یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
جعفر فضل الله

اگر بخواهیم در حوزه های علمیه لبنان شاهد پیشرفت باشیم باید در جهت تقویت و تکامل این حوزه ها حرکت کنیم و یک پایتخت و مرکزیت حوزوی در لبنان ایجاد کنیم که بستر مساعدی برای همکاری و تعامل گسترده تمام مراکز حوزوی باشد.

 حجت الاسلام سید جعفر فضل الله استاد حوزه علمیه بیروت در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه درباره ارزیابی خود از وضعیت حوزه های علمیه در لبنان گفت: شما می­دانید که جبل عامل از دیرباز مهد علوم دینی بوده و بسیاری از علمای بزرگ در این شهر رشد یافته اند که کتب آنها تا به امروز نیز در حوزه ها تدریس می­شود و مورد استفاده طلاب و علما قرار می­گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های تاریخی جبل عامل وجود تنوع فکری در این شهر و وجود آزادی فکر می­باشد. علمای جبل عامل همچنین در طول تاریخ در کشور ایران نیز تاثیرگذار بوده اند و علمایی مانند شیخ بهایی و محقق کرکی خدمات زیادی به ایران ارائه کرده اند. لبنان به طور کلی از آموزش حوزوی به دور نبوده و نیست و حوزه های علمیه در شهرها و روستاهای زیادی در لبنان پراکنده اند.

سید جعفر فضل الله درباره اسباب شکوفایی این حوزه ها گفت: به نظر من مشکل پراکندگی و عدم تمرکز توانایی های علمی در یک مهد علمی، یکی از مشکلات این حوزه ها است. البته منظور من از مهد واحد این نیست که همه آنها تحت یک نام و عنوان باشد بلکه منظور حضور آنها در یک محدوده جغرافیایی است تا بتوانند تعامل بیشتر و بهتری با هم داشته باشند و این، یکی از مشکلاتی است که می­توان آن را مانع تحول و جهش حوزه های لبنان دانست.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در این حوزه ها شاهد پیشرفت باشیم باید در جهت تقویت و تکامل این حوزه ها حرکت کنیم و یک پایتخت و مرکزیت حوزوی در لبنان ایجاد کنیم که بستر مساعدی برای همکاری و تعامل گسترده تمام مراکز حوزوی باشد و در پرتو این مرکزیت علمی شاهد رشد و شکوفایی مراکز علمی حوزوی دیگر لبنان نیز  و انتشار فرهنگ اصیل اسلامی موجود در مدرسه اهل بیت علیهم السلام باشیم چون مدرسه اهل بیت است که نماینده اسلام اصیل و پاک و زلال و عمیق می­باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha