جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 324377
۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰

بازخوانی/ در منابع تاریخی براساس روایاتی، برای روز هفتم صفر دو مناسبت مهم ولادت امام کاظم(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است، حال شیعیان باید مسرور باشند یا عزادار؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، با توجه به هم‌زمانی این دو مناسبت و وجود آن در ماه صفر که ماه حزن و اندوه خاندان نبوت می باشد، مراجع عظام تقلید به این پرسش که شیعیان باید در روز هفتم صفر شاد باشند یا عزادار؟ پاسخ داده‌اند.

*آيت الله العظمی مكارم شيرازي

الف) با توجّه به این که معمول شیعه آن است که عزادارى امام حسین(ع) را تا اربعین ادامه مى دهد و در پایان ماه صفر نیز وفاتهاى متعدّدى است، به خاطر این جهات مختلف، کلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام)به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده، به همین دلیل از برگزارى جشن عروسى در تمام این دو ماه اجتناب مى کنند; از این جهت تولّد امام کاظم(علیه السلام)تحت الشعاع مصائب مختلف مجموع این دو ماه قرار گرفته. در حالى که مسأله تولّد حضرت زینب(علیها السلام) در مقایسه با شهادت زهراى مرضیّه(علیها السلام)این چنین نیست. علاوه بر این، در بعضى روایات نیز آمده که بعد از واقعه کربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبیعت نیز بوده. این نکته نیز فراموش نشود که طبق بعضى روایات معروف، روز هفتم ماه صفر، روز شهادت امام حسن مجتبى(علیه السلام) است به خصوص این که ولادت حضرت زینب(علیها السلام) قبل از شهادت زهراى مرضیّه است.

ب) خلاف شرع نیست، ولى اَولى آن است که حرمت اربعین (چهل روز) شهادت، مقدّم داشته شود.

هفتم ماه صفر به روایتی، قوی حتی قوی تر از 28 صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) می باشد این روز مصادف شده است با سالروز میلاد امام کاظم ( علیه السلام ) به روایتی ضعیف.


*آیت الله العظمی بهجت (ره)

 

مناسب است در جمع بین دو قول ( مشهور ) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیة والثناء ) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به این که مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یادآور باشند و همین احتیاط حاصل می شود . والسلام

 

*آيت الله العظمی صافي گلپايگاني

برپائي مجلس ميلاد ائمه عليهم السلام بسيار خوب و مناسب است، اما چون هفتم صفر بنا بر بعضي اقوال، مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام مي باشد و از طرفي تمام ماه محرم و صفر ماه هاي حزن آل الله و کاروان داغدار و مصيبت زده حضرت سيدالشهداء عليه السلام است، سزاوار است در اين دوماه مجلس روضه وعزا برپا نموده و از مجالس جشن وسرور جدا اجتناب نمود.انشاءالله مجمع مقدس شما عزيزان مورد توجه و عنايت خاصه حضرت بقيةالله ارواحنا فداه قرار بگيرد و همه از منتظران امر فرج آن حضرت بوده باشيد.

 

مناسب است در جمع بین دو قول ( مشهور ) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیة والثناء ) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به این که مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یادآور باشند و همین احتیاط حاصل می شود . والسلام

*آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)

در این که باید یک روز اختصاص به حضرت امام مجتبی (علیه السلام) داشته باشد تردیدی نیست و با توجه به اینکه 28 صفر روز رحلت خاتم الانبیا (صلی الله و علیه واله وسلم ) هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر علیه السلام تحت الشعاع قرار می گیرد، لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که مشهور هم همین است.

* آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی ( ره)

ماه های محرم و صفر ماه های حزن بر سیدالشهدا و خاندان اهل بیت(علیهم السلام ) می باشد و باید به مراسم عزاداری و روضه خوانی بگذرد . والله العالم

* آیت الله العظمی وحید خراسانی

به آنچه فقیه محقق، مؤسس حوزه علمیه (قدس سره) فرموده اند، باید عمل شود.

(طبق اخبار موثق، حوزه علمیه نجف، هفتم ماه صفر را به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) تعطیل می نماید و مراسم سوگواری برگزار می کنند؛ از شاگردان مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم و آیت الله العظمی بروجردی نیز نقل می شود، نظر این دو بزرگوار در خصوص سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع)، روز هفتم ماه صفر بوده و با تعطیلی دروس، این روز را به عزاداری می پرداختند)

* آیت الله العظمی شبیری زنجانی

عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط اکبر (علیه السلام) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم (علیه السلام) منافات ندارد.

*آیت‌ الله العظمی سید صادق روحانی

باسمه جلت اسمائه، جماعتی از محققین و علما مانند شیخ مفید، شهید و کاشف‌الغطاء بعد از تحقیق، روز هفتم صفر را روز شهادت آن حضرت نوشته‌اند. من هم موقعی‌ که در این مورد تحقیق می‌کردم، تقریبا اطمینان به این پیدا کردم؛ بنابراین مقتضای تعظیم شعائر، اقامه مجلس عزا، تعطیلی بازار، خروج دسته‌جات و عزاداری در این روز است و وظیفه صدا و سیما بر پایی عزاداری است و تولد امام کاظم‌(علیه السلام) در این روز مانع نباید بشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha