جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

حجت الاسلام و المسلمین سید صدرالدین قپانچی گفت: حوزه علمیه قطب نمای موفقیت و شکست است و ما بر این باوریم که حوزه علمیه یکی از ارکان ثبات و موفقیت تجربه سیاسی ما در عراق می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، امام جمعه نجف اشرف در نماز جمعه این شهر که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد تاکید کرد: بحران عراق در حال حل شدن است و قوانینی از جمله قانون ترور و زندان ها در دست بررسی است که اصلاحات و اضافاتی در مورد آنها صورت گرفته است. دولت عراق آمادگی خود را برای پاسخگویی به خواسته های مشروع مردم اعلام کرده و این را یک دستاورد برای خود به شمار می آورد نه دادن امتیاز و ضرر.

 

* درک اهل سنت از خطر بازگشت بعثی ها

وی افزود: ما در برابر خطر تقسیم و تجزیه و بازگشت بعثی ها قرار داریم و این چیزی است که تحلیل گران احتمال آن را داده اند و در چنین شرایطی باید به دنبال راه حل مناسب باشیم و البته پس از توکل بر خداوند، راه حل هایی هم وجود دارد. امروز شاهد این هستیم که علمای اهل سنت هم در مورد خطر بازگشت ترور و سیاسی شدن تظاهرات ها هشدار میدهند و شیعیان نیز از چنین سخنانی استقبال میکنند.

امام جمعه نجف در مورد وضعیت خدمت رسانی در عراق و ضررهای وارد شده به سبب باران گفت: در زمینه خدمات رسانی کوتاهی هایی صورت گرفته است. عراق از ثروتمند ترین کشورهای جهان است و کوتاهی در خدمات رسانی به مردم در پرونده دولت عراق ثبت خواهد شد.

 

* روش مسلحانه در سوریه کارایی ندارد

وی از کشورهای سازمان ملل خواست حال که سازمان ملل اعلام کرده روش مسلحانه در حل بحران سوریه کارآیی ندارد، برای حل بحران سوریه به گفتگو و دیپلماسی متوسل شوند.

قبانچی در خصوص اوضاع بحرین، بازداشت تظاهرات کنندگان بی گناه توسط نظام بحرین را محکوم کرد و از این کار اظهار تعجب نمود.

 

* تظاهرات بحرین و عربستان، مسالمت آمیز است

وی گفت: سازمان ملل و شورای امنیت بیایند و ببینند حکومت بحرین چگونه ملت خود را سرکوب میکند و آزادی های آنها را سلب میکند.

امام جمعه نجف درباره اعتراضات مردمی در بحرین و شرق عربستان اظهار داشت: تظاهرات مردم در قطیف و بحرین مسالمت آمیز میباشد.

 

* نقش آیت الله العظمی حکیم در تحول نهاد مرجعیت

وی با اشاره به سالروز وفات آیت الله العظمی سید محسن الحکیم گفت: امام حکیم بنیانگذار مرحله جدیدی در جهان تشیع و حوزه و مرجعیت بود. یعنی مرحله مرجعیت دینی جهانی که نقطه عطفی بود در تبدیل مرجعیت منطقه ای به مرجعیت جهانی و پرداختن مراجع به مسایل سیاسی با صدور فتواهایی در محکومیت جنگ علیه اکراد و موضع گیری درباره فلسطین.

 

* حوزه علمیه، قطب نمای موفقیت و شکست است

امام جمعه جف خاطر نشان کرد: حوزه علمیه قطب نمای موفقیت و شکست است و ما بر این باوریم که حوزه علمیه یکی از ارکان ثبات و موفقیت تجربه سیاسی ما در عراق می¬باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha