جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عزاداری

حوزه/ گرم کردن و شور بخشیدن به مراسم های عزاداری حضرت ابوالفضل(ع) توسط خطبا و مداحان اهل بیت(ع) بهترین بخش مجالس عزاداری روز تاسوعای حسینی بود که الحق و الأنصاف همه را به جوش و خروش انداخته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در «اهواز»، از دیشب و امروز سراسر ایران اسلامی به ویژه شهرهای استان خوزستان، غرق در شور و ماتم و عزا شد.امروز مردم نوحه گویان و سینه زنان به خیابان ها آمده و به سر و سینه خود می زدند؛ دسته جات عزاداری نیز که هرشب در محل خاصی مستقر بودند، امروز به حرکت درآمده و در خیابان ها به عزاداری پرداختند.

*اهواز؛ حسینیه ای به گستره خوزستان

اما چندین اجتماع در سطح استان به ویژه اهواز صورت گرفته بود که بزرگترین آنها در حسینیه ثارالله اهواز، مصلی مهدیه شهرستان کارون، میدان امام خمینی دزفول، مسجد جامع خرمشهر و مصلی مسجد سلیمان برگزار شد.

یکی از نکات حائز اهمیت در این اجتماعات چندین هزار نفری، حضور چشم گیر طلاب و روحانیان در کنار جوانان و نوجوانان بود؛ به طوری که در کنار هرگروهی از جوانان یک یا دو طلبه و روحانی ایستاده بود.

بر اساس این گزارش، امروز نه تنها مدارس علمیه اهواز، بلکه همه مدارس علمیه درس و بحث خود را رها کرده و به هیئات و دسته جات عزاداری رفته و فعالیت های تبلیغی خود را انجام می دادند.

*میان داری روحانیون

نکته قابل ملاحضه ای که در مجالس عزاداری به چشم می خورد، «میان داری روحانیون» شاخص هر هیئت بود، به گونه ای که بیشتر هیئت ها و مجالس عزاداری توسط یک روحانی و عالمی وارسته هدایت می شد.

گرم کردن و شور بخشیدن به مراسم های عزاداری حضرت ابوالفضل العباس(ع) توسط خطبا و مداحان اهل بیت(ع) بهترین بخش این مجالس بود که الحق و الأنصاف همه را به جوش و خروش انداخته بود و این مداحان نیز همان مبلغین و روحانیون اهوازی بودند که با صدای النشین خود دل مستعمین را به درد آورده بودند.

*صدای دهل کارزار عاشورایی به گوش می رسید

امروز جلودار هیئت ها و کاروان های عزاداری، پرچم داران و دهل زنان عاشورایی بودند که اگر با دقت به آنها گوش می کردی و اهتزار پرچم های زیبای "یا حسین(ع)" و "یا ابوالفضل(ع)" را به نظاره می نشستی که فریاد "هل من ناصر ینصرنی" امام حسین(ع) را به گوشت می رساندند.

سخنرانی روحانیون در از مجالس عزاداری تنها علمدار حسین(ع) بخش دیگری از آیین های عزاداری امروز مردم خوزستان بود که همواره مورد استقابل پیر و جوان قرار میگیرد و امروز نیز به همین صورت بود.

*عاشورایی عمل کنید

حجت الاسلام و المسلمین میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، در مسجد امام خمینی(ره) فاز دو پادادشهر اهواز، با بیان این که عاشورا خط ممتدی جاودان است، اظهار داشت: عاشورا جریانی است که با قیام و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش آغاز و هم اکنون نیز ادامه داشته و ما همچنان صدای «هَل مِن نَاصر یَنصُرنی» سید و سالار شهیدان را با جان و دل می شنویم.

استاد حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که اگر افراد در این برهه حساس  از زمان عاشورایی عمل کند، به یقین حسینی زندگی کرده و حسینی از دنیا می رود و حسینی نیز محشور می شود، گفت: امروز شما با فریادهای لبیک یا حسین(ع) به ندای رهبر و نایب امام زمان(عج) خود پاسخ داده اید.

*اقامه نماز در همه حالت بزرگترین درس امام حسین(ع) است

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، یکی دیگر از ائمه جمعه موقت اهواز، در اجتماع حسینی مردم اهواز، با بیان این که هدف قیام امام حسین(ع) زنده نگه داشتن اسلام و جاودان ماندن اقامه نماز بود، اظهار داشت: امام حسین(ع) در سخنی بیان می کند من برای احیای دین رسول الله قیام کردم و از این راه ذره ای عقب نشینی نخواهم کرد.

وی، بزرگترین درس امام حسین(ع) را احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین اقامه نماز در همه حالت عنوان کرد و تصریح کرد: امام حسین(ع) در ظهر عاشورا و در آن بحبوحه جنگ آنگاه که وقت نماز فرا رسیدن فرمان توقف جنگ را صادر کرده و با همه یارانش به نماز ایستادند؛ که این نشان دهنده اهمیت نماز اول وقت در هر شرایطی است.

*ولایتمداری یاران اباعبدالله(ع)

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد امام، امام جمعه شوش نیز در جمع عزادارای این شهرستان، با بیان این که ولایت مداری یاران اباعبدالله(ع) بارزترین جلوه عاشورا بود، تصریح کرد: آن چیزی که در واقعه عاشورا به چشم می خورد، ولایت مداری یاران امام حسین(ع) و استواری بر راه و دین خویش بود، به گونه که از اصحاب عاشورایی حضرت اباعبدالله(ع) از همه چیز خود گذشته و با شمشیر و قدرت ایمان خویش وارد عرصه جنگ شدند.

*اقامه نماز ظهر تاسوعا در 1500 نقطه خوزستان

برپایه این گزارش، اقامه نماز ظهر تاسوعا از سوی ائمه جماعات مساجد آخرین بخش این مراسم های عزاداری روز تاسوعا بود که این آیین به صورت سراسری در بیش از 1500 نقطه از استان خوزستان اقامه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha