چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 330260
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
رب

برگزیده جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان کشور: ضعف بزرگ نویسندگان کودک و نوجوان، عدم فهم زبان کودک امروز است

محسن صفری در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت بازشناسی ادبیات کودک و نوجوان گفت: یکی از مهمترین حوزه هایی که در دنیای امروز در نظر گرفته می شود، عرصه ادبیات و رسانه کودک و نوجوان است؛ مساله ای که کشورهای بزرگ جهان بیشترین بهره ها را از این عرصه برده اند.

*سخت‌ترین عرصه فعالیت رسانه

وی افزود: ادبیات و رسانه کودک و نوجوان یکی از سخت ترین و پیچیده ترین عرصه های فعالیت رسانه ای است؛ به نحوی که فقط با کارکردن در این عرصه است که یک فعال رسانه ای و یا یک نویسنده به اهمیت و سختی و پیچیدگی آن پی می برد.

برگزیده یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان کشور اظهارکرد: سختی این کار از همان حدیث  و فرمایش مشهور و حکیمانه امام علی(ع) پیداست که فرمودند که فرزند زمانه خویش باشید وبا فرزندانتان به زبان آنان سخن بگویید؛ زیرا آنها از زمان شما جلوتر هستند و قطعا با طرز فکر بزرگترهای خود تفاوت دید بسیاری دارند.

وی گفت: ادبیات کودک و نوجوان با توجه به سرعت انتقال داده ها به نوجوان و کودک امروز در رسانه ها به سرعت در حال تغییر و تحول است و یافتن به یک زبان معیار برای کارکردن در این عرصه برای یک نویسنده کودک ونوجوان امری بسیار سخت است.

*نقش زبان‌های زده

صفری افزود: به تحقیق، یافتن زبان معیار کودک و نوجوان امروز از فراگیری یک زبان خارجی به مراتب سخت است چون در یک زبان خارجی، ادبیات کاملا مشخص با گرامری کلاسیک و طبقه بندی شده با کلماتی مشخص در کنار هم قرارداده شده اند ولی زبان فرزندان ما هر روز به سرعت در حال تغییر است.

وی عنوان کرد: در کنار این سرعت تحول زبانی و کلمات، نوع نگاه آنان و زبان فرهنگ آنان نیز با توجه به داده های رسانه ای در حال تحول است و به همین دلیل است که اکثر کارهایی که در این عرصه انجام می شود یا مورد اقبال واقع نمی شود یا اینکه به نیازهای آنان پاسخ نمی دهد.

خبرنگار خبرگزاری حوزه تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم در نشر کتاب و مطبوعات کودک، دوری نویسندگان از این زبان است؛ زبانی که تنها باید توسط خود کودکان و نوجوانان فهمیده شود؛ فهمیدن این حوزه زبانی نیاز به کار مستمر با کودکان، صحبت، بازی و همسان پنداری با آنان دارد.

*خدمت شهید مطهری به ادبیات کودک

وی گفت: غرب به سرعت در حال تغییر نوع زبان و نگاه فرزندان ماست و اگر از آنها عقب بیافتیم در آینده آنها خواهند بود که فرهنگ بومی واجتماعی و باقتی کشور ما را شکل می دهند و ما هم باید نظاره گر آنها باشیم.

صفری تصریح کرد: یکی از عرصه هایی که به شکل جدی می تواند ما را برای رسیدن به این زبان و هدایت این نسل به نسل زمینه ساز موفق بدارد، توجه دقیق به تزریق اطلاعات و رویکرد مذهبی در قالب های نوین به کودکان است؛ مطمنا وقتی که فیلسوف و مجتهدی چون شهید مطهری با داستان راستان فضای رسانه ای کودک در جهان اسلام را فتح کرد، این امکان و ظرفیت برای رسیدن به این جایگاه برای همه هنرمندان مسلمان وجود دارد که بتوانند در عین ظرافت و دقت، مفاهیم دینی را به کودکان امروز منتقل کنند.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین ملزومات این امر نیز توجه جدی به فعالان رسانه ای است که نگاه دینی دارند و می توانند با ظرفیت های ذهنی خود، کارهای فاخری تولید کنند تا نسل امروز را با دین و ماهیت معارف اسلامی آشنا کند؛ وقتی که غربی ها با ساخت صدها بازی و انیمشن و فیلم و کتاب می توانند ذهن کودکان را در دنیا تحت تاثیر قرار دهند قطعا ما هم باید در این میدان نقش تاریخی خود را ایفا کنیم.

*سهم کودک از سبد فرهنگی خانواده‌ها

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: زبان ادبیات بخصوص شعر و داستان کودک مهمترین عرصه ای که هنرمندان متعهد باید با جدیت و دلسوزی تمام در این عرصه حاضر شده و به آثار فاخر دست بزنند؛ اشعار مذهبی به خصوص اشعاری که مستقیم و غیر مستقیم معارف و احکام دین را به آنها بیاموزد نقش مهمی در شکل گیری این نگاه دینی در ذهن کودکان دارد.

وی گفت: متاسفانه در سبد فرهنگی خانواده های ایرانی کتاب و مجلات تخصصی کودک نقش کم رنگی دارد ولی والدین باید بدانند که هرقدر در این سنین از فرهنگ کودک شان غافل شوند باید در آینده صدهابرابر هزینه مادی و معنوی برای اصلاح فرزندان خود را بازپس بدهند؛ پس با نگاهی بهتر به این عرصه، باید سعی کنیم نسل نو را پیشاهنگ نرم افزار دینی کنیم تا شاهد بسیجیان کودک و نوجوان هنرمند باشیم؛ همچون شهید فهمیده و بهنام محمدی که در سنین نوجوانی پشاهنگ جنگ نرم افزاری و سخت افزاری علیه امپریالسیم جهانی شدند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha