سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

مفتی عمان گفت: مسلمانان به جای اینکه پاسخ مشکلات خود را از این سو و آن سو بیاورند ببینند که این پاسخ ها نزد خودشان موجود است و غیر مسلمان ها هم که از مشکلات زیادی رنج می­برند، پاسخ مشکلات خود را در تعالیم اسلام بیابند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، شیخ احمد بن خمد الخلیلی در همایش سیر تحول علوم فقهی که در عمان در حال برگزاری است ابراز داشت: توجه به شریعت اسلام و تحقیق درباره گنج های مخفی در معارف آن و حل مشکلات امت اسلام و فایده رسانی به انسانیت، یک هدف انسانی است و نسبت به امت اسلامی یک هدف دینی به شمار می رود.

* امانتی که بر دوش علمای دین قرار دارد

وی ادامه داد: این، یک امانت بر دوش این امت و علمای دین است که در خدمت انسانیت باشند و امروز، بشریت تشنه این معارف است و نیازمند امری است که به آن سامان بخشیده و مشکلاتش را حل کند و واقعیت این است که بشریت پاسخ مشکلات خود را جز در شریعت اسلام نخواهد یافت، زیرا این دین از جانب خدایی آمده که اسرار آسمان ها و زمین را می­داند و انسان نیز آفریده خدا است و نمی­شود که درمان و اصلاح انسان از سوی کسی جز خدا بیاید.

مفتی عمان افزود: از همین رو، برپایی چنین همایش هایی منشا خیر و برکت فراوان برای انسانیت و به خصوص امت اسلام است و موجب قرار گرفتن این امت در جایگاه مناسب خود برای هدایت بشریت به راه راست و درست می­شود.

* تعالیم اسلامی، راه چاره مسلمانان و غیر مسلمانان است

وی گفت: این همایش برای این برگزار شده تا مردم با فواید بزرگ دین اسلام برای مسلمانان و غیر مسلمانان آشنا شوند. مسلمانان به جای اینکه پاسخ مشکلات خود را از این سو و آن سو بیاورند ببینند که این پاسخ ها نزد خودشان موجود است و غیر مسلمان ها هم که از مشکلات زیادی رنج می­برند، پاسخ مشکلات خود را در تعالیم اسلام بیابند.

مفتی عمان: این همایش برای این برگزار می­شود که مردم با فواید عظیم دین اسلام آشنا شوند و این یک فرصت نیک است که خداوند سبحان ما را در سایه عبودیت و به خاطر بررسی فقه دور هم جمع کرده، علمی که ما را به دین او پیوند می­دهد و ما را با واجبات ما در مقابل خداوند سبحان و بندگانش آشنا می­کند.

وی خاطر نشان کرد: معلوم است که چرخ روزگار متوقف نمی­شود و در هر دوره ای مردم با مشکلات متنوع و مسایل جدیدی روبرو هستند که باید از طریق بررسی شریعت الهی آنها را حل کرد. خداوند عز و جل این شریعت آسان را مناسب تمام زمان ها و مکان ها فرستاده و تمام نیازهای بشر تا قیامت در آن نهاده شده اما فهم و درک مردم در استخراج راه حل مناسب از دل این معارف متفاوت است و بدون شک این امر نیاز به به کارگیری تمام تلاش و توان دارد تا هر نسلی و در هرمکانی بتوانند راه حل مشکلات خود را بیابند.

الخلیلی ادامه داد: چنین انسان هایی هستند که قرآن به آنها اشاره می­کند که: (فلولا نفر من کل فرقة طائفة لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلهم یحذرون). وجود چنین گروهی که متخصص در شریعت اسلام و مجهز به اجتهاد باشند به گونه ای که بتوانند در اقیانوس عمیق شریعت فرو رفته و راه حل های مناسب را بیابند امری ناگزیر است و شکی نیست که خداوند سبحان قرآن کریم را فرستاده تا تمام نیازهای ما را در خود داشته باشد.

* قرآن، کتاب حل اختلاف هاست

وی بیان داشت: قرآن، کتابی است که موجب حل اختلاف ها است و علما از آن سیر نمی­شوند و زبان عربی که قرآن به آن نازل شده، یک زبان جهانی و زبان دین است که میان گروه های بندگان خدا با زبان ها و رنگ ها و در اماکن مختلف ارتباط برقرار می­کند.

وی ادامه داد: زبان، ابزار ارتباط است همان طور که تفکر نیز این چنین است و شکی نیست که زبان پلی است که محل عبور تفکر است و برای همین است که استعمارگران هرجا که فرود آمده اند و در هر کشوری که حکومت کرده اند زبان خود را به آن مردم تحمیل می­کنند تا افکار خود را به آنها القا کنند.

مفتی عمان افزود: پیشینیان این مساله را به خوبی فهمیدند و غیر عرب ها این زبان را به فرزندان خود آموختند و آن را به خوبی فراگرفتند و قواعد آن را استخراج کردند و بزرگانی در زبان و ادبیات عرب داشته اند از جمله زمخشری که در مقدمه کتاب خود به این افتخار می­کند و می­گوید: خدا را سپاس می­گویم که روزی من گرداند تا از علمای زبان عربی باشم. تلاش برای یادگیری عربی موجب فهم بهتر شریعت اسلام و اهداف آن می­شود زیرا عربی ابزار فهم کتاب خدا و سنت نبوی(ص) است.

* تعصب در مسائل جزیی، عامل اختلاف است

وی در عین حال گفت: ما اگر در مورد زبان عربی اصرار داریم از باب تعصب نیست. ما با تعصب در مسایل جزئی مخالفیم زیرا موجب اختلاف است اما ما به دنبال امری هستیم که تمام امت را گرد خود جمع کند و هیچ زبانی نمی­تواند همانند زبان عربی امت اسلام را دور خود جمع کند و من بارها گفته ام که برای یک مسلمان زشت است که زبان یک دولت استعمارگر را به خوبی بلد باشد اما زبان عربی را که زبان کلام خدای سبحان است تا او را از بندگی غیر خدا آزاد کند به خوبی بلد نباشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha