پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌الله مدرسی

یکی از اساتید برجسته جهان تشیع با اشاره به افراطی گیری‎ برخی گروه‎های مسلمان‎نما نسبت به آثار منفی آن در گریز مردم از اسلام (!).

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد برجسته حوزه علميه كربلا با اشاره به همه فهم بودن داستانها و حکایتهای قرآن کریم اظهار داشت: غالباً آيات قرآن حقايق را در قالب داستان هاي عادي و قابل فم براي همگان بيان مي كند. آن كسي در اين آيات تدبر و دقت كند مي تواند از همين داستان ها به حقيقت قرآن پي ببرد.

حضرت آيتالله «سيدمحمدتقي مدرسي» افزود: يكي از حقايق نهفته در قرآن، قرار داشتن نظام خلقت بر مبناي حق مي باشد. اما حق چيست؟ و اين همه تكرار كلمه حق در قرآن به چه معنا مي باشد؟ و چگونه نظام خلقت بر مبناي آن استوار است؟

ایشان با بیان اینکه "اصل خلقت و جهان بر حق است لذا گفته اند كسي كه با حق كُشتي بگيرد حتماً بر زمين خواهد خورد" ادامه داد: روزي فردي نزد شيخ انصاري آمد و مدام مي گفت همه چيز دروغ است. شيخ هر چه مي گفت و به هر چه اشاره مي كرد، اين فرد زیر بار نمیرفت. تا اينكه شيخ انصاري او را به بخاري چسباند. آن فرد گفت سوختم و جواب شنيد دروغ است. گفت مُردم از سوختگی، شيخ گفت: دورغ است! تا اينكه آن فرد كه روحيه و باور نوسوفسطايي داشت گفت از حرفم برگشتم.

این شخصیت شیعی  عراق همچنین با بیان اینکه "ما واقعيت را لمس ميكنيم و همين واقعيت بر مبناي نظمي است" گفت: روزي جراح كليه اي نزد من آمد و گفت بر پايه يك خواب نظراتم تغيير كرد و ديگر مثل گذشته دين دار نيستم. به او گفتم اگر روزي خواب ديدي كه بايد كليه را به قلب پيوند بزني اين كا را مي كني؟ جواب داد که خير؛ چنين چيزي چطور ممكن است؛ كار ما بسيار منظم و دقيق مي باشد. به او گفتم يك كليه و پيوند زدن آن بسيار علم و تجربه و دقت مي خواهد اما يك دين چنين نيست كه با يك خواب، نظرات و باورمان تغيير كند؟!

حضرت آيتالله مدرسي در نتیجه این حکایت خاطرنشان کرد: در اين دنيا همه امور بر مبناي نظم و حكمتي است و هيچ چيز بي حساب نيست.

ايشان افزود: عده اي از قوم بني اسرائيل نزد پيامبرشان آمدند و گفتند از خدا درخواست كن مسئله باران را به امر ما واگذارد چنان كه هر وقت گفتيم نازل شود و هر وقت گفتيم نازل نشود. پيامبرشان اين درخواست را به خداوند گفت و خداوند نيز قبول كرد. آن عده بنابر اراده خود باران را نازل مي كردند تا هنگام برداشت محصول رسيد. آنگاه دريافتند بر اثر بي نظم در ريزش باران محصولشان خراب شده و غير قابل استفاده مي باشد.

استاد برجسته حوزه علميه كربلا در این باره تأكيد كرد: تمام امور جهان از جمله بدن انسان بر مبناي دقيق ترين حساب ها قرار دارد. خداوند متعال مي فرمايد دنيا را بر باطل قرار نداديم و حقيقتاً نمي توان چيزي را يافت كه اساسش بر باطل باشد.

حضرت آيتالله مدرسي با اشاره به حقیقت درونی دین مبین اسلام تصریح کرد: دين ما را به حق دعوت مي كند و اگر چنين ديني را دقيق فهميديم و عمل كرديم هُدي مي شود. در برابر هدي، هوي قرار دارد كه اگر مطيع هوي باشيم متضرر خواهيم شد.

ایشان در ادامه هشدار داد: اگر پيرو هوي باشيم و از هدي دور شويم، چه كارها كه نخواهيم كرد لذا بايد منطبق بر دين عمل كنيم تا به هدي برسيم. به هيمن دليل است كه فرموده اند شرط رسيدن به بهشت، مخالفت با هوي نفس است.

استاد عالیقدر حوزه علمیه عراق در بخش‌ دیگری از سخنانش به اهميت مضاعف اين مطلب در مورد يك پيامبر(ص)، يك امام(ع)، يك قاضي و يك حاكم اشاره کرد و گفت: اهميت اين مسئله درمورد يك عالم نيز بسيار حائز اهميت مي باشد چنان كه فرموده اند «اذا فسد العالم فسد العالم».

حضرت آيتالله مدرسي با بيان اين ضرب المثل كه «هرچه بگندد نمكش مي زنند  واي به روزي كه بگندد نمك» بيان كرد: اگر روزي عالم از مسير حق و دين دور شود و تحت تأثير هوي نفس قرار گيرد؛ فساد در دنيا فراگير مي شود.

ايشان در اين ارتباط اظهار داشت: وقتي در منزل يكي از فرماندهان ارشد يكي از مراكز حساس هسته اي كشور آمريكا مجلات مستهجن پيدا كردند، او اخراج شد. این فرمانده خطاب به مسوولان قضایی گفت که مگر من نیز همچون شما آزاد به انجام امور نيستم؟ گفتند تو كه نمي تواني شهوت خود را كنترل كني چگونه مي تواني فرمانده مركزي به اين مهمي باشي؟!

استاد برجسته حوزه علميه كربلا ادامه داد: وقتي خداوند اراده كرد داود به حكومت برسد، ابتدا او را آزمايش كرد و اين كار براي تشخيص او نبود بلكه براي اين بود كه نكاتي را به داود نشان دهد. وقتي داود در آزمايشات و امتحانات سربلند شد و آن نكات ضروري را دريافت نمود؛ به مقام حكومت بر مردم رسيد.

حضرت آيتالله مدرسي تاکید کرد: يكي از شرايط و يژگي هاي ضروري هر عالم و حاكمي سعه صدر مي باشد تا بدين شكل به راحتي تحت تأثير حرف مردم و هوي نفس قرار نگيرد. عرب ها وقتي مي خواهند فرد مهمي را خطاب كنند او را سماحه مي گويند. به اين دليل كه سماحه به معناي صبر و حوصله داشتن است.

ایشان افزود: به همين دليل اولين درخواست حضرت موسي از خداوند شرح صدر بود. همين شرح صدر را بايد يك عالم نيز داشته باشد زيرا مخاطب وي افراد گوناگون با سلايق، باورها و دانش هاي گوناگون است.

استاد برجسته حوزه علميه كربلا با بیان اینکه "علما بايد نماينده مردم باشند" خاطرنشان کرد: علما باید ضمير و وجدان مردم جامعه را تشخيص دهند و سپس در تلاش براي اصلاح آنان برآيند. آنان میبایست مردم را همراه خود داشته باشند زيرا اين يك توفيق و يك قدرت مي باشد.

حضرت آيتالله مدرسي تصريح كرد: البته بايد علما بر مبناي حق و عدالت رفتار كنند و يك لحظه تحت تأثير هواي نفس قرار نگيرند.

 ايشان در این باره گفت: قاضي بسيار وارسته و متديني فوت كرد. چند روز بعد همسرش او را خواب ديد. پرسيد حالت چگونه است؟ گفت خوب است البته يك كرمي در قلبم قرار گرفته و مرا رها نمي كند. همسر دلیل را جویا شد که پاسخ شنید، روزي در هنگام قضاوت تحت تمايل قلبي ام قرار گرفتم و با وجود قضاوت درست هنوز عقوبت آن مرا رها نكرده است.

استاد برجسته حوزه علميه عراق تأكيد کرد: بايد در قضاوت و موضع گيري دقت نمود. اگر در قضاوت و موضع گيري دقيق نباشيم كارها به داعش منتهي ميشود. متأسفانه اينها به نام اسلام تمام مي شود. سالانه تعدادی  در اندونزي در اثر همين رفتارهاي جاهلانه ي برخي ها به نام اسلام، مسيحي مي شوند.

حضرت آيتالله مدرسي در پایان خاطرنشان کرد: قرآن تصريح دارد از هواي نفس تبعيت نكنيد چراکه به تدريج آدم را منحرف مي كند. آن كسي كه از اول متوجه امور نبود و گمراه شد، عذاب شديدي به دنبال او مي باشد؛ زيرا يادش رفته است حساب و كتابي در راه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha