جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

نشست تخصصی عاشورا در فرهنگ ملل به همت موسسه زبان و فرهنگ شناسی معاونت پژوهشی جامعه‌المصطفی در سالن کنفرانس جامعه العلوم قم برگزار شد

به گزارش مرکز خبر حوزه، مشاور دفتر رهبر معظم انقلاب در این نشست با بررسی عاشورا در فرهنگ ملل گفت: مبارزه و مقاومت مردم غزه از نوع مقاومت‌های عاشورایی است که الهام گرفته از قرآن است.

وی افزود: مقاومت فلسطین جریمه غفلت شصت ساله مسلمانان را می‌پردازد و به زودی پیروز خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوراللهیان خاطرنشان کرد: بی‌تردید امام حسین (ع) از تاثیرگذارترین شخصیت‌هایی است که توانسته در جهان تغییر مسیر ایجاد کند.

وی یاداور شد: کربلا در ذات خود آن قدر استعداد و انرژی برای هدایت، رشد و تحول در جامعه دارد که باید شناخته و شناسانده شود.

عضو هیأت امنای جامعه‌المصطفی گفت: بی‌گمان هیچ واقعه‌ای بعد از ظهور اسلام مانند واقعه عاشورا در اسلام تاثیرگذار نبوده است.

وی اظهار داشت: امام حسین (ع) چنان ریشه در اعماق فرهنگ اهل‌سنت داشته است که بسیاری از شاعران عرب چندین دیوان شعر راجع به اباعبدالله (ع) سروده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوراللهیان با بررسی عاشورا در فرهنگ ملل گفت: عاشورا در فرهنگ ملت‌های مختلف  اثر داشته که بسیاری از بودایی‌ها عزادای‌های حزینی با پای برهنه در عاشورا  برگزار می‌کنند.

مشاور دفتر مقام معظم رهبری افزود: کشورهای اوپایی در سده‌های اخیر فرهنگ عاشورا و کربلا را از فرهنگ جوامع اسلامی گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوراللهیان یادآور شد: در همان سالها عاشورا در برار استعمار انگلیس وحدتی بین مذاهب و ادیان ایجاد می‌کند و دولت انگلیس برای بقاء خود ناچار با آن برخورد می‌کند و این باعث می‌شود مردم مقاومتشان بیشتر و عاشورا فراگیر شود.

وی گفت: استعمار انگلیس برای مقابله با گسترش عاشورا در کشورهای تحت سیطره خود، در متن عاشورا دخل تصرف و تحریف می‌کند و عاشورا را به صورت یک جشنواره در می‌آورد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha