چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024

شیخ عیسی ابراهیم کیندو، از روحانیون فعال کشور بورکینافاسو در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه با اشاره به ویژگی‌های جامعه انسانی این کشور گفت: در بورکینافاسو شش میلیون شیعه و 12 میلیون سنی زندگی می‌کنند که در مجموع 65 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، البته آمارهای غیر رسمی حاکی از وجود بیش از 75 درصد مسلمان در این کشور است.

وی نحوه‌ی معاشرت اهل تسنن، شیعیان و مسیحیت را مسالمت‌آمیز خواند و اظهار داشت: در بورکینافاسو شیعه، سنی و مسیحی در کمال آرامش زندگی می‌کنند و هیچ گونه نزاعی میان آنها نیست، بیشتر خانواده‌ها اعضایی از اهل تسنن، تشیع و مسیحیت دارند که با یکدیگر در یک منزل زندگی می‌کنند.

مدیر و مؤسس مدرسه امام علی(ع) افزود: برای تبلیغ معارف ناب اسلامی بیشتر سعی می‌کنیم حقیقت و ماهیت اصلی تشیع را بیان کنیم و به علت اینکه جمع کثیری از مسیحیان به اسلام گرویده‌اند در این عرصه بسیار موفق هستیم.

این فارع التحصیل مرکز جهانی علوم اسلامی واکنش مسلمانان بورکینافاسو نسبت به توهین مطبوعات دانمارکی به ساحت پیامبر(ص) را بسیار قاطع ارزیابی کرد و گفت: شیعیان و اهل تسنن راهپیمایی باشکوهی مقابل سفارت دانمارک برگزار کردند و مطبوعات به شدت با این موضوع برخورد نمودند و با سخنان افشاگرانه خود ماهیت حقیقی دشمنان اسلام را برملا کردند.

مدیر و مؤسس مدرسه امام صادق(ع) با بیان اینکه مراسم روز عاشورا هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: علمای شیعه با ارائه پاسخ‌های هوشمندانه در استفتاءات پیرامون عاشورا، به تحکیم وحدت میان شیعه و سنی کمک کردند و به گونه‌ای به سئوالات پاسخ داده شد، در عین حال که حقایق عاشورا را به صورت مستند بیان می‌کردند به صحابه نیز هیچ گونه توهینی نمی‌شد و در جواب‌ها بیشتر روی سخنان پیامبر اکرم(ص) تکیه می‌کردیم.

وی افزود: عاشورا روز بزرگی در نزد مردم بورکینافاسو است مردم در این روز محزون و ناراحت هستند که این امر در ظواهر کشور به خوبی نمایان است. و سه رادیوی دولتی و خصوصی در روز عاشورا به تبیین حقایق قیام سیدالشهدا(ع) می‌پردازند.

وی بر اعتقاد راسخ مردم بورکینافاسو به مهدویت تأکید کرد و افزود: شیعه و سنی هر دو مهدویت را پذیرفته‌اند و تنها تفاوت میان آنها در این است که شیعیان معتقدند ایشان متولد شده‌اند، اما اهل تسنن اعتقاد دارند ایشان هنوز متولد نشده‌اند که با برگزاری همایش‌ها و سمینارهای متعدد در نیمه شعبان با دلایل معقول و منقول برای علمای سنی ثابت می‌کنیم که امام دوازدهم متولد شده و اکنون حضور دارند.

این روحانی سرشناس کشور بورکینافاسو در بخش دیگری از سخنان خود ترجمه منابع اصیل اسلامی به سایر زبان‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: باید منابع اسلامی را به زبان‌های محلی آفریقا مانند هوسا و بامبارا ترجمه کنیم، زیرا مسیحیت و وهابیت فعالیت گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده‌اند و حتی در ترفندی جدید انجیل را به زبان عربی ترجمه کرده‌اند که باعث شده برخی از مردم عوام آنرا جزء کتاب‌های اسلامی بدانند.

مدیر و مؤسس مدرسه امام علی(ع) در ادامه اظهار داشت: مردم بورکینافاسو به جمهوری اسلامی و رهبر عظیم آن افتخار می‌کنند و آنرا، تنها تکیه‌گاه و گسترش دهنده شیعه در دنیای اسلام می‌دانند، همچنین مردم، آقای احمدی‌نژاد را که با تکیه بر مواضع اصولی از کشورش دفاع می‌کند مصداق یک رئیس جمهور واقعی می‌دانند.

معاون مدرسه خاتم الانبیاء با اشاره به فعالیت مراکز شیعی در کشور بورکینافاسو خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مؤسسات و مراکزی تحت عناوین خاتم الانبیاء(ص)، امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام صادق(ع) در کشور ما فعالیت می‌کنند و مدارسی در شهرهای وایاگویا و بوبو، بزودی ساخته خواهند شد.

شیخ عیسی ابراهیم کیندو با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به صورت اساسی و اصولی فعالیت کنیم باید بیشتر به کودکان توجه کنیم گفت: برای ترویج معارف ناب اسلامی به صورت صحیح و حقیقی باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی نسل جوان و کودکان انجام دهیم، زیرا افکار کودکانه، پاک و به دور از آلودگی است و بهترین جایگاه برای حفظ آموزهای اسلامی است. 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha