پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

تهیه نرم افزار جامع فقه اهل بیت(ع)2، ثمره 21سال تلاش کار پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در زمینه فقه است.

مدیر ارتباطات و تبلیغات مرکز کامپیوتری نور در حاشیه مراسم رونمایی از نرم افزار جامع فقه اهل بیت(ع)2، در تشریح جزئیات بیشتر این نرم افزار به خبرنگار مرکز خبر حوزه، گفت: امسال با شدت بخشیدن به تلاش های مان، توانستیم که نسخه2 این نرم افزار جامع فقه اهل بیت(ع)2 را به پایان برسانیم.

غلامرضا رحمانی افزود: پروژه تولید این نرم‌افزار شامل جمع آوری اطلاعات، ورود اطلاعات، بحث غنی سازی اطلاعات، ارتباطات بین متون با یکدیگر و کار پژوهشی نرم افزار و بعد از آن هم بحث برنامه نویسی و قالب نرم افزاری از 7سال پیش شروع شده بود که امسال توانستیم آن را به جامعه عرضه کنیم.

مدیر ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: می‌توان گفت از حدود 20سال پیش که مرکز نور تأسیس شد، ورود اطلاعات به بخشی از دیتاها صورت گرفت؛ که به تعبیری تهیه نرم افزار جامع فقه اهل‌بیت(ع)2، ثمره 21سال تلاش کار پژوهشی این مرکز در زمینه فقه است، اما همان‌طور که گفتم 7سال به صورت ویژه روی آن کار شده است.

وی در مورد افرادی که به طور خاص برای تهیه نرم افزار جامع فقه اهل بیت(ع) تلاش کرده اند، اظهار کرد: بسیاری افراد برای تهیه این نرم افزار به صورت پروژه‌ای کار کرده‌اند؛ اما می‌توان گفت حدودا 20نفر به طور ویژه برای تهیه نرم افزار تلاش کرده اند.

رحمانی ادامه داد: بیش از 3هزار جلد کتاب در زمینه فقه در این نرم افزار وجود دارد که خاصیت مهم آن ارتباط بسیار کلاسیک بین متون فقهی با یکدیگر است؛ به طوری که در مورد عروة الوثقی با 70شرح کاربر می‌تواند کلمه به کلمه عبارت را از 70شرح نوشته شده، پیدا کنید.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha