چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

فریاد مردم برای تهیه یک قرص نان به آسمان رفته و تهیه نان به بزرگ ترین مشکل و معضل اهالی تبدیل شده و گاه پیش می آید که کودکان خود را با برگ درختان سیر می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، یکسال از محاصره شهرهای شیعه نشین سوریه یعنی نبل و الزهراء می گذرد و مردم این شهرها در شرایط بسیار دشواری به سر می برند. نبل و الزهرا دو شهر هستند که با جنگ سرد و سیاست مرگ از گرسنگی روبرو هستند. این دو شهر در شمال غرب شهر حلب و در یک موقعیت استراتژیک و به فاصله حدود 20 کیلومتر از مرکز استان قرار دارند و تعداد ساکنان آنها به 65 هزار نفر میرسد که پس از نقل مکان تعدادی از اهالی حلب به این دو شهر تعداد ساکنان آنها افزایش نیز یافته است.

* تنها گناه ساکنان نبل و الزهراء

این دو شهر بیش از یک سال است که در محاصره شدید گروه های مسلح قرار دارند و تنها گناه آنها این است که از دو سال پیش وارد توطئه ترور و تخریب سوریه نشده اند و محاصره آنها مانع رسیدن هرگونه کمکی به آنها شده است و این روزها این دو شهر بدون برق و مخابرات و مواد اولیه ضروری همچون سوخت و جیره غذایی به سر میبرند و این در حالی است که زمستان و تابستان سختی دارند.

محاصره این دو شهر اَشکال گوناگونی دارد که مهم ترین آن بستن کامل راه ها به وسیله خاکریز میباشد. گروه های مسلح هرکس را که بخواهد از این دو شهر خارج شود میربایند و در اطراف این دو شهر تک تیرانداز مستقر کرده اند و از ورود هرگونه خودرو و مواد غذایی و بهداشتی به این دو شهر خودداری میکنند و به هر بالگردی که بخواهد به این دو شهر غذا و دارو برساند شلیک میکنند.

* شهادت مظلومانه 150 نفر از ساکنان

از ابتدای محاصره تا کنون 150 نفر از اهالی این دو شهر شهید شده اند که بیشتر آنها توسط شلیک موشک و خمپاره شهید شده اند. این بمباران ها به گونه ای است که دیگر هیچ خانه ای از آنها بی نصیب نمانده است.

یکی دیگر از اسباب افزایش شهدا و مجروحان در این دو شهر تراکم جمعیت و ساکنان این دو شهر است که باعث شده هنگام بمباران تلفات زیادی داشته باشند. اما تیراندازی در اطراف این دو شهر امری عادی است به خصوص از سوی روستای مایر که مجاور آنها است و از مراکز بزرگ گروه های مسلح و جبهه النصره به شمار میرود.

* شرایط دشوار برای تهیه نان

در این دو شهر که از خدمات بهداشتی و پاکسازی زباله ها و تصفیه آب بی بهره اند تعداد زیادی از ساکنان مبتلا به بیماری لیشمانیا شده اند و این در حالی است که فریاد مردم برای تهیه یک قرص نان به آسمان رفته و تهیه نان به بزرگ ترین مشکل و معضل اهالی تبدیل شده و گاه پیش می آید که کودکان خود را با برگ درختان سیر میکنند.

ربودن زنان هم یکی دیگر از مشکلات است به گونه ای که افراد مسلح تا کنون ده نفر از زنان اهالی نبل و الزهرا را در شهر عفرین در ریف حلب و هنگام تلاش برای بازگشت از عفرین ربوده اند و این نمونه ای از ده ها داستان آدم ربایی زنان در این دو شهر است به گونه ای که تعداد اهالی ربوده شده تا کنون به 200 نفر میرسد.

برق هم به کالایی نایاب تبدیل شده و همه این مشکلات در برابر قطع آب آشامیدنی ناچیز است. آب این دو شهر فقط آب زیرزمینی است که باید به وسیله پمپ استخراج شود و بدون برق این آبها در زیر زمین باقی میماند.

* مساله فقط جنگ سرد و مرگ از گرسنگی نیست

بخش آموزش هم از محاصره این گروه های مسلح در امان نمانده و آنها در تلاشی برنامه ریزی شده مانع دست یابی کودکان این دو شهر به امکانات آموزشی میشوند. پس از حمله این افراد به بالگرد حامل معلمان و سؤالات امتحانی که از حلب آمده بود برای همه روشن شد که مساله فقط جنگ سرد و مرگ از گرسنگی نیست بلکه آنها میخواهند نسل این دو شهر را حتی از حق آموزش محروم کنند در حالیکه تمام قوانین بین الملل حتی در حالت جنگ نیز به این حق پایبند هستند.

* تلاش تروریستها برای ورود به این دو شهر

چند روز پیش با وجود تمام تلاش های سوریه برای رساندن غذا و دارو به مناطق تخریب شده برخی نیروهای بین المللی خواستار این شدند که به برخی محله های حمص نیز کمک ارسال شود و دولت سوریه نیز با این خواسته موافقت کرد، اما هنگامی که دولت روسیه خواست به دو شهر نبل و الزهرا کمک های انسانی ارسال شود، تمام آن کشورها دچار تناقض شدند و با ارسال کمک به این دو شهر مخالفت کردند و اینها در حالی است که نیروهای جبهه النصره روزانه تلاش میکنند وارد این دو شهر شوند که با مقاومت شجاعانه اهالی این دو شهر روبرو میشوند.

* مقاومت جانانه ساکنان نبل و الزهراء

ایستادگی و مقاومت اهالی نبل و الزهرا ترسیم کننده فصل جدیدی از داستان جنگ علیه سوریه است، جنگی که هیچکس از آن مستثنا نیست و عرق شرم بر پیشانی بشریت نشانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha