پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
نسیم وحی

بر بال فرشتگان، همراه با مولود کعبه، نگاهی به فیلم یه حبه قند، زندگی اقتصادی از دیدگاه اسلام، ماجراهای من و خدا، شهید مطهری در آینه خاطرات و مصاحبه با حافظ و خطیب نوجوان علی امینی از عناوین شماره جدید مجله نسیم وحی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در این شماره از این مجله قرآنی، مطالب متنوعی ذیل عناوین قرآنی اسوه، تبیان، کرام، رشد، مشکات، طوبی، ذکری، بینات و... که متناسب با مضامین هر یک از مطالب انتخاب شده است به زیور طبع آراسته شده است.

بخش اسوه در این شماره با رهنمودهایی از عالمان وارسته مزین گشته و در تبیان، به تفسیر آیات در آینه روایات پرداخته است. راهی به سوی ملکوت، ماجرای من و خدا، سلوک باران و سبک زندگی با عنوان یاری مددجویان در آموزه های قرآنی، تبیین شده است.

احکام و پاسخ به شبهات هم در بخش رشد مورد توجه قرارگرفته است.

در بخش مشکات به موضوعاتی نظیر گناه چیست؟ قرآن و تمثیل، ذکرهای زندگی و بال های سیر و سلوک و تفسیر راهبر از دیگر نوشتارهای این بخش است.

آشنایی با موسسه جامعه القران الکریم شعبه خواهران زنجان ، تازه های کتاب از دیگر بخشهای نشریه اند.

*بر بال فرشتگان

 «بر بال فرشتگان» نوشتاری از آیت الله جوادی آملی است که در آن به موضوع فریضه علم آموزی و قدر و منزلتی که دانشجو و طلبه دارند پرداخته است.

در این نوشتار موضوع علم آوری و تلاش در جهت یادگیری معارف توسط انسان مورد توجه واقع شده و با اشاره به روایاتی که طبق آن فرشتگان بالهای خود برای آموزندگان علم پهن می کنند و به نوعی فراش مراکز علمی می شوند یادآوری شده است.

از این روایات می توان این نکته معرفتی را آموخت که این بال فرشتگان کنایه و اشارتی است به اینکه خود طلبه و دانشجو هم باید بال دربیاورند و در آسمان علم پرواز کنند و این پرواز هم باید با یک مقصدیابی درست و نشان نمودن راه و طریق صحیح باشد تا بتواند طلبه و دانشجوی علم را به اهداف عالیه و مقاصد معرفتی رهنمون شود.

*عبادت و تحصیل

یکی از ارزنده ترین و خواندنی ترین نوشتارهای این شماره از مجله نسیم وحی مطلبی از آیت الله احمد مجتهدی تهرانی(ره) با عنوان «عبادت و تحصیل» که در آن موضوع پیوند میان عبادت و تحصیل و راههای تنظیم این رابطه و پیشبرد توأمان این دو مقوله مورد توجه ایشان قرارگرفته است.

در این متن به موضوع عبادت و تحصیل که به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند پرداخته شده و آمده است:

با وجود علم و دانش و اجتهاد و معروفیت و مشهوریت، علما باید مانند عوام مردم، وظایف شرعی و اجتماعی خود را انجام دهند و ذره ای کبر و غرور در آنها راه نداشته باشد. زیرا در حدیث آمده است خداوند به موسی فرمود:

ای موسی تکبر را رها کن و دست از فخر فروشی بردار و یادآور که تو در قبر سکونت خواهی یافت پس باید اینها تو را از تمایلات باز بدارد.

*ماجراهای من و خدا

 از مطالب خواندنی این شماره «ماجراهای من و خدا» است که در قالبی نو و خلاق به آیات قرآن در موضوعات مختلف اشاره دارد، در این شماره به موضوع بخل پرداخته و در شمایل یک گفتگو میان انسان و خدا، با عنایت به آیات قرآن پاسخهای خداوند را به سوالات آدمی در موضوع بخل بازآفرینی کرده است.

نوشتار دیگری با عنوان زندگی اقتصادی از دیدگاه اسلام به بیان آیت الله مظاهری از نوشته های خواندنی این شماره است.

مطلبی که در سه بخش و با زیرعنوانهای زندگی ضروری، زندگی رفاهی و زندگی تجملی و با عنایت به آیات و روایات به تحلیل و بررسی این موضوع پرداخته و راهکارهای به دست آوردن روشی صحیح در پیش گرفتن یک زندگی اقتصادی سالم و به دور از انحرافات و تجملات و عصیبتها و... را در عین لحاظ رفاه و آسایش اسلامی مورد توجه قرارداده اند.

نشریه نسیم وحی به صاحب امتیازی جامعة القرآن الکریم و مدیر مسئولی دکتر محمد اسعدی و سردبیری داوود قاسمی منتشر می‌شود.

علاقمندان جهت تهیه نشریه می توانند با کدپستی 16947/37156 مکاتبه و یا با شماره تلفن 02537833450 تماس حاصل نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha