصیه‌اش به مالک اشتر دارد دلیل اینکه ما خوبیم یا بد این است که مردم پشت سر ما چه تحلیلی دارند و چه انتظاراتی ممکن است... الان به شدت تحت تحریم هستیم اروپا، آمریکا، کشورهایی که به هر حال از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند ما را تحریم کردند، با ما معامله نمی‌کنند برای ما مشکل ایجاد کرده‌اند ولی اینکه با مردم مهربانانه برخورد کنیم، سر ندوانیم، مشکلاتشان را حل کنیم آیا به تحریم ربطی دارد؟ کسی که مراجعه کننده است پیش من می‌آید جواب محترمانه به ایشان بدهم و اگر از دستم بر می‌آید کمکی کنم و اگر از دستم بر نمی‌آید محترمانه بگویم به این دلیل از دستم بر نمی‌آید که به شما خدمت بدهم آیا این به تحریم ربط دارد و این چیزی است که شاخص ارزیابی ما از نیروهای انسانی خودمان خواهد بود. من در جلسه‌ای که در مدیریت برنامه‌ریزی رفتیم و با برادرانی که بودجه را برای سال آینده تنظیم می‌کنند که در آبان ماه به مجلس بدهیم همین بحث‌ها را کردیم در رابطه با این که چگونه باید بودجه‌ها نوشته شود، چگونه باید تخصیص داده شود، البته در این مدتی که الان ما مواجه هستیم شاید نتوانیم آن چیزی که در ذهنمان است و این قوانین و این روند جاری که است بتوانیم کاملا اعمال کنیم ولی بحث عدالت، بحث محرومین، بحث از بین بردن تبعیض‌ها و بحث‌های مختلفی که در رابطه با مکانیزم‌های پرداخت وجود دارد حتما سعی خواهیم کرد در قانون ببینیم.

سوال: آقای رئیس جمهور شما، شعار دولتتان را همانطور که در ابتدای صحبتتان مطرح کردید دولتتان را دولت وفاق ملی معرفی کردید، در خصوص کابینه و وزرا صحبت کردید که الحمدلله این اتفاق افتاد و همه وزرایی که حضرتعالی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بودید همه با رای بالا انتخاب شدند و رهبر معظم انقلاب هم از این انتخاب به عنوان یک موفقیت بزرگ نام بردند و خوشحال بودند و هستند الحمدلله بابت این اتفاق، اگر در خصوص بحث وفاق ملی توضیحی است که باز هم می‌خواهید بفرمایید خوشحال می‌شویم که صحبت شما را بشنویم و این که نگاهتان به آینده چیست؟

پزشکیان: آنچه که من از اعتقادم می‌دانم یک وقتی است می‌گویند شعار است یک وقتی است می‌گویند باور است آنچه که من به آن باور دارم بر اساس همین آموزه‌های اعتقادی و دینی که یاد گرفتیم این است که وحدت و انسجام مسلمان‌ها اصلی است که رسول خدا وقتی مکه را فتح کردند در آنجا سخنرانی کردند کسانی که در مکه بودند همان کسانی بودند که مسلمان‌ها را می‌کشتند، مسلمان‌ها را از مکه اخراج کرده بودند و در جنگ‌ها هر کاری که از دستشان برمی‌آمد کوتاهی نکرده بودند وقتی آنجا را فتح کرد اولا هیچ خونریزی اتفاق نیفتاد، سخنرانی که کردند فرمودند مسلمانان با هم برادر هستند، المسلم اخ المسلم والمسلمون هم ید واحد علی من سوا، نگفت مومن‌ها با هم برادر هستند، مسلمان‌ها یعنی کسانی که الان تسلیم شدند الان دیگر هستند همه با هم برادر هستند و مسلمان برادر مسلمان است و آنها باید ید واحده بشوند در مقابل دیگران کسانی که مسلمان نیستند این روند را اگر ما بپذیریم، حضرت علی علیه السلام در وصیت‌نامه‌شان شما می‌دانید وصیت‌نامه چکیده عمر یک انسان است یعنی یک انسانی عمرش می‌داند دارد تمام می‌شود می‌خواهد یک ورق کاغذ بنویسد به بچه‌هایش، به کسانی که دوست دارد بگوید در این عمر طولانی یا کوتاهی که من داشتم این کار را کردم ضرر کردم، این کار را کردم خیر بردم چکیده چنین زندگی شما فکر کنید برای حضرت علی باشد یک ورق کاغذ است آنجا در پاراگراف دوم یا روند دوم توصیه‌شان می‌فرمایند به امام حسن و امام حسین علیه السلام می‌فرمایند أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا (صلی الله علیه وآله) یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ اللَّهَ یعنی اصلاح بین مسلمان‌ها از نماز و روزه سال‌هایی که ما داریم ارزشش بالاتر است، مفهوم اینکه با هم اختلاف داریم و دعوا می‌کنیم بر سر چیست؟ وقتی اختلاف داریم چرا نماز می‌خوانیم؟ صراط مستقیم، هر کس چنگ به ریسمان خدا بزند در راه مستقیم است هر روز در نماز می‌گوییم صراط مستقیم، بعد تحمل شنیدن یک نظر مخالف از همدیگر را نداریم معلوم است من نظری دارم که شما آن نظر را ندارید شخص دیگر نظر دیگری دارد.

سوال: یعنی قرار است صداهای مختلف شنیده بشود ان شاءالله؟

پزشکیان: لاجرم اینگونه است هیچ اثر انگشتی در کل دنیا شبیه هم نیست چطور ممکن است ذهن من مثل ذهن شما باشد اصلاً امکان ندارد، اما اینکه وحدت چگونه شکل می‌گیرد علی رغم این نظرات مختلف همان بحثی که من در مناظراتم داشتم، چشم انداز ایجاد یک نگاه مشترک برای ما ایرانی‌ها است آن چشم انداز، چشم اندازی است که من از نظر علمی به آن معتقد هستم نه اینکه مثلاً فرضا بخواهم بگویم مسلمان هستم، این چشم انداز چشم اندازی است که من می‌توانم به آن افتخار کنم، من باید برترین بشوم، من باید الگو بشوم، من باید الهام بخش بشوم، من این چشم انداز را دوست دارم، سیاست‌های کلی برای رسیدن به آن چشم انداز است، قانون، برنامه اصولاً بر اساس این باید نوشته شود که ما را به آنجا برساند این می‌شود میثاق مشترک همه نظرهایی که وجود دارد، اینجا دیگر من نمی‌توانم بگویم من این را قبول ندارم یک میثاقی است بین ما تا زمانی که تبدیل به قانون نشده، به سیاست نشده می‌توانیم از این حرف‌ها بزنیم ولی وقتی گفتیم این چشم انداز مشترک است، این سیاست است این برنامه است اگر من بگویم این برنامه را قبول ندارم اگر بگویم این را قبول ندارم یعنی می‌شود همان نفاق، هر کسی می‌تواند بگوید من این را قبول ندارم این را قبول ندارم یعنی هرج و مرج یعنی آن چیزی که در دولت داریم با این دولت این کار را می‌کنیم که مفهومش معلوم نیست، ما باید کاری کنیم که آن وفاق در چارچوب قانون، در چارچوب سیاست‌ها اجرا بشود برای فردا که مثلاً ما دولت داریم تمام برنامه‌ای که می‌گفتیم باید اجرا بشود الان در آوردیم برای هر وزارتخانه این مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی که دارد هم مرکز پژوهش‌های مجلس درآورده بوده و هم معاونت برنامه و بودجه این را در آوردند با هم ادغامش می‌کنیم فردا قرار است در دولت به وزرا بدهیم که این مسئولیتی است که شما باید در وزارتخانه بروید مشخص کنید هر کدام از این بندهایی که در برنامه است کدام معاونت، کدام واحد، مسئول این برنامه است و وقتی این مسئولیت را به آنها گفتیم بحث بعدی این است که آنها باید بگویند برنامه عملیاتی برای اجرای این و زمانبندی اش، اگر بندی وجود دارد که ما به هر دلیلی نمی‌توانیم، قانون نوشته شده از نظر برنامه ولی منابعش نیست، اشکالاتی وجود دارد آن را باید احصا کنیم با مجلس صحبت کنیم بگوییم این بندی که نوشتید به این دلایل نخواهیم توانست اجرا کنیم. ما به وزرایمان، وزرا به معاونینشان، معاونین به استانداران و مدیران کل استان‌ها همه باید در همین مسیر حرکت کنند. یک ابزار اندازه‌گیری نظارت هم درست خواهیم کرد که دقیقاً آنچه که در برنامه است را پیگیری کنیم انسان‌ها و کسانی که مدیر ما هستند بر اساس این که آیا می‌توانند این کار را بکنند یا نمی‌توانند، با آنها برخورد خواهیم کرد نه این که، چون از این دسته هستند یا از این جناح هستند یا از این فکر هستند.

سوال: ممنون از شما ان شاءالله آنچه که فرمودید عملیاتی بشود.

پزشکیان: انشاالله، حالا که داریم عملیاتی اش می‌کنیم.

سوال: ان شاءالله که همه به وضوح درک کنند و لمس کنند و الگویی بشود برای هم دولت‌های آینده و هم کشورهای دیگر.

پزشکیان: انشاالله.

سوال: یکی از موضوعاتی که مورد تاکید رهبری هم بود و شاید مردم الان انتظارشان پای تلویزیون این است که ببینند آقای رئیس جمهور راجع به آن چه نکته‌ای را بیان می‌کنند بحث مهار تورم و گرانی است که سر سفره‌هایشان احساس می‌کنند، شما مشخصا در حوزه کنترل تورم و بحث گرانی چه برنامه‌ای مشخصی را پیاده خواهید کرد؟

پزشکیان: فکر می‌کنم دیروز شما با وزیر اقتصاد ما در مجلس صحبت کردید سیاست‌ها و برنامه‌هایش را گفت، واقعیت قضیه، آنها سیاست‌های تکنیکال است آن چیزی که از نظر تکنیکی آنها می‌توانند انجام بدهند و تخصصی کارهایی که باید انجام بدهند که طبیعتاً باز هم برمی‌گردد به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در مجلس نوشته شده است اگر آنها کفاف پاسخگویی به آن مشکلات را ندهند آن وقت باید بند اضافه‌ای را تبدیل به لایحه کنیم و به مجلس ببریم که بشود قانون که بتوانیم روی آن عمل کنیم، اما باز من همان بحث‌هایی که قبلاً می‌کردم هنوز هم معتقد هستم اگر ما اختلافات داخلیمان را حذف کنیم، دست به دست هم بدهیم مشکلاتمان را با همسایه‌هایمان و دنیا از بین ببریم، چون بالاخره یک قسمت از اقتصاد، داخلی است و یک قسمت برمی‌گردد به ارتباطات خارجی ما، تجارت ما، صنعت ما، معاملات مالی و پولی ما و نوع درگیری و امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، اینها برمی گردد باز یک قسمتش برای اراده ما است برای اجرا، یک قسمتش برمی گردد به این که چگونه با مشتری‌های خودمان...

سوال: آن برنامه ریزی‌هایی که الان صحبتشان را می‌فرمایید این را می‌شد که تا پایان سال داشت که مثلاً تا پایان سال که نرخ تورم روی سی درصد بیاوریم؟

پزشکیان: ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد بستگی به این دارد که در دنیا با این اتفاقاتی که می‌افتد و این روندی که در داخل هم داریم با هم چگونه گفتگو می‌کنیم چطوری با هم به یک وفاق برسیم؟

سوال: الان فرمانده واحد آقای دکتر انتخاب کردید برای تیم اقتصادی؟

پزشکیان: تیمی که وجود دارد تقریباً به صورت هماهنگ عمل می‌کنند ولی قطعاً یک سری مشکلات در راه داریم.

سوال: چون بحث اقتصاد به وزارتخانه‌های مختلف مرتبط می‌شود؟

پزشکیان: ما الان مثلاً در وزارت اقتصاد در برنامه بودجه در صنعت و خود آقای دکتر طیب نیا هم که هستند به عنوان مشاور بنده دارند کار می‌کنند هماهنگی‌هایی که دارند اجرا می‌کنند هر هفته هم جلسه داریم برای این جلسات برنامه داریم با هم کار می‌کنیم هم بر اساس روش‌ها و اینکه چگونه باید این اختلافات و یا اختلاف سلیقه به اصطلاح تاکتیک‌هایی که می‌گویم یکی یک سلیقه‌ای دارد یکی سلیقه‌ای دیگر چگونه این سلایق را بتوانیم به هم نزدیک کنیم که به آن اهدافی که می‌خواهیم برسیم ولی نهایتاً الان مثل ما با گفتگوهایی که در کشورهای مختلف داشتیم بیش از چهل کشور در این مدت ما وزرا و رؤسای جمهورش را با نخست‌وزیرهایش نشستیم صحبت کرده‌ایم با روسای مجلسش پیمان‌هایی داریم می‌بندیم نهایتاً یک بسته وسیعی است از اقدامات که باید با هم شکل بگیرد تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

سوال: الان یک موضوع که روی تورم به هر حال اثرگذار هست بحث ناترازی بانک‌هاست، برخورد دولت با این بانک‌های ناتراز چگونه خواهد بود و احتمال انحلال برخی از آنها وجود دارد؟

پزشکیان: ناترازی‌هایی که می‌گویید کاملاً درست است ولی اینکه چگونه باید عمل کنیم باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نبینند یک دفعه بیاییم یک بانکی را اعلام می‌کنیم این ناتراز است و درش را می‌بندیم آن وقت آن آدم‌هایی که آنجا سرمایه‌گذاری کردند و رفتند به حساب اینکه نظام است و نظامی اینها را تایید کرده پول آنجا گذاشتند با آنها چگونه باید برخورد کنیم در نتیجه ما می‌دانیم این ناترازی وجود دارد بانک‌ها را می‌شناسیم، اما روندی را باید در پیش بگیریم که برای مردم مشکل ایجاد نکنیم.

سوال: و یا در موضوع بورس باز خیلی‌ها آنهایی که سرمایه‌گذار عمدتاً خرد در بورس و در بازار سرمایه داشتند سؤال می‌کنند در مواجه‌هایی که اتفاق می‌افتد و نگرانند که چه خواهد شد دیشب آقای دکتر همتی وزیر محترم اقتصاد در گفت‌وگوی ویژه خبری اشاراتی داشته‌اند صحبت‌های اطمینان بخشی کردند، اما باز می‌خواهم از زبان جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور برای اطمینان بپرسم؟

پزشکیان: چند تا مساله هست یکی اینکه وزیر نظراتش را با جمع بندی آن چهارچوب قانون و برنامه اعلام می‌کند ما برای اینکه راه را بتونیم محکم‌تر ادامه بدیهم با کارشناسان اقتصادی در این رابطه جلساتی خواهیم داشت و از آنها هم نظر خواهیم خواست برای اینکه بتوانیم آن ثباتی که مردم عزیزمان به دنبالش هست در جامعه ایجاد کنیم و این ثبات اینجوری نیست فقط با ذهن من و با سلیقه من ایجاد خواهد شد و آن چیزی که من بارها گفتم مراجعه به کارشناسی اگر ما بتوانیم مجموعه کسانی را که در این رابطه کارشناسند تخصص دارند با هم کنار هم قرار بدهیم ایده‌ها و نظرها را بگیریم و الگوهایی که به دست می‌آوریم برمبنای آن بهترین را انتخاب کنیم بکنیم و عمل کنیم به امید خدا بتوانیم ثباتی را که انتظار هست در جامعه ایجاد کنیم تمام تلاش ما این است که بتوانیم راه درست را پیدا کنیم راه درست را با آدم‌های درست بسپاریم و تلاش می‌کنیم این راه درست توسط آن آدم درست، درست اجرا و عملیاتی بشود.

سوال: آقای دکتر رهبر معظم انقلاب بحث حل مشکلات اقتصادی کشور را کلیدش را تولید مطرح کردند و در برنامه هفتم هم رشد اقتصادی هشت درصد پیش‌بینی شده شما در مناظرات انتخاباتی شما فرمودید که این رشد را محقق خواهید کرد در دولت چهاردهم ان‌شاءالله من می‌خواهم بدانم شرط و شروطش چیه و از نظرات کارشناسان در این مدت استفاده کرده‌اید در این زمینه برنامه‌ریزی شده برای دستیابی بهش یا نه؟

پزشکیان: ببینید رشد اقتصادی و تولیدی که مقام معظم رهبری به حق اشاره فرموده‌اند الان با این ناترازی انرژی که ما داریم و فشاری که دارد برای کارخانه‌ها و تولید ما می‌آید خود به خود این ناترازی در آنها تسهیل کرده و ما به احتمال قوی در آن رابطه با مشکلات هستم در کارخونه‌ها الان بعضی‌ها مثلا خود کارخونه دارد ناتراز می‌شود نمی‌تواند پول کارگرهایش را بده و بتواند ادامه بدهد و این چیزی است که ما باهاش مواجهیم تلاشی که باید بکنیم این است که آن تراز انرژی را حل کنیم تا بعد بتوانیم قدم‌های بعدی را برداریم وقتی تا وقتی این ناترزای را در انرژی، در برق و در بانک‌ها وجود داردالان انتظار داشته باشیم مثلا اینکه ما برنامه می‌ریزیم امسال مثلاً به هشت درصد اصلاً امکان ندارد آن چه که کارشناس و اقتصاددان‌ها با آن کسانی که با عدد و رقم سر و کار دارند می‌گویند این است که ما برای رشد هشت درصدی به دویست میلیارد دلار مثلاً سرمایه‌گذاری نیاز داریم بعضی می‌گویند دویست و پنجاه میلیارد دلار ولی به هرحال سرمایه‌گذاری می‌خواهد که آن رشد هشت درصدی ایجاد بشود برای این رشد هشت درصدی سرمایه‌ای که ما در ایران می‌توانیم جمع کنیم یک مقدار را می‌تونید با به اصطلاح بهبود کیفیت کارمان با بهره وری افزایش بدهیم تازه اگر بتوانیم درست مدیریت کنیم که حالا ما تلاش خواهیم کرد آن را در روند کار به دست بیاوریم با آن آدم‌های درست و روش‌های درست که باید انتخاب کنیم، اما سرمایه‌گذاری که مقدار پولی که ما در مملکت داریم باز بر اساس گزارش‌هایی که اینها می‌دهند بیش از صد میلیارد نیست یعنی ما اگر همه پول‌هایی که هست را بخواهیم سرمایه‌گذاری کنیم تازه صد میلیارد می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم پس ما صد میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم برای اینکه به آن هشت برسیم این چیزی است که باید بر می‌گردد به ارتباطات ما با خارج و به ایرانیانی که در خارج هستند و اینکه چگونه می‌توانیم این تعامل را با همسایگان و با کشورها داشته باشیم که آن اهدافی که به دنبالش هستیم محقق شود هم وزارت خارجه ما در این رابطه باید تلاش بکند همه نگاه ما باید در رابطه با مسائل مختلف اصلاح بشود آن وحدت و انسجام داخلی به وجود بیاید و در ضمن از طرف دیگر باید تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران ما به ما و به ثبات قانونی ما اعتماد و اطمینان پیدا بکنند ما بیشتر از آن سرمایه گذاری که در داخل انجام دادیم سرمایه از کشورمان توسط این سرمایه‌گذارها خارج شده در این مدت چرا؟ نه سرمایه‌گذار نتوانستیم بیاوریم بلکه آن مقداری که آوردیم خیلی بیشتر از آن از کشور خارج شده اول باید سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مان را اطمینان بدهیم که ما بستر را برای شکوفایی آنها آماده خواهیم کرد موانع را از سر راه این‌ها برخواهیم داشت این چیزیست که به دنبالشیم و این اطمینانم را هم به این عزیزان می‌دهیم البته قوه قضاییه، مجلس محترم، مقام معظم رهبری همه اینها الان آن انسجام و وفاق را در آن بالا وجود دارد اراده و عزمی اگر داشته باشیم و مردم عزیز، تولیدکنندگان، تاجران، سرمایه‌گذاران اطمینان پیدا بکنند ما پشت سر آنها خواهیم ایستاد و موانع را از سر راه آنها بر خواهیم داشت که ان‌شاءالله این را در عمل باید ثابت کنیم آن وقت این عزیزان به جای اینکه پولشان را بر می‌دارند می‌برند آن وقت خود اینها سرمایه‌ها وارد کشور می‌شوند.

سوال: آقای دکتر در موضوع عدالت شما در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم یکی از کلید واژه‌هایی بود که رویش تاکید زیادی داشتید در دیدار اخیری هم که هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب داشتند باز ایشان هم تاکید داشتند بر وجود پیوست عدالت در پروژه‌هایی که می‌خواهد انجام شود شما فکر می‌کنم امروز و یا دیروز بود که ترکید داشتید پروژه‌ای را آغاز نخواهید کرد مگر اینکه منابع مالی‌اش دیده بشود آیا به همین میزان که تاکید دارید بر روی تامین منابع مالی برای اجرای این پروژه‌ها برای تهیه پیوست عدالت به صورت واقعی که بتواند اثرگذاری اجرای پروژه را بر ایجاد نابرابری در جامعه بسنجد و گزارش بدهد آیا تاکید خواهید داشت؟

پزشکیان: من گفتم خدمت شما با مدیریت و برنامه‌ریزی که رفتیم جلسه گذاشتیم بیشتر بحث در همین چارچوب‌های عدالت و عقب‌ماندگی استان‌ها، مناطق نیروهای انسانی و عدالت جنسیتی، عدالت قومیتی، عدالت منطقه‌ای یعنی این‌ها همه بحث‌هایی است که وسیعی آن چیزی که ما داریم رویش بحث می‌کنیم در رابطه با آن کارهایی که ما می‌توانیم و مصمیم در این وضعیت انجام بدهیم بهداشت و درمان و آن بحث پزشک خانواده و ارجاع یک ساختار عادلانه است در کل کشور، پزشک خانواده و یا آن سیستم بحث یعنی مجموعه آن روند حرفش این است کی مسئول چه جمعیتی است و چه خدمتی را بدهد و چه چیزی را می‌تواند به دست بیاورد اگر ما بتوانیم یک چنین کاری را در کشور انجام بدهیم آن کسی که در بلوچستان، در کردستان و در سیستان هست در خوزستان هست در دورافتاده‌ترین روستاهاست همان خدمت را توسط همان کارشناس خواهد گرفت همان کسی که در تهران است و در شمال تهران نشسته.

این در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اگر سطح‌بندی و ارجاع را آن چیزی که سیاست مقام معظم رهبری هم تاکید دارد و فرمودند که بند ۵ این است که خارج از این سطح‌بندی حتی پرداخت شکل نگیرد اگر همین کار را کنیم ما در بهداشت و درمان آن عدالتی را که مورد نظرمان است اجرا کرده‌ایم در آموزش و پرورش ما مشکل خیلی داریم و آن روز هم در شورای انقلاب فرهنگی ما بحث می‌کردیم خدمت بزرگان آنجا مطرح کردم قابل قبول نیست در کشور که یکی که پول ندارد و یکی که آشنا ندارد و امکان ندارد در یک مدرسه‌ای بچه‌اش را ببرد که معلوم است ممکن است که خوب آموزش نبیند، اولاً چرا باید ما مدرسه‌ای داشته باشیم که خوب آموزش ندهد چرا نباید استاندارد قابل قبول داشته باشد ندارد از طرف دیگر یک عده بچه‌هایشان که در مدارس ویژه و استثنایی و خصوصی دارند درس می‌خوانند و اکثر کسانی که می‌آیند دانشگاه از این افراد و از این خانواده‌ها باشد این به هیچ وجه از نظر عدالت و از نظر انسانی در هیچ جای دنیا حتی آنهایی که مسلمان نیستند در کشورهای اروپایی هم یک چنین کاری را نمی‌کنند که بیایند برای یک عده خاصی کلاس‌های خاص بگذارند برای آنهای دیگر من در شورای انقلاب فرهنگی آنجا سابقه زندگی خودمان را بلایی که سر زندگی خودمان آمده بود را آنجا گفتم تهران آمدیم خدابیامرز همسرم هم بود اون فوق تخصص نازایی می‌خواند و دوره می‌دید و ما هم فوق تخصص جراحی بچه‌هایمان را باید در مدرسه می‌نوشتیم هرجا می‌رفتیم اسم نمی‌نوشتند پول می‌خواستند و ما هم پول نداشتیم ما همان حقوقی را داشتیم که به زور می‌توانستیم مثلاً زندگی کنیم در ذهنم با خودم خیلی کلنجار می‌رفتم چرا باید من در کشوری که دارم بدون منت برای مردم می‌خواهم کار کنم بچه‌ام را نتوانم در یک مدرسه‌ای بگذارم که بتواند آموزش درست حسابی ببیند چرا اینطوری کردند با ما یعنی برای من که مثلاً دوتامون هم متخصص فوق تخصص داشتیم می‌گرفتیم نمی‌توانستیم بچه‌مون را یک جایی را که مثلاً آن ذهنیتی که داشتیم بگذاریم که درست آموزش ببیند و این الان برای همه مردم یک چنین چیزی است چرا باید اینطوری باشد در نتیجه باید یه کاری بکنیم که بچه‌های مردم به خصوص اون‌هایی که ندارند و اون‌هایی که در مناطق محروم هستند معلمی که آنجا می‌فرستیم به معلم‌هایی که آنجا می‌فرستیم باید پشتیبانی درستی کنیم که او برود آنجا نمی‌شود معلمی که آنجا بفرستیم پشتیبانی نکنیم منابع و امکانات در اختیارش نگذاریم مدرسه‌اش را درست نکنیم و بعد هم انتظار داشته باشیم که او برود آنجا درس بدهد در صورتی که معلم این طرف برای یک ساعتش نمی‌دانم یک میلیون می‌گیرد ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرد پول‌هایی می‌گیرند وحشتناک.

سوال: آقای دکتر تا در این صحبت هستیم من یک دغدغه‌ای که الان برای خیلی از نوجوانان ایران زمین و خانواده‌هایشان مطرح است بگویم خدمت شما من نگاه می‌کردم شما وقتی در صفحه شخصی خودتان اعلام کرده بودید که امشب با مردم قرار است که زنده و مستقیم گفتگو کنید یکی از پرتکرارترین مسائلی که مطرح شده بود ذیل صحبت شما همین موضوعی بود که من الان می‌خواهم خدمت شما عرض کنم و اون هم بحث کنکور است الان موضوعی که برای کنکور سال آینده مطرح شده و تاثیر قطعی معدل و مدل برگزار کردن کنکور خیلی از بچه‌ها و خانواده‌ها را نگران کرده شما قرار است که همین مسیر را ادامه بدهید و یا ممکن است که تغییری صورت بگیرد؟

پزشکیان: حالا این را باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی با عزیزان صحبت کنیم عدالت ارزیابی علم است اینکه من در یک روستایی درس می‌خوانم با کسی که در شمال تهران با پول آنچنانی و آن امکانات درس می‌خواند با هم رقابت کنیم آیا این عادلانه است یعنی کسی که ندارد با کسی که دارد بیاید مسابقه بدهند انصاف است.

سوال: و چه بسا مستعدتر باشد؟

پزشکیان: قطعاً اینطوری است من خودم یک آدمی بودم در یک شهر کوچکی بزرگ شدم به هیچ کدام از این مدارس نرفتیم در هیچ کدام از این کلاس‌های ویژه نبودیم الان اینجا به عنوان رئیس جمهور در این مملکت هستم یعنی اجازه داده‌اند که رشد بکنم ولی اگر این امکان را من رفتم خدمت زمان شاه من هنرستان درس خوانده‌ام بعد هم برای اینکه دانشگاه می‌آمدم رفتم خدمت سپاه ترویج سیستان و بلوچستان برگشتم یک دیپلم دیگر گرفتم اومدم در دانشگاه امتحان دادم و قبول شدم اگر الان این قانون بود من هیچ وقت دانشگاه در آن رشته نمی‌توانستم بیایم برای اینکه می‌گویند که تو معدلت دیگر نمی‌توانستم رقابت کنم یعنی این کجای عدالت است که سیستمی درست کنیم به هر دلیلی من در یک مدتی درس نخوانده بودم حالا محیطم درست نبود شهری که بود مدرسه‌ام و خانواده‌ام علت‌های مختلفی ممکن است که نگذارد یک نفر درس بخواند نگاه من عوض شد شروع کردم به درس خواندن اگر این وضعیت بود من در این رشته می‌توانستم بیایم بالا هیچی باید می‌ماندم آنجا به اصطلاح به عنوان یک دیپلمه باید زندگیم را می‌کردم.

سوال:منظورتان این است که آقای دکتر یک بازنگری اساسی را خواهید کرد؟

پزشکیان: باید این کار را بکنیم ببینیم عدالت همین بحثی را که می‌گوییم عدالت آیا عدالت کسی که داراست با کسی که ندار است با هم مسابقه بدهند آیا عدالت از کسی که با کلاس مناسب با امکانات مناسب با معلم مناسب در خانه مناسب دارد درس می‌خواند با کسی که.

سوال: احتمالاً معیارها باید تغییر بکند؟

پزشکیان: باید معیاری بگذاریم که رقابت عادلانه باشد یعنی آن رقابت بین دو نفر که امکانات برابر دارند امکان‌پذیر است در امکانات نابرابر رقابت معنی ندارد یکی را مثلاً ماشین سواری آنچنانی می‌برند یکی را هم مثلاً با ماشین قراضه می‌برند و می‌گویند بیایید با هم مسابقه بدهید معلوم از که کی برنده است اصلاً لازم به مسابقه نیست از اول معلوم است الان کسانی که در دانشگاه آمده‌اند شما در بیارید ببینید که چه کسانی آمده‌اند دانشگاه.

سوال: الان تقریباً اولین ارزیابی اولیه صورت گرفته که غالباً برای مدارس دولتی نبوده‌اند در نتیجه کنکور امسال؟

پزشکیان: و این بی‌عدالتی است ما باید کاری کنیم اگر قرار است رقابت باشد در شرایط برابر با هم رقابت کنیم اشکال ندارد این شرایط برابر از نظر معلم از نظر کلاس از نظر موضوع از نظر خانواده از نظر محیط همه اینها باید درش دیده شود اگر می‌خواهیم حق کسی را ضایع نکنیم.

سوال: متشکرم یک موضوع آقای دکتر یک مقدار از مباحث اقتصادی فاصله بگیریم در حوزه سیاست خارجی است شما اولین سفری که خواهید داشت همانطور که اعلام شده سفر به کشور عراق است سوال اول این است که چرا عراق ما چه توسعه مناسباتی در عراق خواهیم داشت و سوال دوم هم که می‌خواهم باز مجموعاً پاسخ بفرمایید اینکه در ادامه هم جناب عالی به عنوان رئیس جمهور اولین سفرتان را به نیویورک خواهید داشت و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اینکه برنامه شما مشخصاً در آمریکا چه خواهد بود؟

پزشکیان: والا راستش را بخواهید عراق را زودتر می‌خواستم بروم برای اینکه برویم نجف و زیارت علی علیه السلام، چون بالاخره ما بیشتر دید و نگاهمان از مولا علی است و آنچه که الان هم فکر می‌کنیم و مطالب علمی و آگاهی هم که داریم با آن توصیه‌های ایشان شاید خیلی جاها اصلاً بالاتر از این حرف‌هایی است که ما حتی از نظر علمی داریم ازش برداشت می‌کنیم این حرف‌هایی هم که من دارم می‌گویم اینطوری نیست که بنده از علم سر در نمی‌آورم به خاطر همین این کار را می‌کنیم به هر حال ما در برد جراحی نفر دوم کتبی ایران شدیم آدم بی‌سوادی نیستیم درس‌هایمان را خوانده‌ایم از نظر علمی همیشه در کلاس‌ها و دانشگاه جز رتبه‌های بالا کلاسمان بوده‌ایم ولی به عنوان امام ما و به عنوان مولای ما و آن دغدغه که ما الان نگرانی و گیری که داریم در کشور این است که ما عشق می‌ورزیم ولی به توصیه‌هایش عمل نمی‌کنیم خیلی وقت‌ها بیگانه‌ایم از آن راهی که او به ما نشان داده مسیری که او در مقابل ما گذاشته و بیشتر از اینکه برویم برایش گریه کنیم باید بر خودمان گریه کنیم که چرا آن راه‌ها را نمی‌توانیم برویم و یک حدیثی است از امامان که می‌فرمایند که.

سوال: از امام صادق علیه السلام است؟

پزشکیان: بله برای ما زینت شوید باعث آبروریزی ما نشوید این برازنده ما شیعیان نیست در جامعه فقیر باشد بی‌عدالتی باشد ظلم باشد تبعیض باشد اختلافات آنچنانی باشد و بعد بگوییم که شیعه علی علیه السلام هستیم کجا حضرت علی از این حرف‌ها زده کی از این توصیه‌ها به خاطر اینها قیام کرده به خاطر عدالت شهید شده در نتیجه دلم می‌خواست بروم نگذاشتند گفتند که فعلاً صلاح نیست تا اینکه بالاخره گفتن می‌شود.

سوال: یعنی یک بعدش زیارت است آقای دکتر؟

پزشکیان: بله قصدمان این بود که برویم آنجا بگوییم که در همین مسیر خواهیم ماند و خدا کمک کند که ما شرمنده آن مسیر و آن باورها نشویم و مردم عزیز کشور ما وقتی به ما و به شیعیان نگاه می‌کنند به عنوان انسان‌هایی که منصف هستند و عادل هستند نگاه کنند نه به عنوان انسان‌های متکبر مغرور زورگوی تمامیت خواه و خدا کمک کند که آن راه را گم نکنیم ولی خب طبیعتاً در آنجا که داریم می‌رویم گفتند بیایید مجبوریم که یک سری دیپلماسی هم داشته باشیم.

سوال: به اجبار آقای دکتر؟

پزشکیان: نه دیگر وقتی می‌رویم می‌توانیم با همدیگر بنشینیم و گفتگو کنیم به هر حال عراق کشور برادر و دوست ماست ..

 سوال: آخرین بار آقای دکتر قبل از ریاست جمهوری کی رفتید؟
 پزشکیان: فکر می‌کنم پارسال با هلال احمر، جریانی بود ما را آنجا بردند زیارت.
 

سوال: برای ایام اربعین بود یا نه؟
 پزشکیان: نه هلال احمر آنجا اعضای هیئت مدیره را از استان‌ها دعوت کرده بود آنجا جلسه گذاشته بودند ما هم جزو هیئت بودیم ما را هم بردند.
 

سوال: آقای دکتر برای سفر نیویورک و نشست مجمع عمومی سازمان ملل چطور؟
 پزشکیان: برای سفر نیویورک من اینجا با برادران مختلفی که هست خدمت مقام معظم رهبری هم صحبت خواهم کرد که آن دیدگاه‌ها را داشته باشیم، به تصور من ما ایرانیانی که در خارج داریم خیلی‌ها دلشان برای مملکت می‌تپد به هر دلیلی آنها رفتند و از ما ناراضی هستند، ما می‌توانیم آنها را راضی کنیم برگردند یا حداقل بیایند در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند. در شعاری که ما می‌دادیم ایران برای همه، ایران برای همه است برای دسته یا جناح یا یک گروه نیست هر ایرانی به بودنش در این کشور باید افتخار کند و هر ایرانی که در خارج است باید دلش برای این آب و خاک بتپد، در نتیجه باید بدانیم با آنها چگونه صحبت کنیم چه اطمینانی بدهیم که اگر ایران آمدند اذیتشان نکنیم و برایشان پرونده درست نکنیم از رفتن محرومشان نکنیم، الان ما با خودمان مشکل داریم شما فکر کنید من را در انتخابات نمایندگی صلاحیت نداده بودند حالا ما رئیس جمهور شدیم، اگر مقام معظم رهبری نبود با آن دید بازشان، ممکن بود ماها را هم حذف کنند ما باید جذب کنیم نباید حذف کنیم، ما باید همه کسانی را که برای این کشور دلشان می‌لرزد و عشق ایران در سرشان است بر اساس همان چشم اندازی که چشم انداز زیبا و قابل دفاعی است و می‌شود به آن افتخار کرد، هر کس آن چشم انداز و آن سیاست را بخواهد بیاید در این مملکت پیاده کند باید بستر را برایش باز کنیم بدون ترس و واهمه بیاید نه این که اگر بیاید احساس کند که ممکن است فردا کسی یک پرونده برایش درست کند، یکی او را بگیرد یا در رسانه‌ای برایش حرف‌هایی در بیاورند، این چیزی است که باید هماهنگ شویم که یک صدا از ما، از قوه قضائیه، از مجلس و با ولایت مقام معظم رهبری از کشور در بیاید که ان شاءالله بتوانیم این کار را بکنیم این چیزی است که به دنبال آن هستیم، حالا اگر هماهنگی‌ها شکل گرفت همانی را خواهیم گفت که سیاست است.

 سوال: آقای دکتر یک موضوع خیلی مهمی که فکر می‌کنم همه مردم هم منتظر هستند راجع به آن بشنوند و می‌خواهند که سیاست دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران را راجع به آن بدانند بحث حکمرانی فضای مجازی است، فضای مجازی که این روزها بخش مهمی از زندگی همه افراد جامعه را به خودش اختصاص داده است برای این که این موضوع قانونمند شود در همه ابعاد و وجوهش، در همه جنبه‌های حکمرانی، دولت شما چه برنامه‌ای خواهد داشت؟
 پزشکیان: ما با وزیر ارتباطات که انتخاب کردیم، خوب چندین نفر کاندید بودند و داده‌های مختلفی بود نهایتاً این عزیزی را که انتخاب کردیم آقای هاشمی، روند بر این بود بر اساس داده‌ها، آن چیزی را که هم قانونمند و هم قابل مدیریت می‌کند و هم دسترسی را بهتر می‌کند بنا است که با شورای عالی فضای مجازی، شورای امنیت ملی در اینها بنشینیم بحث کنیم و آن چیزی که داده‌ها نشان می‌دهند و بر اساس این داده‌ها میتوانیم بستر را برای راحتی کشور و مردم هم از نظر فرهنگی، هم از نظر تجارت، هم از نظر علم و آگاهی بستر را درست کنیم انشاالله تصویب کنیم و به اجرا در بیاوریم.

 سوال: پس ان شاالله مردم منتظر یک قانون مدون باشند.
 پزشکیان: به امید خدا این کار را خواهیم کرد.

 سوال: سفرهای استانی را آغاز خواهید کرد و از کدام استان شروع خواهید کرد؟
 پزشکیان: ما حتماً سفرها را آغاز خواهیم کرد ولی بحثی که است، حالا جای بحث است این که برویم و در استان‌ها بگوییم پروژه امضا کردیم یا پروژه‌ها را مثلاً مصوب کردیم، این را من صحبت کردم و در بحث‌های مختلف هم است، دو مسئله است ما به عنوان دولت، بودجه را می‌بریم مجلس، مجلس بر اساس قانون و برنامه و سیاست تنظیم می‌کند. من به عنوان رئیس جمهور می‌روم به یک استان، وعده می‌دهم یک کاری بکنم آن پول کجا است؟ پول هست که من وعده می‌دهم یا نیست و من وعده می‌دهم؟ نتیجه‌اش این است که ۳۰،۴۰ هزار پروژه الان کلنگ خورده زمین است و بالای یک میلیون میلیارد سرمایه زمین است و ما نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم. یک میلیون میلیارد هم شاید پول بخواهد که تمام بشود، تازه آن موقعی که آن بخواهد تمام بشود شاید اصلاً آن از حیز انتفاع خارج بشود. این که ما استان‌ها باید برویم، این که ما باید برویم بین مردم هیچ شکی در آن نیست، این که برویم آنجا وعده‌هایی بدهیم که پول وجود ندارد فقط وعده بدهیم من از اول هم گفتم وعده‌ای نخواهم داد که عمل نخواهم کرد.
 

سوال: پس سفرهای استانی شما به چه صورت خواهد بود؟
 پزشکیان: اولاً منابعی که در بودجه وجود دارد قدم اول این است که بر اساس عدالت اینها را تقسیم کنیم و عقب ماندگی، ما بگوییم چقدر پول داریم بعد سهم مثلاً مناطق محروم ما از این پول به علاوه آن عقب ماندگی در راه، در مدرسه، در بهداشت و درمان در بقیه مسائل چقدر است یک ضریبی بدهیم و به آنها بدهیم. آن وقت در آن استان پول را می‌شود اولویت بندی کرد، نمایندگان محترم پیش من می‌آمدند قبل از اینکه بیاییم با خیلی از این عزیزان نماینده جلسه داشتیم درخواست‌هایی داشتند ما این را می‌خواهیم، آن را می‌خواهیم، حرف من این است ما آن چیزی را که در اختیار داریم، در اختیار آنها می‌گذاریم آنها بگویند اولویت کدام است. ما می‌خواهیم خدمتگزار مردممان باشیم، ما می‌خواهیم با مردم صادق باشیم و به آنها دروغ نگوییم من نمی‌خواهم وعده‌ای بدهم که فردا می‌دانم امکان عمل کردن وجود ندارد، خیلی از این پروژه‌ها را که ما کلنگ زدیم نشده و اگر من هم بخواهم همان راه را بروم که اصلاً از نظر علمی شدنی نیست. ما در جلسه‌ای در دولتی حالا اسم دولت را نمی‌گویم آمدند گفتند ما برای شما این رقم پروژه را مصوب کردیم در جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی استان بود به من گفتند تو هم حرف بزن، ما هم پشت تریبون رفتیم گفتیم به جای این که این همه پروژه مصوب کردید، دو پروژه را مصوب کنید پولش را بدهید سال دیگر آن دو تای دیگر را بدهید، این که در یک استان بگوییم به همه اینها پول دادیم یک مقدار بالا برود ولی هیچ کدام به نتیجه نرسد از نظر علم اقتصاد، از نظر تعقل، از نظر کارشناسی منطق ندارد. ما نوکر مردم هستیم، در خدمت مردم هستیم و با مردم خواهیم بود البته الان من در عذاب هستم یعنی از یک طرف که واقعاً ما را اینجا نگه می‌دارند محافظت می‌کنند برایم سخت است دلم می‌خواهد بین مردم باشم واقعاً، یعنی ما با مردم بودیم با آنها زندگی کردیم، راحت این که آدم در بین مردم است، در کوچه، بازار، در خیابان خیلی بیشتر عشق می‌کند تا اینکه در یک فضای مثلاً قشنگ و تمیزی باشد و دور و برت کلی محافظ باشند و مراقب باشند که مثلاً پایت را خطا نگذاری ولی به خاطر اینکه بخواهیم مشکل مردم را حل کنیم ما این روند را می‌پذیریم و تلاش خواهیم کرد با تمام وجود برای مردممان کار کنیم، تلاش خواهیم کرد با همه آن کسانی که دلشان برای این کشور، برای این آرزوها و باورها می‌تپد دست به دست آنها بدهیم صادقانه در خدمت مردم باشیم این را از اول گفتیم حالا هم می‌گوییم هر وقت هم شما از ما عدم صداقت دیدید بدون واهمه در مقابل دوربین در مقابل چشم همه مردم بگویید شما این را گفتید، این کار را نکردید ما این کار را نخواهیم کرد.

 سوال: ان شاء الله که خبرهای خوش به مردم بدهیم در همین اثنای گفتگوی ما این خبر قرار بود منتشر شود که حساب‌های کشاورزان دارد تسویه می‌شود خرد خرد و دارد پرداخت می‌شود و این یک اتفاق خیلی خوبی است که ان شاءالله قرار است در دولت شما ادامه دار باشد.
 پزشکیان: الان هم کشاورزان، هم معلم‌ها، هم پرستاران، هم در بحث دارو داریم مشکلاتشان را حل می‌کنیم به هر حال می‌گفتند ما وارث یک چیز خوبی شدیم ولی این که پول تویش نیست این چه خوبی است که پول تویش نیست، من نمی‌دانم. من نمی‌خواهم گلایه کنم ولی واقعیت این است که خدمت مقام معظم رهبری رفتیم از ایشان اجازه گرفتیم یک مقدار از صندوق برداریم و بتوانیم از آنجا بدهی‌هایی که وجود دارد را تسویه کنیم. من اینجا قلباً از مقام معظم رهبری قدردان هستم هم در پشتیبانی بر دولت، هم در پشتیبانی بر برنامه‌ها و مساعدتی که در رابطه با این کارها کردند، وعده‌ای ندهیم که پول نباشد و آن طرف مقابل به وعده خودش عمل کرده باشد و ما شرمنده آن بشویم.
از همه مردم عزیز کشورمان هم تشکر می‌کنیم اعتماد کردید، قول می‌دهیم تا جایی که از دستمان برمی آید حرف‌هایی که زدیم فراموش نکنیم، تا آخر با شما هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تحلیل/1 IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    32 1
    نخستین مصاحبه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور، دارای ابعاد مهمی است؛ اما یک مشخصه مهم داشت و آن، هراس ایجاد نکردن در میان مردم و حتی بدنه مدیران و کارشناسان دولت بود. به عبارت دیگر، تلاش در خور تقدیر پزشکیان در طول مصاحبه دیشب این بود که تن مردم را نلرزاند. بهانه نیاوردن و مقدمه‌چینی نکردن برای این‌که مشکلات را از همان ابتدای کار به دولت‌های گذشته مرتبط کند، نیز خود یک عمل اخلاقی و پر از معرفت بود که دکتر پزشکیان به تمام، آن را مراعات کرد. این به معنای آن است که دولت پزشکیان بنا ندارد خود بحران‌آفرین باشد تا در سایه آن، نتوانستن‌ها و نشدن‌ها را به گردن دیگران بیندازد. توسعه‌یافتگی، تنها در برنامه‌ریزی مبتنی بر توسعه پایدار نیست. انعکاس آن در رفتار، شخصیت و منش اخلاقی است که می‌تواند اعتماد و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد. او نشان داد آن‌چه در قبل و حین انتخابات از خود به مردم معرفی کرده، بعد از آن نه‌تنها هیچ تغییری نکرده، که با توجه به کوه بحران‌های عدیده، استوارتر از گذشته نیز شده است. مصاحبه دیشب حاکی است که رویکرد او در ائتلاف بر مدار سیاست‌ها، و توافق‌سازی حول مسایل مردم و حل آن‌ها، امری مقطعی و شعاری نیست. دغدغه‌اش وعده‌هایی است که به مردم داده، و تأمین عدالت، آنچه حلقه مفقوده آرامش ایرانیان به شمار می‌رود، در مرکز سیاست‌هایش قرار دارد. او نشان داد که می‌توان طرح مشکل و مساله کرد، ولی در عین حال با دوری از خودمداری، و حرکت حول مساله‌مداری و حل آن، ضمن حفظ آرامش جامعه، فرهنگ توسعه پایدار را بدون آن که اسمی از آن ببرد، در جهت تحقق آن بکوشد. ادامه دارد...
    • تذکر IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
      2 19
      رضایت مردم را آخر دولتها می سنجند نه اول بهار! ایشام مدعی است که رشد 8 درصدی در برنامه اقتصادی امکان پذیر نیست، اما همزمان و دائم می گویند ما نباید برنامه جدید بنویسیم، برنامه همان قانون توسعه هفتم است! و ماجرای جالب و عجیب این است که در همین برنامه هفتم دولت مکلف به رسیدن رشد اقتصادی 8 درصد است! این تناقض چگونه قابل حل است! با تعریف و تمجید و تعارف که مشکلات حل نخواهند شد.صداقت در حل عینی و عملی مشکلات مردم تحقق می یابد نه در کلام صرف!
  • تحلیل/2 IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    32 0
    ... کلام آخر این‌که آرامش و امید، مانند هوا است که در فضای گفت‌وگوی سازنده و کنش اخلاقی و کردار انسانی و پرهیز از تنش و کشمکش پدید می‌آید و نه در حرف‌زدن‌های بی‌پشتوانه. این مسیر را باید دولت و جامعه مدنی دنبال کند. هرچه این روش میان دولت و جامعه مدنی تکرار و تمرین شود، پنجره‌های توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گشوده‌تر شده و زنجیره‌های امید را مستحکم‌تر می‌کند. چنین رویکردی می‌تواند بر روند تعامل و تبادل میان دولت و مردم به‌ویژه میان گروه‌های پیشرو و قشر تحصیل‌کرده و جامعه مدنی تأثیر به‌سزایی بگذارد و چارچوبی باشد برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه ایرانیان و نهادینه‌سازی گفتمان توافق‌ساز با تقویت جامعه و دولت؛ به نحوی که جامعه مدنی و دولت را در مرکز همکاری مشترک برای رفتن به سوی توسعه پایدار قرار دهد. بی‌تردید شکل گیری دولت ائتلافی چهاردهم حول توافق‌سازی میان ملت و دولت بر روی مسایل و منافع ملی و کاهش شکاف میان آن‌ها، فصل نوینی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و مصاحبه دیشب رئیس‌جمهور حاکی از آن است که این راه هرچند تازه آغاز شده، ولی با رویکرد بر حل مشکلات ملت، آن‌هم بر اساس حفظ آرامش مردم، و نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، با بنیان‌های محکمی در حال پیشروی است. حمایت مردم از آراء خود در قالب همکاری جامعه مدنی با دولت، و مستحکم ساختن چنین پیوندی، می‌تواند آغاز شیرینی باشد برای پایان‌بخشیدن به تلخی‌های گذشته. // دکتر حسین ابراهیم‌آبادی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری.
  • صداقت IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    37 2
    دکتر رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل و و تحلیل‌گر ارشد مسائل آمریکا، پس از گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم، در صفحه شخصی خود نوشت: «بدون اغراق، صداقت و یک‌رنگی و تواضع دکتر پزشکیان را در میان هیچ رئیس دولتی در هیچ کشوری ندیده‌ام. در این جهان پر آشوب که سیاست با دروغ، ظلم، بی‌اخلاقی و ماکیاولیسم پیوند خورده، شخصیت و منش او سرمایه بزرگی برای کشور و جامعه است.»
    • معنای صداقت IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
      3 20
      بستگی دارد که صداقت را چگونه معنا کنیم! صداقت و امانت دو خصیصه یک انسان مسئول در نزد خداوند تبارک و تعالی و مردم است. گماشتن افراد مسئله دار و نااهل در جایگاههای مسئولیتی ناقض هر دو صفت است!
    • پاسخ به "معنای صداقت" IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
      20 1
      با توجه به نقد خودتان می‌شود گفت "بستگی داره مسئله‌دار و نااهل را چگونه معنا کنیم". این‌که به هر فرد مخالف با علایق و سلایق خود، انگ نااهلی و مسئله‌داری بزنیم و انتظار داشته باشیم مسئولان طراز اول کشور نیز با خط‌کش و معیار ما افراد را متر کرده و در مسئولیت‌ها بگمارند و چنان‌چه چنین نکردند در صداقت و امانت‌شان تشکیک کنیم، حتماً صحیح نیست. چرا که ما معیار حق و باطل نیستیم بزرگوار!
  • باصفا و صمیمی/1 IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    20 1
    رئیس‌جمهور نیامده بود که وعده توخالی دهد، این رویکرد هنگامی که سوال درباره سفرهای استانی نیز کاملا روشن شد؛ اوج گفت‌وگوی ساده و صمیمی دیشب، نگاه بی‌پیرایش دکتر پزشکیان به سفرهای استانی بود، وی گفت: آمده‌ام که حرف مردم را بگویم و حرف آنها را بشنوم. اینکه باید بین مردم باشم، در آن شکی نیست، من خدمتگزار مردم هستم و حتی اینکه در اینجا در محافظت کامل هستم، برایم سخت است. دوست دارم در میان مردم باشم و از بودن در کوچه و خیابان عشق می‌کنم. پزشکیان تاکید کرد: قطعا سفرهای استانی را آغاز خواهیم کرد، اما در سفرهای استانی وعده‌ای نخواهم داد که توان انجام آن را نداشته باشم. می‌خواهم با مردم صادق باشم، خیلی از پروژه‌ها را کلنگ زده شده اما به اتمام نرسیده است و ما هم اگر بخواهم همان راه را بروم منطقی نیست. نگاهی گذرا به بازخورد اولین گفت‌وگوی پزشکیان با مردم نشان می‌دهد که مهم‌ترین برداشت هر بیننده ای از صحبت‌های رئیس‌جمهور صداقت بود و صداقت؛ رئیس‌جمهور نسخه اورجینال یک شهروند ایرانی است و نه یک سیاستمدار، راحت، صادق و بدون تکلف است، دنبال کلمات نمی‌گردد، دروغ نمی‌گوید، بذر نفرت و کینه نمی‌کارد، امید می‌آفریند و البته از همه مهمتر اینکه حرفی که از دلش بر می‌آید را می‌گوید و لاجرم به همین دلیل است که حرف‌هایش بر دل می‌نشیند. شاید دکتر پزشکیان شب گذشته می‌دانست که پاسخش به مجری درباره نخستین سفر خارجی‌اش به عراق، با انتقاداتی مواجه خواهد شد، اما به دنبال توجیه منتقد پسند نبود و صادقانه گفت: دوست داشتم سفر عراق را زودتر از این بروم و حضرت علی (ع) را زیارت کنم؛ همه دید و نگاه ما از مولا علی (ع) است و توصیه‌های ایشان بالاتر از برداشت‌های علمی ماست.
  • باصفا و صمیمی/2 IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    20 0
    دکتر پزشکیان درباره تولید و دستیابی به رشد ۸ درصدی هم گفت: رشد اقتصادی و تولیدی که رهبر انقلاب گفتند با این ناترازی انرژی که داریم و فشاری که به کارخانه ها و تولید می‌آید، خود به خود این ناترازی در آنها تأثیر می‌گذارد و به احتمال قوی در این خصوص با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. الان برخی کارخانه‌ها خودشان دارند ناتراز می‌شوند و نمی‌تواند پول کارگران را پرداخت کند و به فعالیتشان ادامه دهند! خلاصه کلام اینکه پزشکیان با کت و شلوار کنار آمده اما با پروتکل‌ها نه. اما این همه رئیس‌جمهور نیست! پزشکیان می‌گوید که برنامه ندارد اما دارد، برای حل مشکلات گندم‌کاران، پرستاران، معلمان و بازنشستگان، برای حل مشکل ناترازی انرژی، برای ناترازی بانک‌ها، برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و چرخیدن چرخ اقتصاد، برای بازگشت اعتماد ایرانیان خارج از کشور، برای بهره‌گیری از توان و ظرفیت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی، برای پشت سر گذاشتن قوانین دست و پاگیر، برای ناعدالتی بهداشتی و آموزشی، برای شنیدن صدای ملت و در یک کلام برای ایجاد وحدت و انسجام داخلی برنامه دارد. حرف‌های پزشکیان بر دل مردم نشست؛ آنچه مشخص است او امید را در دل مردم زنده کرده و مردم هم چشم‌انتظار هستند.
  • سینا IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    12 0
    مردم از وضعیت کنونی ناراضی هستند که علل مختلفی معیشتی و اجتماعی و فرهنگی و...دارد که نتیجه سالها بی توحهی به خواست انها بوده است دولت کنونی هم اگر بخواهد دست به تعییرات اساسی در ساختارهای داخلی و یا سیاست های خارجی بزند با مخافت های بعضی از گروها مواجه خواهد شد چاره کار چبست؟
  • سینا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    17 0
    بیاد دارم که مرحوم دکترقدسی استاد سابق دانشگاه فردوسی مقیم امریکا که بزرگترین کتابخانه فارسی زبا ن ایالات متحده امریکا متعق به ایشان است بنا به وصیت مادر خانم خود چهار سال بدنبال اخذ موافقت نامه جهت ساخت بیمارستانی مجهز در مناطق محروم مشهد بود که در نهایت ره بجایی نبرد در حالی که در مدت هشت ماه در امریکا بیمارستانی بنا نهاد. از این مثالها فراوان است.حالا اقای پزشکیان می خواهند برای سرمایه گذاری از ایرانیان مقیم خارج دعوت بعمل اورند تا زمانی که چنین دیدگاه و روحیه ای در کشور رواج دارد دعوت از سرمایه گذار خارجی امکان پذیر نیست.
    • فاطمی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
      21 1
      نقد جناب‌عالی صحیح است و به همین خاطر، دکتر پزشکیان هم بدون آن‌که وعده توخالی بدهد، صادقانه گفت دنبال هماهنگی با ارکان قدرت جهت ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری در ایران است که برای افراد پرونده‌سازی نکنند. رییس‌جمهور عاقل و دوراندیش ما با درک صحیح مشکلات کشور و بدون شعارزدگی و توهمات فانتزی، تصریح کرد: «ما باید همه کسانی را که برای این کشور دلشان می‌لرزد و عشق ایران در سرشان است بر اساس همان چشم‌اندازی که چشم‌انداز زیبا و قابل دفاعی است و می‌شود به آن افتخار کرد، هر کس آن چشم‌انداز و آن سیاست را بخواهد بیاید در این مملکت پیاده کند، باید بستر را برایش باز کنیم، بدون ترس و واهمه بیاید؛ نه این‌که اگر بیاید احساس کند که ممکن است فردا کسی یک پرونده برایش درست کند، یکی او را بگیرد یا در رسانه‌ای برایش حرف‌هایی دربیاورند، این چیزی است که باید هماهنگ شویم که یک صدا از ما، از قوه قضائیه، از مجلس و با ولایت مقام معظم رهبری از کشور در بیاید که ان‌شاءالله بتوانیم این کار را بکنیم. این چیزی است که به دنبال آن هستیم، حالا اگر هماهنگی‌ها شکل گرفت، همانی را خواهیم گفت که سیاست است.»
    • منصور IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
      1 0
      شوربختانه طالبان قبلا در کوه و دره زندگی می کردند اما حالا که با دنیای مدرن اشنا شده اند و اطلاعات بیشتری کسب کرده اند طرز نگرش و جهانبینی انان فرق کرده است