جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی هدف قیام امام حسین علیه السلام را امر به معروف و نهی از منکر معرفی و تصریح کردند: متأسفانه در عین اهمیت این مسئله، عده ای اصرار دارند که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کم رنگ شود تا چراغ سبز انجام گناه فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،این مرجع تقلید در جمع عزاداران عاشورای حسینی(ع) که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام برگزار شد، با بیان این که عاشورا با مفاهیمی گره خورده که هیچگاه کهنه نمی شود، تصریح کردند: عاشورا با آزادگی و مبارزه با ظلم گره خورده و روز به روز وسیعتر از گذشته می شود.

ایشان با ضروری دانستن توجه به پیام های عاشورا در کنار عزادرای های این ایام گفتند: باید در آیین های عزاداری محرم به پیام های عاشورا نیز توجه داشته باشیم. عزاداری بسیار خوب و لازم است، ولی در کنار این  عزادرای باید به پیام هایی که این حادثه بزرگ تاریخی را به وجود آورد نیز توجه کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: پیام های عاشورا در زیارت نامه ها، خطبه های امام حسین علیه السلام در مکه و شب عاشورا و در مسیر راه، در خطبه های امام سجاد و حضرت زینب علهیماالسلام در کوفه و شام، در رجزخوانی اصحاب امام حسین علیه السلام و...، فراوان یافت می شود.

ایشان با اشاره سخن حضرت عباس علیه السلام در زمانی که دستشان را قطع کردند، گفتند: هنگامی که حضرت قمر بنی هاشم (ع)،دست راستشان قطع شد، بیان داشتند: با این که یک دستم قطع شده، باز هم از دین حمایت می کنم. این سخن نشان می دهد که شهیدان کربلا برای حفظ دین قیام شربت شهادت نوشیدند.

خود را باشهدای کربلاهمسو سازیم

معظم له  خاطرنشان کردند: اینکه می گوییم « یا لیتنا کنا معک»، باید قدم در جای قدم های شهدای کربلا بگذاریم و خود را با اهداف و پیام های عاشورایی و هدف های مقدسی که شهدای کربلا برای آن شهید شدند، همسو سازیم.

این مرجع تقلید به پیام نماز جماعت ظهر عاشورای امام حسین علیه السلام و اصحابشان اشاره کردند و گفتند: این که ظهر عاشورا امام حسین علیه السلام نماز جماعت خواندند، این حرکت دربردارنده این پیام است که نماز را باید در سخت ترین شرایط هم به پا داریم.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر نماز جماعت اول وقت با حضور قلب اقامه شود، بسیاری از آسیبب های اجتماعی و فرهنگی جامعه برطرف می شود.

درمقابل دشمن عقب ننشینیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی رفتار اسرای کربلا را از مهم ترین درس ها عنوان کردند و گفتند: وقتی می شنویم زینب سلام الله علیها در مقابل یزید در شام بیان می دارند،این برای من ننگ است که با تو سخن بگویم؛ من تو را ناچیز و ناتوان می شمارم. این گونه با شجاعت سخن گفتن در حال اسارت، برای ما درس است که در هیچ شرایطی در برابر دشمن تسلیم نشویم، از اصول خود عقب ننشینیم و به ذلت تن ندهیم.

ایشان یادآور شدند: امام خمینی(ره) از همین عاشورای امام حسین علیه السلام استفاده کرد و تشکیلات یزیدی را در هم کوبید. جوانان عزیزی هم که لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند، از پیام های عاشورا استفاده کردند و این کار را انجام دادند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، در ادامه هدف قیام امام حسین علیه السلام را امر  به معروف و نهی از منکر معرفی و تصریح کردند: متأسفانه در عین اهمیت این مسئله، عده ای اصرار دارند که امر  به معروف و نهی از منکر  در جامعه کم رنگ شود تا چراغ سبزی برای انجام آن فراهم شود.

ایشان تصریح کردند: اگر امر  به معروف و نهی از منکر به وسیله عموم در سطح جامعه باشد، بسیاری از مشکلات حل می شود.

معظم له نظارت عمومی و امر  به معروف و نهی از منکر را از ارزش های اسلامی معرفی کردند و گفتند: دشمن تلاش دارد این واجب الهی را با عملی همراه با خشونت نشان دهد، در حالی که امر  به معروف و نهی از منکر به هیچ وجه به معنای خشونت نیست، بلکه با زبانی نرم و از روی دلسوزی می باشد.

ایشان در پایان تصریح کردند: خطبا و مداحان باید در کنار مراسم عزاداری، مردم را به پیام های فوق العاده عاشورا توجه دهند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha