پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 340307
۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
طب

حوزه/ مدیر پروژه نرم افزار کتابخانه جامع طب سنتی و اسلامی از ارائه نسخه جدید این نرم افزار گرانسنگ در روزهای آتی خبر داد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علیرضا رحیمی ثابت در دیدار جمعی از مسئولان و اعضای هیئت علمی طب سنتی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شاهد از مرکز نور اظهارداشت: مرکز نور به واسطه نیروهای خدوم خویش توانسته گام های موثری در موضوعات مختلف علوم اسلامی و انسانی به ویژه طب سنتی و اسلامی بردارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم که در جمع دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا گروه طب سنتی و اسلامی دانشگاه شاهد سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: به خواست خدا به زودی شاهد ارائه نسخه 1.5 (یک ونیم) نرم افزار کتابخانه ای جامع طب خواهیم بود که قابلیت ها و امکانات منحصر به فردی را به جامعه علمی کشور تقدیم می کند.

حجت الاسلام رحیمی ثابت با اشاره به نسخه موجود نرم افزار طب، گفت: نسخه موجود در حال حاضر به عنوان کامل ترین مرجع طب سنتی و اسلامی با ۹۳۵ عنوان کتاب به عنوان بزرگترین کتابخانه طب سنتی در داخل و خارج کشور نام گرفته است.

 وی اظهار داشت: این پروژه با هدف احیای کتاب های طب کهن ایران و جهان اسلام انجام شده و به عنوان یک منبع تحقیقاتی برای تمامی پژوهشگران داخلی و خارجی شناخته شده است.

 حجت الاسلام رحیمی ثابت افزود: این کتابخانه مرجعی پژوهشی برای فرهنگ و ادب فارسی خواهد بود چرا که بسیاری از متون کتاب های این کتابخانه دیجیتالی مربوط به قرن سوم و چهارم هجری شمسی است.

وی موضوعات عنوان شده در این کتابخانه را طب قرآنی، طب روایی، احکام پزشکی، مفردات دارویی، بیماری ها، داروسازی و صنعت و دیگر موارد عنوان کرد و گفت: کتاب های طبی در محورهای کتاب های مرجع، عمومی، اسلامی، احکام و اخلاق پزشکی و دیگر موارد ارایه شده است.

 وی به مخاطبان این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: "پزشکان و داروسازان"، " پژوهشگران تاریخ علم، به‌خصوص تاریخ «طب سنتی و اسلامی و داروهای گیاهی"، " گیاه‌شناسان، جانورشناسان و معدن‌شناسان علاقه‌مند به خواص داروهای نباتی، حیوانی و معدنی"، " پژوهشگران شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی"، "  علاقه‌مندان به «طب سنتی و اسلامی و داروهای گیاهی"، " پژوهشگران حوزه فرهنگ و ادب پارسی کهن" از جمله مخاطبین این محصول تخصصی مرکز نور می باشند.

 مدیر پروژه نرم افزار جامع طب به معرفی بخش کتابخانه این محصول به عنوان رکن رکین این نرم افزار پرداخت و گفت: بخش کتابخانه این نرم افزار شامل؛ کارتابل نمایش متون، جستجو، همراه با قابلیت‌هایی مانند: قرآن، لغتنامه و... همراه با ابزارهای پژوهشی می باشد.

 حجت الاسلام رحیمی ثابت ادامه داد: ارائه مجموعه کتب طبی (تصویری و تایپی)، 906 عنوان کتاب و رساله در 1200 جزء با عناوینی از جمله؛ کتب طبی مرجع؛ کتب طبی عمومی؛کتب طبی اسلامی؛ کتب طبی منظوم؛ کتب طبی فارسی؛ کتب طبی عربی؛ کتب طبی اردو و انگلیسی؛ کتب احکام و اخلاق پزشکی؛ کتب اصطلاحات و الفاظ طبی و کتب تصویری می باشند.

 وی ادامه داد: بخش فرهنگ‌نامه، استخراج 51388 اصطلاح و الفاظ طبی از 69 کتاب طب سنتی و 70629 پیوند بین آنها و متون مربوطه و بخش نگارخانه حاوی نمایش 9000 تصویر در دو موضوع "مفردات دارویی" و"آناتومی و تشریح" از دیگر محتویات علمی این نرم افزار می باشند که در نسخه یک و نیم آن مطالب ارزشمند و متعدد دیگری به آن اضافه شده است.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha