پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 338899
۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
1

در شهر ما خاچ قلعه مرکز جمهوری داغستان بیش از ده هزار شیعه زندگی می کنند که عمدتا از آذری تبارهای این شهر می باشند .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیعیان ماخاچ قلعه مرکز جمهوری داغستان از شب اول محرم در "مسجد خامنه ای" این شهر به سوگ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشسته اند .

در این برنامه که تا شب سیزدهم ماه محرم ادامه خوهد داشت هر شب حجت الاسلام حاج مظاهر محمدوف امام جماعت مسجد به زبان آذری و دکتر نوری محمدزاده به زبان روسی در باره فلسفه قیام عاشورا  سخنرانی می کنند .

ضمنا یکی از ذاکرین اهل بیت از آذربایجان در این شب ها با مداحی ، حاضران در مراسم را به فیض می رساند .

گفتنی است در شهرماخاچ قلعه مرکز جمهوری داغستان بیش از ده هزار شیعه زندگی می کنند که عمدتا از آذری تبارهای این شهر می باشند .

ماجرای مسجد "خامنه‌ای" داغستان

جمعیت نژاد ایرانی در داغستان زیاد است. بیش از یک قرن پیش گروهی از ایرانی ها به دلیل برخی موضوعات سیاسی- اجتماعی به سمت این منطقه کوچ کردند. مسجد خامنه ای هم حدود 120 سال قبل توسط دو برادر به نام اسدالله و لطف الله خامنه ساخته شده است. این مسجد بعد از جنگ جهانی دوم و شروع جنگ سرد میان آمریکا و شوروی و به تبع آن ترویج ایدئولوژی کمونیسم، به باشگاه ورزشی تبدیل شد و عملا دیگر مسجد نبود. اما یک سال قبل از فروپاشی شوروی چون مشکلات شوروری زیاد شده بود و نمی توانست به همه مسائل توجه داشته باشد دوباره شیعیان این مسجد را پس گرفتند. قبلا اسم این مسجد «خامنه» بود اما حالا دیگر شیعیان داغستان به عشق رهبر جمهوری اسلامی، به آن «مسجد خامنه ای» می گویند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha