جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رکوع نماز

خبرگزاری حوزه/ عمل به آموزه‌های دینی دارای احکام و شرایطی است که برگرفته از قرآن و سنت و روایات حضرات معصومین علیهم السلام است.

سرویس علمی و  فرهنگی خبرگزاری حوزه ، در راستای ترویج یک زندگی دینی احکام شرعی مورد اتفاق مراجع عظام تقلید را جهت آگاهی کاربران محترم منتشر ‌نماید.

اضافه شدن رکوع در نماز

اضافهشدن رکوع در نماز جماعت سه قسم است:

1- کسیکه در نماز جماعت پساز اینکه با امام سر از رکوع برداشت، سهواً به رکوع رود، نمازش باطل است، زیرا رکوع رکن است و اضافهکردن رکن چه سهواً و چه عمداً نماز را باطل می‌کند. در نماز جمعه هم به همین صورت است، یعنی اگر کسی در رکعت دوم نماز جمعه پساز قنوت به رکوع رود، نمازش باطل است گرچه سهواً به رکوع رفته باشد.

2- اگر مأموم سهواً زودتر از امام جماعت به رکوع رود و برگردد تا با امام به رکوع رود، نمازش صحیح است، زیرا رکوع دوم بهعلت تبعیت از امام انجام شده است.

3- اگر مأموم سهواً زودتر از امام سر از رکوع برداشته و به رکوع برمیگردد نمازش صحیح است؛ زیرا رکوع دوم به قصد تبعیت از امام است.

نتیجه: چنانچه اضافهشدن رکن در نماز جماعت، عنوان «تبعیت» به خود بگیرد، این اضافهکردن رکن، نماز را باطل نمیکند و در غیر اینصورت نماز باطل است.

سؤال: اگر مأموم سهواً زودتر از امام جماعت سر از رکوع بردارد و به قصد تبعیت به رکوع برگردد، ولی وقتی به رکوع رسید، امام سر از رکوع برداشت، حکم نمازش چیست؟

جواب: نماز باطل است.

تهیه و تنظیم: حجةالاسلام سید جعفر ربانی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد حسین IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    2 0
    سلام اگر در رکعت دوم سهوا بجای قنوت به رکوع برویم و توی رکوع بمونیم تا امام جماعت هم وارد رکوع بشه ، حکم چیه ؟