سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
4

حوزه/ مراسم گرامیداشت سیزدهمین سالگرد درگذشت آیت الله صالحی مازندانی با حضور آیات و حجج الاسلام والمسلمین ، امینی ، محفوظی، ملک دار و سعیدی، اساتید، طلاب و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در این مراسم  اظهارداشت: برای حوزه های علمیه از دست دادن  بزرگانی همچون ، صالحی مازندرانی ها فقدان سنگینی است.

وی افزود: آیت الله صالحی مازندرانی عمربا برکت خود را با پیوند، علم و اخلاق ، سیاست و ارزش گذاری بر بنیان خانواده پیوند زده بود.

خاطرنشان می شود؛ آیت الله شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی در سال ۱۳۱۲ ش (۱۳۵۲ ق) در روستای نفت چال لفور از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران به دنیا آمد. وی مقدمات حوزوی را در بابل، تهران و قم آموخت و از سال ۱۳۳۳ ش دروس خارج را از محضر استادان مشهد مقدس فرا گرفت. آیت الله صالحی از سال ۱۳۳۹ ش، مقیم قم شد و از محضر درس آیات عظام: سیدحسین بروجردی ، سیدمحمدمحقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) استفاده های شایانی برد.

 وی هم زمان به تدریس سطوح فقه و اصول و كلام و فلسفه و تفسیر اشتغال داشت و شاگردان فراوانی پرورش داد. آیت الله صالحی مازندرانی در جریان انقلاب اسلامی، در مسیر مبارزه علیه رژیم پهلوی از هیچ كوششی فروگذار نمی كرد و نامش هماره در ذیل اعلامیه های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده می شد. در پی فعالیت های سیاسی آیت الله صالحی، ایشان در سال ۱۳۵۳ و ۵۴ ، دستگیر و زندانی شد.

 این فقیه انقلابی هم چنین در سال ،۱۳۵۷ سخنرانی های متعدد در استان یزد و كرمان علیه رژیم ایراد نمود. آیت الله صالحی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خدمت به نظام باز نایستاد و عهده دار دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران بود.

همچنین از این فقیه جلیل، آثار ارزشمندی بر جای مانده كه مفتاح البصیره در فقه در ۳ جلد، استفتائات در ۲ جلد، احكام جوانان و بانوان، ولایت فقیه و دوره كامل اصول فقه از آن جمله اند.

 این عالم فقیه سرانجام در روز نهم شهریور ۱۳۸۰ برابر با 12جمادی الثانی ۱۴۲۲ در زادگاهش بدرود حیات گفت و پس از تشییعی كم سابقه در ساری و سپس قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

انتهای پیام 16/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha