شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

بر اساس مطالعات نجومی، غروب امروز پنجشنبه، امکان رؤیت هلال ماه رمضان در ایران و کشورهای همجوار، حتی با چشم مسلح نیز ممکن نیست، ولی در غروب جمعه 30 تیرماه، هلال ماه قابل رؤیت است.

حجت‌الاسلام سید رضااصفهانی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اعلام این خبر اظهار داشت: وضعیت رؤیت ماه رمضان 1433 غروب روز پنجشنبه 29 تیرماه در تمام محدوده ایران و کشورهای همسایه، به  هیچ عنوان قابل رویت حتی با ابزار و تلسکوپ نیست.

مدیر مؤسسه نجومی کبریا با بیان این که در این شرایط،‌ در هر صورت روز جمعه روز آخر ماه شعبان و شنبه روز نخست ماه مبارک رمضان است، گفت: در روز پنجشنبه غروب هلال ماه در اغلب نقاط کشور ایران، زودتر از غروب خورشید و در مناطق جنوبی ایران نیز همزمان با غروب خورشید است.

وی اضافه کرد: مکث هلال بعد از غروب خورشید نیز وجود ندارد؛ حتی در عربستان، به ویژه در مکه مکرمه، مکث هلال بالای افق کمتر از پنج دقیقه می‌باشد و ارتفاع هلال نیز بسیار ناچیز است که این هلال به هیچ عنوان قابل رؤیت نیست.

* روز شنبه اول ماه مبارک رمضان است

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانی خاطرنشان ساخت: انتظار می‌رود امسال از سال‌هایی باشد که در همه مناطق مختلف جهان اسلام، روز شنبه، روز اول ماه مبارک رمضان اعلام شود.

وی در ادامه درباره نحوه رؤیت هلال ماه مبارک رمضان، اظهار داشت:‌ با توجه به اعلام مراکز نجومی، درغروب روز پنجشنبه عملیات استهلال به صورت سنتی، توسط گروه‌های رصدی انجام می‌شود تا مردم متدین و کنجکاو نگرانی در این عرصه نداشته باشند؛ هرچند به طور قطع، رؤیت هلال ممکن نیست.

مدیر مؤسسه نجومی کبریا با بیان این که در چنین شرایطی روز شنبه، 31 تیرماه، روز نخست ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند غروب جمعه در محدوده غروب خورشید و در فاصله نه چندان دور از خورشید. در فاصله زمانی حدود نیم‌ساعت بعد از غروب خورشید، هلال ماه رمضان را رؤیت کنند؛ البته اگر هم به دلیل ابری بودن و... نتوان هلال ماه را رؤیت کرد، در هر صورت روز شنبه روز اول ماه رمضان است.

وی در پایان با اشاره به اعزام هیئت‌های رصدی از سوی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به مناطق مختلف، گفت: گزارش‌های هیئت‌های اعزامی، به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و در آنجا گزارش‌ها بعد از بررسی و دسته‌‌بندی، خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود که در صورت تأیید، از طریق سایت اینترنتی www.leader.ir    اعلام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha