دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

شعار «اعتدال» که امروز ملّت ايران، رييس جمهور منتخب را با اين واژۀ شيوا مي‌شناسد، کلمۀ مقدّسي است که اساساً در ذات و عمق معناي جمهوري اسلامي هم، مستتر است و اميدواريم رييس جمهور منتخب، هرچه بيشتر اين شعار را در مقام عمل، تثبيت نمايند.

جضرت آیت الله مظاهری در دیدار حجت‌‌الاسلام والمسلمين رستگاري نماينده رييس جمهور منتخب با معظم‌له تاکید نمودند:  شعار «اعتدال» که امروز ملّت ايران، رييس جمهور منتخب را با اين واژۀ شيوا مي‌شناسد، کلمۀ مقدّسي است که اساساً در ذات و عمق معناي جمهوري اسلامي هم، مستتر است و اميدواريم رييس جمهور منتخب، هرچه بيشتر اين شعار را در مقام عمل، تثبيت نمايند.

 به گزارش سرویس استان های خبرگزاری حوزه در اين ديدار حضرت آيت‌الله مظاهري طيّ سخناني با تبريک انتخاب حجت‌‌الاسلام والمسلمين روحاني به عنوان رييس جمهوري اسلامي ايران و  تحسين مواضع و اظهارات وی  پس ازا نتخاب از سوي ملّت ايران، نکات مهمّي را بيان نمودند.

ایشان مسئله اهتمام براي رفع تفرقه و تبديل اختلافات به رفاقت و همدلي در راستاي حلّ مشکلات و ترميم خسارت‌هاي وارده به نظام مقدّس جمهوري اسلامي از سوی رییس جمهور منتخب را مورد تاکید قرار دادند و  خاطرنشان کردند: امروز همۀ گروه‌هاي وفادار به اسلام و انقلاب اسلامي اعمّ از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان و ساير اقشار بايد به شکل واحدی براي برطرف ساختن معضلات مختلف  بسیج شوند تا با لطف خداوند شيريني انتخابات در نظام جمهوري اسلامي، کام ملّت و مردم عزيز را شیرین نماید و اگر اختلافات و اختلاف‌افکني‌ها ادامه يابد، اين امر، محقَّق نخواهد شد زيرا اختلاف و تفرقه، اولين و مهم‌ترين مانع هر کار بزرگ است.

  آيت‌الله العظمي مظاهري با انتقاد شديد از کساني که با تحليل‌ها و سخنان خلاف شرع و خلاف عقل، به دنبال استمرار اختلافات، و ايجاد تفرقه‌ها و دشمني‌ها هستند، افزودند: برخي از اشخاص تندرو در رسانه‌ها و جرايد، با مطالب تفرقه‌انگيز خود و تبديل «روزنامه» به «فحش‌نامه» مرتّباً به اختلافات دامن مي‌زنند و تحليل‌هاي غلط و بي‌ربط مي‌دهند،و من به همه آنها توصیه می کنم همه و همه دست به دست هم داده و با کمک  رييس جمهور منتخب و حمايت از او، اجازه دهيم تا با روش اعتدال، براي  همه مشکلات اساسي کشور و مردم    اقدامي اساسی انجام شود.

* شعار اعتدال تثبیت شود

 معظم له  به شعار اصلي حجة‌الاسلام والمسلمين روحاني يعني «اعتدال» اشاره کرده و تصريح کردند: شعار اعتدال که امروز ملّت ايران، رييس جمهور منتخب را با اين واژۀ شيوا شناخته و مي‌شناسد، کلمۀ مقدّسي است که اساساً در ذات و عمق معناي جمهوري اسلامي هم، مستتر است و اميدواريم رييس جمهور منتخب، هرچه بيشتر اين شعار را در مقام عمل، تثبيت نمايند.

 رییس حوزه علمیه اصفهان عملي شدن شعار اعتدال را وابسته به دو عنصر سعۀ صدر و مشورت در امور دانسته و تأکيد کردند: حفظ و تعميق هرچه بيشتر اعتدال اگرچه کاري مشکل و همراه با موانع فراوان است، امّا حقيقتاً کاري لازم و ضروري در عرصۀ مديريّت کشور است که با توکّل به ذات اقدس الهي و توسّل به حضرات معصومين«سلام‌الله‌عليهم» خصوصاًحضرت ولي‌عصر«ارواحنافداه» امکان‌پذير خواهد شد.

ايشان از سعۀ صدر و صبر و استقامت در مقابل مخالفان خصوصاً تفرقه‌افکنان و افرادي که هميشه تمايل به وجود بحران و اختلاف و نقار بين مسئولان دارند، به عنوان اولين عنصر اعتدال ياد کرده و افزودند: دومين عنصر اعتدال را مشورت با افراد صالح  ، آگاه  ، پخته و خيرخواه تشکیل می دهد .

*ضرورت تشکیل اتاق فکر توانمند

 حضرت آیت الله مظاهری با يادآوري تأکيد و دستور قرآن کريم به رسول خدا«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» براي مشورت در امور، خاطر نشان کردند: افراد خيرخواه و داراي فکر، چه در ميان اصول گرايان و چه در ميان اصلاح‌طلبان و چه در ميان ساير گروه‌هايي که به اسلام و انقلاب علاقه‌مند و وفادار هستند و دلشان براي نظام جمهوري اسلامي مي‌تپد وجود دارد که مي‌خواهند اين نظام بدون بحران و مشکل، پيشرفت کند، من عقيده دارم اگر آقاي رييس جمهور منتخب به دور از هياهو و سر و صداي رسانه‌اي، يک اطاق فکر و مشورت دائمي براي خود تشکيل دهند مطمئنّاً اشخاص صالح و شايسته‌اي که بتوان به خوبي از انديشه‌هاي خيرخواهانه و راهبردها و برنامه‌هاي آنان براي حلّ مشکلات مردم و کشور استفاده کرد، کم نيستند و اين کار مايۀ برکت و پيشرفت خواهد شد.

*سهم‌خواهي ممنوع

  ایشان با تاکید براینکه همۀ اشخاص و گروه‌ها هم بايد توجّه داشته باشند که هرگونه سوء استفاده و سهم‌خواهي از رييس جمهور منتخب ممنوع است،تصریح نمودند:حجت الاسلام والمسلمین روحانی شخصيّتي اهل فکر است و با صداي بلند اعلام کرده‌اند که من اهل اعتدال بوده و رييس جمهور همۀ ملّت ايران هستم. بنابراين رييس جمهور با توجّه به شأن و جايگاه قانوني‌اش، حرف خودش را می‌زند اما اين حرف بايد متّکي به مشورت با شايستگان و افراد انديشمند و خيرخواه و با تجربه باشد.

* تاکید بر ارتباط وثيق بامقام معظّم‌رهبري و مراجع عظام تقليد

 حضرت آيت‌الله مظاهري ، ضرورت ارتباط وثيق و عميق رييس جمهور منتخب با مقام معظّم‌رهبري و مراجع عظام تقليد را مهم دانسته وبیان داشتند :  مردم از ارتباط صميمانۀ ارکان نظام و هم‌دلي آنان، خشنود و اميدوار خواهند شد وهمین مردم که پشتوانۀ اصلي انقلاب و حکومت هستند اگر از نظام و مسئولان به سبب وجود مشکلات مختلف اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي، گله‌مند باشند امّا رهبري و جايگاه ولايت‌فقيه را که محور نظام و حکومت است دوست دارند و آن را مورد توجّه خود قرار مي‌دهند، چنان‌که همۀ گروه‌هاي سياسي اعمّ از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و سايرين، تقويت هرچه بيشتر رهبري نظام جمهوري اسلامي را به عنوان يک امر مسلّم پذيرفته‌اند و حقيقتاً آن را قبول دارند.

  ایشان یاد آور شدند : مردم هر چه رابطۀ حسنه ميان رييس جمهور و مقام معظّم‌رهبري را  گسترده‌تر ببینند ، تأييد و تحسين مي‌کنند و آن را مايۀ آرامش خود مي‌دانند، چنانکه دشمنان و مخالفان نظام اسلامي هم از کوچکترين اختلاف ميان رييس جمهور و رهبري سوء استفاده کرده و خشنود مي‌شوند و افراد تندرو هم اين‌گونه مسائل را بهانه‌اي براي خدشه‌دار کردن محبوبيّت و جايگاه رييس جمهور قرار خواهند داد.

 معظم له از ارتباط رييس جمهور و ساير مسئولان عاليه نظام با مراجع تقليد به عنوان يک ضرورت شايسته و مقدّس نام برده و خاطرنشان کردند: از ابتداي انقلاب تاکنون، عمومِ مراجع تقليد همواره خيرخواه و حامي نظام و مسئولان بوده‌اند و هيچ هدفي جز اصلاح امور و تحکيم مباني ديني و حلّ مشکلات مختلف مردم نداشته‌اند. بنابراين ارتباط و مشورت با آن‌ها و عمل به نظرات اصلاحي و خيرخواهانۀ آنان و توجّه به نگراني‌ها و انتقادات آنان، مسلّماً به صلاح کشور و نظام جمهوري اسلامي است زيرا سخنان و فتاواي آنان، سخن اسلام عزيز است و از اين‌رو عمل به نظرات و ديدگاه‌هاي آنان، عمل به اسلام و عمل به جمهوري اسلامي و اهداف  والاي انقلاب اسلامي است، همان‌گونه که بي‌اعتنايي و بي‌توجّهي به نظرات مراجع تقليد، براي جمهوري اسلامي خسارت‌بار بوده و خواهد بود.

حضرت آيت‌الله مظاهري در اين‌باره اضافه کردند: اگر کاري در کشور بر خلاف نظر مراجع تقليد به کرسي عمل بنشيند،  بدون شک، مردم و متديّنين راضي به اين‌گونه امور نيستند و هيچ‌گاه از آن خشنود نخواهند شد. درحاليکه مسلّماً گسترش ارتباط حسنۀ مسئولان با مراجع و مشورت‌پذيري از آنان در مسائل مهم، علاوه بر اين‌که باعث جبران اشتباهات گذشته و کاهش احتمال خطا در آينده خواهد شد، به افزايش محبوبيّت مسئولان در بين مردم و مسرّت و اميدواري آنان خواهد انجاميد.

 * اقتصاد اساسي‌ترين معضل کشور

 ایشان درادامه بيانات خود وجود مشکلات بزرگ کنوني  از جمله مشکل اقتصاد را به عنوان يکي از اساسي‌ترين معضلات فعلي کشور و دولت نام برده و افزودند: اکنون تنگناها و مشکلات اقتصادي به شدّت مردم را رنج مي‌دهد و بايد براي رفع آن، اقدام جدّي و اساسي انجام شود.

 آيت‌الله العظمي مظاهري با اظهار نگراني و تأثّر شديد دربارۀ برخي از مشکلات اقتصادي نظير مسائل معيشتي مردم خصوصاً طبقات متوسّط و محروم از مشکل دارو به عنوان يک مثال و مصداق کوچک نام برده و گفتند: اکنون برخي از بيماران سرطاني و يا ساير بيماري‌هاي مزمن، به خاطر عدم دسترسي به دارو و يا افزايش سرسام‌آور قيمت دارو تن به مرگ داده‌اند و خود را آمادۀ مرگ کرده‌اند چنان‌که بسياري از خانواده‌ها براي تأمين مايحتاج ضروري و اوليّۀ زندگي آبرومندانه، دچار مشکلات و آسيب‌هاي فراوان هستند و اين وضع موجب شرمندگي همۀ ما در مقابل اين مردم خوب و متديّن و از خود گذشته است و چنين وضعي علامت رشد و پيشرفت کشور نيست و در شأن نظام جمهوري اسلامي و ملّت ايران هم نيست.

ايشان از معضلات اقتصادي به معناي عامّ آن، به عنوان يکي از عوامل خدشه به نظام جمهوري اسلامي يادکرده و تأکيد کردند: مشکلات اقتصادي به نظام و اعتماد مردم لطمۀ جدّي زده است و اگر همين‌طور ادامه واستمرار پيدا کند، اصل نظام اسلامي را هم دچار آسيب خواهد کرد.

حضرت آيت‌الله مظاهري افزودند: البتّه بايد با اميد و وحدت و فکر و تدبير به مقابله با مشکلات برويم و بايد همگان خصوصاً مسئولان محترم و رييس جمهور منتخب بدانند که«نمي‌دانم، نمي‌توانم، نمي‌شود» در قاموس انسان راه ندارد و بنابراين بايد با صبر و استقامت و مشورت و تلاش فراوان به سوي اقتصاد سالم حرکت کرد.

  *جمهوري اسلامي دنبال جنگ‌افروزي نیست

 آيت‌الله العظمي مظاهري مشکل تحريم‌ها را به عنوان يکي ديگر از مشکلات اساسيِ فعلي دانسته و تأکيد کردند: مسئلۀ روابط حسنه با دنيا و تعامل سازنده با کشورها بايد حل شود. جمهوري اسلامي اگرچه به سبب اتّکاءِ به توحيد و محوريّت دين و حضور و حمايت مردم، مصداق«يعلوا و لا يُعلی عليه» است و تحت سيطره و زورگويي مستکبران واقع نخواهد شد، ولي اساساً هيچ‌گاه به دنبال جنگ‌افروزي و اختلاف و دعوا و قهر و قطع رابطه با دنيا نبوده و نخواهد بود.

ايشان در همين زمينه افزودند: امروز مسئلۀ تحريم‌ها باعث ايجاد يک سلسله مشکلات مختلف ديگر هم شده است و بنابراين بايد هرچه زودتر حلّ و فصل شود ولي بايد بدانيم که بعضي‌ها که اهل اختلاف و تفرقه هستند نمي‌خواهند و نمي‌گذارند که اين مسئله به سامان برسد.

حضرت آيت‌الله مظاهري از فساد اداري به عنوان سومين مشکل اساسي در وضع کنوني نام برده و گفتند: مسئلۀ فساد اداري و اينکه کارها و امور مردم در ادارات و سازمان‌ها تحت شرايط سخت و غيرقابل قبول و زير سيطرۀ کاغذبازي‌ها و پارتي‌‌بازي‌ها و ساير مشکلات است، مسئله‌اي است که مردم براي اصلاح آن به طور جدّي از مسئولان و خصوصاً رييس جمهور به عنوان رييس قوۀ مجريۀ کشور، مطالبه و درخواست دارند.

ايشان با تأکيد بر اين‌که رفع اين مشکل نيازمند زمان و ترويج فرهنگ صحيح اداري است خاطرنشان کردند: مردم هم اين جهات را قبول دارند ولي بالأخره بايد برنامه و اقدام مسئولان در اين زمينه را مشاهده نمايند.

معظم له از فساد اخلاقي به عنوان چهارمين مشکل و امّ‌المصائب کشور نام برده و افزودند: معضل فساد فرهنگي و اخلاقي ريشۀ ساير معضلات است و بايد گفت که مشکلات ديگر از آن سرچشمه مي‌گيرد. ايشان اخلاق را ضامن بقاء و سلامت اجتماع دانسته و آسيب‌ها و فسادهاي اخلاقي را مايۀ از بين رفتن سرمايه‌هاي اجتماعي و لطمۀ اساسي به جامعه و کشور برشمرده و با انتقاد شديد از بي‌توجّهي مسئولان کشور به ديدگاه‌هاي مراجع و علماء و خيرخواهان و ساير نخبگان در اين‌باره، گفتند: ما و ديگران بارها راجع به معضلات فرهنگي و فساد اخلاقي با مسئولان کشور و رييس جمهور به طور مستقيم و غيرمستقيم، صحبت کرده‌ايم ولي با کمال تأسّف، به اين تذکّرات، عملاً بي‌اعتنايي شده است.

حضرت آيت‌الله  مظاهري اظهار اميدواري کردند که حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني که خود در کسوت روحانيّت و از عناصر خوشنام حوزه و دانشگاه و مبلّغ دين و مباني ديني بوده و هستند، با حضور در جايگاه رياست جمهوري، براي رفع فساد اخلاقي و بازگشت به اخلاق، تلاش جدّي نموده و در عمل کاري کنند که اخلاق اجتماعي مانند قانون مواسات، روحيۀ گذشت و ايثار و هم‌دلي، عفاف عمومي و حجاب، پرهيز از گناه و مجالس آلوده، پرهيز از ريخت و پاش و تجمّل‌گرايي، پرهيز از دروغ و غيبت و فحش و تهمت، حفظ و صيانت از بيت‌المال و نظاير اين صفات، رشد و ارتقاء پيدا کند.

*از همفکری آیت‌الله هاشمی استفاده شود

ایشان در پايان سخنان خود با تأکيد مجدّد بر ضرورت مشورت رييس جمهور منتخب با بزرگان و نخبگان جامعه و استفاده از تجربه‌هاي آنان، افزودند: مشورت با شخصيّت‌هاي مبرّزي مثل آية‌الله هاشمي رفسنجاني کاري شايسته  و لازم است.

آيت‌الله مظاهري با تجليل از سوابق علمي، عملي، مبارزاتي و مديريّتي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ايشان را شخصيّتي عالم و سياست‌مداري برخوردار از مراتب ديانت و تقوا و عقلانيّت و اعتدال دانسته و تأکيد کردند: جناب آقاي هاشمي رفسنجاني بحمدالله امروز پشتوانه‌اي متين و آگاه و خيرخواه هستند و بهره‌گيري از تجربيّات و خيرخواهي‌هاي ايشان براي کشور لازم  و مفيد خواهد بود.

در اين ديدار حجت‌‌الاسلام والمسملين رستگاري با ابلاغ سلام ويژۀ حجة‌الاسلام و المسلمين دکتر روحاني، از سخنان و توصيه‌هاي عالمانه و حکيمانۀ آيت‌الله العظمي مظاهري تشکّر و سپاس‌گذاري کرده و افزود: آقاي دکتر روحاني، موفقيّت خود در ادامۀ راه را مشروط به حمايت و راهنمايي مراجع عظام تقليد مي‌دانند و با توجّه به جايگاه ديني و اجتماعي آنان، اميدوارند همواره از خيرخواهي‌هاي مراجع عاليقدر برخوردار باشند.

 معظم له در خاتمه با دعا براي موفقيّت هرچه بيشتر رييس جمهور منتخب اظهار کردند: اميدواريم با الطاف خداوند متعال و دعاي حضرت ولي‌عصر«ارواحنافداه» و اهتمام و اخلاص و تلاش رييس جمهور منتخب و همکارانشان، آرامش و خشنودي مردم، هرچه بيشتر گسترش يافته و جناب آقاي روحاني نه تنها رييس جمهور محبوب ملّي بلکه به يک رييس جمهور محبوب در سطح بين‌المللي تبديل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha