شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
کد خبر: 337696
۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
حجت‌الاسلام حاجی صادقی

حوزه / امروز مسأله فلسطین مسأله اول جهان اسلام و مرکز درگیری جبهه استکبار و جبهه اسلام است. اگر این مسأله حل بشود بسیاری از مسائل جهان اسلام حل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به ابعاد معرفتی و سیاسی حج اظهار داشت: حج یکی از برنامه های جامع اسلام و نماد بسیاری از دستورات دینی است و علاوه بر بعد عبادی، دارای بعد اجتماعی و سیاسی نیز می باشد. مهم این است که حج زنده باشد و مانند بقیه عبادتها روح داشته باشد، اگر چه قالب مناسک حج بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد، اما نباید تنها در قالب مناسک حج محدود شد بلکه باید به باطن حج نیز برسیم.

* دو بعد مهم باطن حج

وی افزود: دو بعد مهم باطن حج باید از سوی زائران مورد توجه قرار بگیرد، یکی بعد، معرفتی و عرفانی است و این مناسک بهانه و فرصتی است که انسان پیوند خود را با صاحب البیت و با مبدأ و مقصد خودش یعنی خدا پیوند بزند. از احرام گرفته که بریدن از همه تعلقات دنیوی است تا طواف که سمبل خدامحوری و بر محور خدا گردیدن است تا بقیه اعمال آن همه نوعی انقطاع الی الله را طلب می کند.

* توصیه ای به زائران

 توصیه من به زائران این بوده که مراقب باشید تا بعد زیارتی؛ قربانی ابعاد دیگر حج نشود. هرگز نمی گوییم به جنبه های علمی و سیاحتی و حتی خرید سوغات نپردازید، اما هر چیزی سر جای خودش است، آیا سزاوار است در چنین فرصت استثنایی که خداوند به ما عنایت کرده و ما را به مهمانی خودش دعوت کرده و به حرم نبوی اذن داده است به حداقل ها اکتفا شود، بلکه لازم است برای استفاده حداکثری از این سفر معنوی به باطن و اسرار و معارف عرفانی حج توجه کنند، بسیاری از افرادی که به مراتب بلند معرفتی رسیده اند از ره توشه همین سفر معنوی بوده و حتی بسیاری از اهل ایمان که به محضر مولایشان رسیده اند در مسیر عرفات و منی و در همین سرزمین مقدس بوده است.

* حج تبلور تبری از استکبار

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی بیان داشت: بعد دیگر حج که بسیار مهم است و حضرت امام و مقام معظم رهبری نیز به آن توجه دارند و انقلاب اسلامی ایران  احیاگر آن است، بعد سیاسی حج است، حج تبلور تبری از استکبار و طاغوت و حاکمیت غیر الهی و تجلی ولایت الله است. که روحانیان کاروان و دست اندرکاران و مدیران و خود زائران باید نسبت به این مسئله وجه داشته باشند زیرا حج فرصتی است که جهان اسلام خودشان را یکبار دیگر کنار هم ببینند و با وحدت و انسجام و بیداری هر چه بیشتر نسبت به وضعیت جهان اسلام، مسلمانان کشورهای دیگر آگاهی بیشتری پیدا کنند و این آگاهی را مبنای اقدامات بعدی خود قرار دهند.

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه علی بن ابی طالب با اشاره به مسئله تولی و تبری در مناسک حج گفت:  مسئله تولی و تبری از استکبار از مسائل مهم سیاسی است که باید به آن اهتمام جدی داشت و توجه به  این مهم از مطالبات امام و مقام معظم رهبری بوده و هست،  در شرایط فعلی دنیا و جهان اسلام که جبهه استکبار با جبهه اسلام رویارویی شفاف تری دارند و جریان های اسلام نمای دروغین را در برابر مسلمانان علم کرده اند، شایسته است کسانی که در این ایام توفیق تشرف دارند به بعد اسلام شناسی و معرفت صحیح از دین و بعد تولی و تبری دینی که نمی توان مسلمان بود و گرد خانه خدا گردید و به حرم نبوی مشرف شد اما از دشمنان بیزار نبود، یادمان نرود، به طوری که اول دل و جان را از خشم نسبت به استکبار و کفر و طاغوت و تبری غیر خدا پر کرد تا زمینه برای تولی و دخول در ولایت الله را نصیب ما بکند.

* دفاع از فلسطین نماد حج ابراهیمی

نقطه مرکزی درگیری صهیونیزم اشغالگر و استکبار در منطقه فلسطین است. فلسطین قبله اول مسلمین است و پیوند و رابطه عمیقی بیت المقدس با مسجد الحرام دارد در داستان معراج و مسأله قبله و مسائل دیگری این مهم مورد تاکید است، امروز مسأله فلسطین مسأله اول جهان اسلام و مرکز درگیری جبهه استکبار و جبهه اسلام است. اگر این مسأله حل بشود بسیاری از مسائل جهان اسلام حل می‌شود. اما مسأله دیگر وظیفه دینی ما هست دستور دین ما این است که ما حق نداریم شب را به صبح بیاوریم و نسبت به وضعیت مردم فلسطین بی تفاوت باشیم. مسائلی مانند عراق، سوریه، افغانستان و ترکیه هم وجود دارد.آنچه از دیرباز مورد توجه حضرت امام و امروزه مقام معظم رهبری بوده  "مسئله گفتمان مقاومت" است  بویژه که مردم فلسطین به بیداری رسیده اند و باید گفتمان مقاومت را گفتمان اصلی خود قرار بدهند و فریب گفتمان های دیگر را نخورند و مردانه هم ایستاده اند.

* بیداری اسلامی در حمایت از فلسطینمعنا پیدا کرد

حجت‌‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی زنده نگه داشتن مسأله فلسطین را زنده نگه داشتن بیداری اسلامی‌ عنوان کرد و گفت: مسأله شیعه و سنی در میان نیست، شعیان بیشترین حمایت را از برادران مسلمان خود در فلسطین داشته ایم، اما کشورهای دیگر که دم از حمایت از مردم فلسطین می‌زدند، چرا نسبت به سرنوشت مردم فلسطین اینطور بی تفاوت هستند، چرا این همه جنایت در غزه را از سوی استکبار دیدند اما از آنها حمایت نکردند بخصوص کسانی که عنوان خادم الحرمین را یدک می کشند؛ بلکه در جبهه مقابل مردم فلسطین قرار گرفتند، مهمترین مسأله ای که مستکبرین را بیشتر عصبانی می‌کند، پرداختن به مسأله فلسطین است و مقام معظم رهبری به همین دلیل به این مسأله اهمیت بیشتری داده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha