پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
صله رحم

از سالیان دور آیین هایی در کنار اعمال اصلی ومناسبت های مذهبی وارد شد، که گمان می شود از بدعت های وارده در عید اصلی مسلمانان بوده و اقدامی از سوی دشمن در راستای تحریف افکار و عقاید مردم غیور خوزستان است.

در همین راستا، برای آشنایی با این بدعت ها و نحوه اصلاح آن به سراغ جمعی از مسؤولان و مدیران مدارس علمیه خوزستان رفتیم و گفت و گویی تلفنی با آنها انجام دادیم.

لزوم توجه مبلغان به اصلاح بدعت های عقیدتی

حجت الاسلام مهدی علیزاده، معاون تبلیغ حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به آیین ها و آداب و رسوم مردم خوزستان به ویژه اعراب دراعیاد و مناسبت های مذهبی گفت: پوشیدن لباس نو، خرید شیرینی، کمک به ایتام و نیازمندان، صله رحم و برگزاری مجالس عید و شادی، برخی از آیین ها و آداب و رسوم خوب مردم خوزستان است.

میهمانی های عشایری بهترین مکان برای تبلیغ طلاب عرب زبان 

معاون تبلیغ حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که میهمانی های عشایری، بهترین  فرصت جهت تبلیغ مبلغان است، گفت:  در میان عشایر ، آداب و رسومی وجود دارد که  حضور روحانیت در مجالس شادی و میهمانی های عشایری می تواند شادی آنان را با چاشنی معنوی همراه سازد .

حجت الاسلام علیزاده، نحوه برخورد مبلغین در این نوع مجالس را بسیار مهم عنوان کرد و اذعان داشت: حضور مبلغین در جمع عشایر، به معنای مخالفت با همه آداب و رسوم عشیره ای نیست، بلکه روحانیون و مبلغین باید تلاش کنند با زبانی نرم و آرام  انان را از آداب و رسوم غلط برحذر دارند .

توجه والدین به پوشش ظاهری فرزندان در مجالس شادی

حجت الاسلام محمد عطشانی، مدیر مدرسه علمیه حضرت قائم حمیدیه، بر لزوم توجه والدین بر نحوه پوشش ظاهری و رفتارهای فرزندان در اعیاد اسلامی تأکید کرد و گفت: متأسفانه جامعه امروزی به سمتی سوق پیدا کرده که اگر والدین و خانواده ها نظارتی بر نحوه پوشش ظاهری و رفتار فرزندان نداشته باشند، آثار مخربی در رفتار و واکنش های آنها پدیدار می شود.

آزادی مطلق به فرزندان خسارت بار است

وی در ادامه افزود:  در  برخی خانواده ها، فرزندان استقلال خاصی داشته و همین امر سبب بروز برخی رویدادهای تأسف بار که گاهی اوقات منجر به جرایم عمدی شده، می شود.

مدیر مدرسه علمیه حضرت قائم در پایان با بیان این که مراجع عظام تقلید هرگونه آزار و اذیت کردن مردم را فعلی حرام معرفی کرده اند، گفت: چرا استفاده از وسایل آتش بازی و مترقبه به یکی از آداب اصلی اعراب در آمده است، این کار به سبب ایجاد مزاحمت برای دیگران، امری حرام شناخته شده و خدایی ناکرده در بسیاری از مواقع منجر به آتش سوزی و زخمی شدن کودکانمان می شود.

ترفندهای دشمن برای فتنه انگیزی میان اقوام

  حجت الاسلام حسن آل عامر، معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان  نیز با اشاره به برخی تفکرات منحرف در میان مردم، اظهار داشت: دشمنان فتنه انگیز اسلام با هر روش و ترفندی خواستار نفوذ در اقشار و آحاد جامعه اسلامی ایران، به ویژه خوزستان ولایتمدار هستند؛ از این رو اقدام به ترویج برخی خرافات شایعه ها در میان مردم کرده اند، که باید به شدت با آنها برخورد کرد.

وی با اشاره به برخی بدعت های موجود در میان مردم، گفت: اینکه برخی ها اعلام می کنند که عید سعید فطر مخصوص اعراب بوده و شهروندان فارس زبان بهره ای از این عید مقدس نمی برند، توطئه های خطرناک از سوی دشمن بوده و باید با هوشیاری و بصیرت جلوی آن را گرفت.

خوزستان سرزمین اقوام متحد و یکپارچه است

معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان در ادامه بیان داشت: طلاب و روحانیان مدارس علمیه باید ضمن شرکت در اعیاد و مجالس شادی با این بدعت برخورد کرده و اجازه گسترش آن را ندهند.

حجت الاسلام آل عامر با تأکید بر این که خوزستان سرزمین اقوام متحد است، خاطرنشان ساخت: دشمنان ایران زمین هر اندازه که فتنه انگیزی کنند و میان مردم اختلاف بی اندازند، باز هم این مردم غیور خوزستان هستند که با اتحاد و همدلی در کنار یکدیگر از کیان مذهب تشیع حراست و پشتیبانی می کنند.

عید فطر فرصتی دوباره برای آغاز بندگی است

همچنین، حجت الاسلام علوی نیا، استاد مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) رامهرمز، عید سعید فطر را فرصتی دوباره برای آغاز بندگی عنوان کرد و گفت: مؤمنان باید از فضایل کسب کرده در ماه رمضان کمال بهره و استفاده را برده و تلاش کنند تا در سال جاری به فیوضاتی الهی دست یابند.

این استاد حوزه علمیه  یکی از آداب و رسوم خوب در میان اعراب را دید و بازدید و صلح رحم عنوان کرد و گفت: الحمدالله فریضه صله رحم به خوبی در میان خانواده های عرب خوزستان اجرا می شود و این مسأله سبب اتحاد بیش از پیش قبایل و عشایر شده است.

مراقب ناهنجاری های اجتماعی باشیم

بنا بر این گزارش، آخرین مخاطب ما در این گزارش، حجت الاسلام یوسف ناصری، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه اهواز بود که وی سخنان خود را با موضوع ناهنجاری های اجتماعی باب شده در میان اقوام خوزستان آغاز کرد و گفت: امروز برخی ناهنجاری ها به هنجار و بالعکس تبدیل شده، به طوری که امروز وجود اسلحه در میان خانواده ها امری عادی تلقی شده و به راحتی از آنها در اعیاد و جشن ها استفاده می شود و این مسأله در برخی اوقات سبب بروز اختلافات و درگیری های قومیتی شده است.

وی با اشاره به وظایف نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاری اجتماعی گفت: قوه قهریه و نیروهای انتظامی زمانی باید وارد عمل شود که سلامت اجتماعی افراد به خطر بی افتد و حال آنکه برخی اوقات مشاهده می شود در آیین های ملی و مذهبی افرادی اقدام به هنجار شکنی می کنند، که می بایست بر اساس قانون با آنها برخورد کرد تا خدایی ناکرده سبب آسیب دیدن همنوعان خود نشویم.

حجت الاسلام ناصری، احترام به آیین و سنت های دیگر اقوام را وظیفه ای شرعی، عرفی و انسانی دانست و گفت: همانگونه که در عید نوروز اعراب به دید و بازدید فارسی زبانان می روند، در عید سعید فطر که مختص مسلمانان است، باید به آداب و رسول اعراب غیور احترام گذاشته و جشن های آنها نیز شرکت کنند.

در پایان این گزارش، لازم است بیان کنیم که خوزستان همواره مورد تهاجم شدید دشمن قرار داشته و ممکن است آیین هایی به مرور زمان در آداب و رسوم سنتی اقوام خوزستان قرار گیرد که باید نسبت به آن هوشیار بود و در راستای بررسی درست و غلط بودن آن می بایست با افراد اهل فن مشورت کرد تا خدایی ناکرده شاهد افزایش ناهنجاری اجتماعی در سطح استان نباشیم، اما جدای از همین این مسایل، نباید غافل از آیین های مناسب در آداب و رسوم اقوام خوزستان باشیم که می بایست با کمک مبلغان و روحانیان برجسته حوزه علمیه به تقویت و گسترش آنها کمک کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha