سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
نوروزی جامعه

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه قم با اشاره به اینکه، ترویج معارف امام حسین(ع) با عزاداری خشک و خالی محقق نمی شود بیان داشت: احیاء دین، بهترین فلسفه عزاداریهاست ومجالس عزای امام حسین(ع) باید به عنوان مکانی برای ترویج معارف و مکتب امام حسین(ع) باشد.

حجت الاسلام محمد جواد نوروزی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین در بیان فلسفه عزاداری های حسینی(ع)،اظهارداشت: فلسفه عزاداری امام حسین(ع) زنده نگه داشتن اهداف و معارف قیام امام حسین(ع) است و در این راه، عزاداری خشک و خالی را از ما نخواستند که فقط به سر و سینه بزنیم،گریه کنیم و یا  زنجیر بزنیم. 

وی افزود: امری که ائمه معصومین (ع) از ما در راه ترویج دین داری خواسته اند به بهترین وجه در کلام امام صادق(ع) نموده یافته و حضرت فرموده که «رحم الله من احیا امرنا: خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را رحمت کند» و  مجالس عزاداری ها بهترین مکان برای عمل به این گفته معصوم (ع) است.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه قم با بیان اینکه مجالس عزاداری بهترین موقعیت برای احیاء امر معصومین(ع) گفت: مجالس عزاداری فرصت و موقعیت بهتری را برای احیاء امر معصومین (ع) در اختیار قرار می دهد و این عامل در طول تاریخ هم خودش را نشان داده است  چرا که حضور مردم در این مجالس با شور و شوق زیادی همراه است.

حجت الاسلام نوروزی تاکید کرد: هر موقع که ما توانستیم مجلس امام حسین(ع) را به عنوان مکتب امام حسین(ع) مطرح کنیم احیاء امر معصوم به معنای واقعی تحقق پیدا می کند.

وی افزود: مجلس عزای امام حسین(ع)، باید محلی برای یادگیری ولایت، قرآن و احکام دینی منتها در کنار عزاداری باشد و اگر این گونه شد احیا امر معصومین(ع) صورت گرفته و مجلس تبدیل به مکتب می شود.

مدرس حوزه علمیه قم اظهار کرد: نکته دیگری که باید در مجالس عزاداری مد نظر قرار گیرد این است که طبق فرموده معصومین(ع) وظیفه ما تو این مجالس ذکر محاسن و خوبی های امر و دین است و با سینه زنی خشک، و علامت گردانی نمی توانیم به این توصیه عمل نماییم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه قم با انتقاد از برخی رسوم عزاداری بیان کرد: متاسفانه در دنیای امروز  آل سعود، سلفی ها، وهابی ها و داعش  از امام با انجام سینه زنی های خشن، قمه زدن به سر بچه شش ماهه و پخش آن در اینترنت چهره خشن همراه با کشتار و خونریزی از شیعه و امام حسین(ع) به دنیا ارائه می دهند.

وی افزود: مطابق گفتار ائمه معصومین(ع) اگر زیبایی های کلام آنها به دنیا گفته شود مردم مطیع دین و معصوم (ع) می شوند.

حجت الاسلام نوروزی عنوان کرد: مجلس های امام حسین (ع) باید محل ذکر معارف و خوبی های کلام معصومین(ع)، ذکر نکته های دینداری، اخلاق خوب، غیرت و مهربانی باشد

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 96 سوره مریم « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا:کسانی که واقعا ایمان بیاورند و اعمال صالح انجام دهند خداوند عالم، محبت آنها را در دل ها قرار می دهد» اظهار کرد: مطابق این آیه هرکس ایمان حقیقی داشته و عمل صالح انجام دهد خداوند محبتش را در قلوب قرار می دهد و چون امام حسین (ع) ایمانش، ایمان بی شائبه و حقیقی بوده و عملی هم که انجام داده عمل صالحی در راه دین داری بوده محبتش در قلوب مومنین و نهضتش ماندگار است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه قم با بیان این نکته که درسی که امام حسین(ع) در قالب شعار «هیهات من الذله» با عالم داد جزو بهترین اعمال صالح بوده تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که با همه مشکلاتی که وجود دارد مردم با شور و اشتیاق در مجالس عزاداری شرکت می کنند و  این نیست مگر تحقق محبتی که رسول اکرم(ص) در حدیث « إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً : شهادت امام حسين عليه السلام در دل‏هاي افراد با ايمان آتش و حرارتي ايجاد مي‏كند كه هرگز خاموش نخواهد شد » فرموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha