پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

علامه طباطبایی گر چه به عنوان یک فیلسوف سیاسی چندان مطرح نیست، اما در آثار و تألیفات خود به مسئله فلسفه سیاسی پرداخته است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم طی سخنانی در همایش ملی «علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی» که در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حال برگزاری است، با اشاره به مطلب فوق گفت: علامه طباطبایی شخصیتی است که در ابعاد مختلف آثار و اندیشه های ایشان باید مورد واکاوی قرار گرفته و در عرصه‌های علمی گوناگون اندیشمندان حوزه و دانشگاه از مکتب ایشان بهره‌ها ببرند.

وی که مقاله خویش با عنوان «فلسفه سیاسی علامه طباطبایی (ره) و تأثیر آن بر تولید علوم سیاسی اسلامی» را در این همایش ارائه می‌داد، افزود: علامه حتی در تفسیر شریف المیزان نیز مسئله فلسفه سیاسی را مورد توجه قرار داده و به طور کلی در رسالات و نوشته‌های متعدد به این مهم پرداخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یزدانی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: علامه همچنین در دو رساله مستقل با عناوین «ولایت و زعامت»، «ثابت و متغیر در اسلام»، فلسه سیاسی را با تبیین علمی مورد توجه قرار داده و به تبیین علمی آن پرداخته است.

وی با اشاره به تأثیر شگرف فلسفه سیاسی علامه طباطبایی بر تولید علوم سیاسی با صبغه اسلامی، ابراز داشت: زندگی ایشان در شهرهای تبریز، نجف و قم به عنوان سه شهری که محل بروز سه انقلاب مهم بوده است در نوع پرداختن  علامه به فلسفه سیاسی تأثیرگذار بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha