جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

استاد حوزه با تاکید بر تبعیت از سیره معصومین (ع) گفت:اگر رفتارهای اجتماعی بین مردم بر اساس احترام متقابل باشد هرگز جامعه دچار بی اخلاقی نخواهد شد .

حجت الاسلام عبدالحمید فلاح نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) عالم آل محمد(ص) است با اشاره به جلسات مناظره ای امام(ع) با علمای ادیان در مجلس مامون افزود: مامون علمای ادیان و فقهای  شرایع را در مجلسی گرد آورد و حضرت رضا (علیه السلام) را دعوت کرد تا با آنان گفتگو کند. حضرت همه آنها را مجاب کرد و همگان فضل و دانش ایشان  را ستودند و عجز و ناتوانی خود را ثابت کردند.

مدیر گروه خانواده مرکز آموزشی امین جامعه المصطفی ادامه داد: حضرت رضا (علیه السلام) فرموده است: من در مدینه در روضه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) می نشستم و علماء هم در آنجا زیاد بودند هر گاه آنان در مساله ای در می ماندند به طرف من اشاره می کردند و مسائل خود را ازمن سوال می نمودند و من هم به همه سوالات آنها پاسخ می گفتم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی تصریح کرد:امام هفتم (علیه السلام) به فرزندانش می فرمود: این برادر شما، علی، عالم آل محمد است. مسائل خود را از او بپرسید و مطالب او را نگهداری کنید. من از پدرم جعفر بن محمد (علیهما السلام) شنیدم که مکرر به من می گفت: عالم آل محمد (صلی الله علیهم اجمعین) در صلب توست، کاش من او را می دیدم. ایشان  با امیرالمومنین (علیه السلام) همنام است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح نژاد، در بخش دیگر ی از سخنان خود با اشاره به روایتی از شیخ صدوق در خصوص «سبک زندگی امام هشتم »اظهارداشت:یکی از ویژگی های رفتاری علی بن موسی الرضا(ع) رفتار مسالمت و محبت آمیز با دیگران بوده همانطوری که ایشان هرگز کسی را با زبان جفا نکرده است .

وی با بیان این که امام علیه السلام، هرگز کلام کسی را هنگام صحبت قطع نمی کردند افزود: اگر احترام متقابل در جامعه و رفتارهای اجتماعی بین مردم بر اساس احترام متقابل باشد هرگز جامعه دچار بی اخلاقی نخواهد شد .

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسئولین ادارات و کشوری باید برخورد صحیح با زیردستان خود را از امام رضا (ع)الگو بگیرند تصریح کرد: امام علیه السلام همواره با خدمتگزاران خود بر سر یک سفره مى نشستند و غذا مى خوردند، همواره چهره اى خندان داشتند،هرگز با صداى بلند و با قهقهه نمى خندید.

حجت الاسلام فلاح نژاد با بیان اینکه امام رضا ،هنگام نشستن، هرگز پاى خود را در حضور دیگران دراز نمى کرد»اظهارداشت: عالمان اخلاق و عمل همچون مرحوم آقآمیرزا ملکی تبریزی  عاملین به دستورات اهل بیت(ع) بودند حتی در تنهایی خود نیز پای خود را دراز نمی کردند.

وی اضافه کرد:از جمله سیره و سبک زندگی امام رضا (ع) این است که در حضور دیگران هرگز به دیوار تکیه نزدند،همواره  به عیادت بیماران مى رفتند، در تشییع جنازه ها شرکت می کردند،از مهمانان خود، شخصا پذیرایى مى کردند،وقتى بر سر سفره اى مى رسیدند، اجازه نمى داد تا به احترام او از جاى برخیزند،به پاکیزگى بدن، موى سر و پوشاک خود بسیار توجه داشتند و این که  بسیار بردبار و صبور و شکیبا بوده است.

انتهای پیام 16/313

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha