دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام صادق

ایشان برای من بالش می گذاشت (اصل اکرام مهمان) و احترام زیادی برایم قائل می شد و به من می فرمود "ای مالک من تو را دوست دارم (اصل جذب حداکثری)، من خیلی مسرور می شدم و خدا را سپاس می گفتم".

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جباری، در دوره کوتاه مدت امام صادق(ع) شناسی، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به این که امام صادق(ع) در تبیین حقایق مذهب تشیع نقش بسیاری داشته اند، اظهار داشت: ایشان در دوران خاصی به سر می بردند و زمینه نیز برای ایشان فراهم شده بود که حقایق را بازگو کنند و تشیع را بسط دهند.

وی ادامه داد: یکی از نکات تاسف بار که از پیامدهای وجود خلفای أموی و عباسی است، مفقود شدن اسناد بسیاری از اوصاف و حرکات امام صادق(ع) است که متاسفانه به دست ما نرسیده است.

مدیر مرکز تخصصی تاریخ اسلام با بیان این که کلام معصومین(ع) جلوه ای از سیره ایشان است، ابراز داشت: هر حرکت معصوم(ع) برای ما حجت است؛ چراکه ناشی از عصمت ایشان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جباری در ادامه به تبیین سیره فردی امام(ع) پرداخت و گفت: ویژگی های معنوی و عبادی امامان معصوم(ع) از چیزهایی است که باید به آن توجه کرد و از نیازهای امروز جامعه ما می باشد.

وی ادامه داد: سیره به تعبیر شهید مطهری(ره)، منطق عملی است و علم منطق روش درست تفکر و استدلال را به ما می آموزد و از ایشان سوال شد که روش درست عمل کردن را از کجا بیاموزیم؟ که این شهید عزیز پاسخ داد که از سیره معصومین(ع) باید آموخت.

*الگوی همه زمان ها

مدیر مرکز تخصصی تاریخ اسلام با بیان این که انسان نیاز به الگو و سرمشق دارد، تصریح کرد: آدمی همانند دانش آموزی است که قصد یادگرفتن سواد را دارد و برای او سرمشق و الگو می نویسند؛ معصومین(ع) نیز برای ما الگو بوده و سیره آنها برای ما سرمشق است.

این کارشناس امام شناسی یادآور شد: در سیره معنوی و عبادی امام صادق(ع) آمده است که ایشان توجه دائم به خداوند متعال داشته و غفلت بر حضرت عارض نمی شد و این نکته در چند روایت آمده است.

*ائمه اهل سنت معاصر امام صادق(ع)

حجت الاسلام والمسلمین جباری در ادامه به روایاتی از ائمه اهل سنت درباره امام صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: از ائمه چهارگانه اهل سنت، ابوحنیفه و مالک، معاصر امام صادق(ع) بوده اند و شافعی و احمد حنبل بعد از آن حضرت می باشند.

این محقق حوزوی با اشاره به روایتی از مالک در جلد 47 بحارالانوار، ابراز داشت:  مالک در این روایت آورده است: من نزد امام صادق(ع) زیاد رفت و آمد می کردم، ایشان برای من بالش می گذاشت (اصل اکرام مهمان) و احترام زیادی برایم قائل می شد و به من می فرمود "ای مالک من تو را دوست دارم (أصل جذب حداکثری) و من خیلی مسرور می شدم و خدا را سپاس می گفتم".

*توصیف عالم برجسته سنی از حالات امام(ع)

وی ادامه داد: مالک در این روایت ادامه می دهد که امام صادق(ع) از سه حالت خارج نبود: یا روزه دار بودند و یا در حال نماز بود و یا در حال ذکر بودند و از بندگان عابد و زاهد خدا بوده و حدیث زیاد می فرمودند. ایشان خوش مجلس نیز بودند و زمانی که یاد پیامبر(ص) می کردند، چهره حضرت حالت کبودی پیدا می کرد و رنگ پریدگی برای ایشان حاصل می شد و برای کسانی که حضرت را می شناختند و نزد او بودند، حالتی عجیب بود.

حجت الاسلام والمسلمین جباری خاطرنشان ساخت: معاجز و کرامات امامان(ع) مختص دوران امامت نیست؛ بلکه شیعه معتقد است ائمه(ع) از طفولیت معصوم بوده اند و درباره پیامبر(ص) نیز به همین قائل هستیم.

وی یکی دیگر از سیره های عبادی و معنوی امام صادق(ع)را حالات خاص ایشان در نماز عنوان کرد که در روایات آمده است.

*کثرت عبادت

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: أبان بن تغلب در جلد 47 بحارالانوار روایتی نقل کرده و آورده است: حضرت در رکوع و سجده 60 بار ذکر را تکرار فرموده اند و در سیره معصومین کثرت عبادت یک اصل بوده است.

این کارشناس تاریخ اسلام به حالات امام(ع) در نماز اشاره و تصریح کرد: در روایتی آمده است که حضرت در نماز قرآن تلاوت می کرد و  بیهوش شد و وقتی به هوش آمدند از ایشان سوال شد که چرا بیهوش شدید؟ حضرت فرمودند" من آنقدر آیات را تکرار کردم، به حالی رسیدم که گویا از خود خدا آیات را شنیدم و به همین دلیل بیهوش شدم".

*سیره اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین جباری در ادامه به سیره اجتماعی امام صادق(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امام(ع) همچون دیگر معصومین(ع) تأکید بر اصل عزت اجتماعی داشته و در رفتارهای اجتماعی خود تلاش داشتند این اصل را درباره خود و شیعیان اجرا کنند.

وی  تصریح کرد: امام صادق(ع) تأکید بر کار و تلاش برای کسب روزی حلال داشته و تجارت و زراعت از کارهایی بود که امام انجام می دادند.

*انفاق

مدیر مرکز تخصصی تاریخ اسلام با بیان این که اسلام اسراف را ممنوع کرده و توصیه می کند که مصرف باید حساب شده بوده و مردم باید انفاق کنند، ابراز داشت: امام صادق(ع) محصول مزرعه خود در همان محل زمین کشاورزی انفاق کرده و مصرفی حساب شده انجام می دادند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha