شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

شورای نگهبان، نهادی برای سنجش قوانین و مصوبات مجلس با شرع مقدس و قانون اساسی است، لذا این مسئله از افتخارات نظام اسلامی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر ابراهیم عزیزی، شب گذشته در نشست علمی "شرع و قانون؛ انطباق یا عدم مغایرت"، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، درباره وظایف شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس، گفت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مکتبی است که براساس با شعارهای اسلامی شکل گرفت، سخنان امام خمینی(ره) و شهید مطهری در این عرصه، بهترین اسناد برای این ادعا می‌باشد.

وی با اشاره به شهادت، اسارت و جانبازی ده‌ها هزار نفر در راه انقلاب اسلامی، ابراز داشت:‌ ولایت فقیه، ضامن اسلامی بودن و حرکت در مسیر ارزش‌های انقلاب و اسلام است.

این کاشناس حقوقی با تأکید بر اینکه اسلام باید از منظر مقررات و عرصه اجرا، مد نظر باشد، ‌افزود: در این راستا، 35 اصل از اصول قانون اسلامی صراحتاً بر اسلامی بودن تأکید دارد و ساز و کار دقیق آن را پیش بینی و تبیین کرده؛ بنابراین مصوبه‌ایی که خلاف شرع باشد، مسلما خلاف قانون اساسی هم است، چراکه مخالف چندین اصل از قانون اساسی می‌باشد.

عزیزی خاطرنشان کرد:‌ در قانون اساسی، بیان شده که تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی، باید به شورای نگهبان ارسال شود که در صورت مغایرت با موازین اسلام، به مجلس ارجاع داده می‌شود.

وی، شورای نگهبان را نهادی برای کنترل قوانین بر اساس ارزش‌ها دانست و گفت: ‌از افتخارات کشور ماست که کنترل قوانین در آن، نیاز به شکایت و تقاضا ندارد، چون مبنا اسلام است و شورای نگهبان نیز بر بر مصوبات شورای اسلامی مجلس نظارت می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوان آراسته، عضو هئیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: آن چه قانون‌گذار بر عهده شورای نگهبان قرار داده، انطباق یا بررسی عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین اسلامی است.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha