به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در شب تاسوعای حسینی آیین سنتی و معنوی علامت کشی در نطنز با حضور پرشور مردم مؤمن، هیئات مذهبی و عاشقان اهلبیت (ع) از جوار شهدای گمنام آغاز و به سمت حسینیه تاریخی افوشته برگزار شد.
شرکتکنندگان در این مراسم با نوحهخوانی، سینهزنی و سردادن شعارهای حسینی، ارادت خود را به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش ابراز کرده و جلوهای از شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند.
این آیین معنوی هر ساله با استقبال گسترده مردم برگزار شده و نقش مهمی در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و انتقال ارزشهای دینی به نسل جوان دارد.
علم گردانی یکی از آیینهای ویژه ایرانیان در ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) است که در برخی شهرها و روستاهای مناطق مرکزی کشور برگزار می گردد.
به عقیده کارشناسان مذهبی علم ها نماد پیکر شهدا هستند که همراه گروه ها و دسته های عزاداری حمل می شوند. شکل ظاهری این نماد نیز، در طی تاریخ تغییر کرده است. علم چوب بلندی از درخت صنوبر و یا دیگر درختان است. ابتدا فقط از چوب های بلند و بدون تزئین استفاده می شده اما پس از مدتی آن را با پارچه های رنگین نیز آراسته اند و در اواخر تیغه های فلزی بلندی را هم بر بالای چوب نصب کرده اند . این بلندی علم و حرکت موقر آن، همه نشان از احترام به مقام والای شهید و اهمیت فرهنگ شهادت در دین مبین اسلام دارد.
روز عاشورای هر سال، در شهرمذهبی نطنز، در جلوی نخل ها و همچنین ابتدای دسته ها شاهد حرکت علم های بلند بر دوش عزاداران حسینی هستیم. این علم ها را با پارچه های رنگین بلند تزئین می کنند و اغلب افرادی از طایفه ای خاص بانی تزئین و حمل این علم ها می شوند و این موضوع نسل به نسل توسط فرزندان و یا طایفه بانیان تکرار می گردد.
انتهای پیام./
















نظر شما