سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شیعیان سریلانکا

حوزه/ جمعی از فعالان فرهنگی و اساتید شیعه کشور سریلانکا با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با نرم افزار بحارالانوار آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، جمعی از فعالان فرهنگی و اساتید شیعه کشور سریلانکا ضمن حضور در مرکز نوردر کارگاه آموزشی نرم افزار تخصصی معجم موضوعی بحار به عنوان بزرگترین دایره المعارف حدیثی شیعه حضور پیدا کردند.

کارشناس پژوهشی مرکز نور در اين كارگاه آموزشی قابليت های مختلف پژوهشی و فنی نرم افزار بحارالانوار برای میهمانان تبيين و تشریح کرد.

حجت الاسلام حامد مقیسه ، در ابتدای جلسه به معرفی این لوح فشره گرانسنگ پرداخت و افزود: " ارائه 21929 كليد واژه، 108710 نمايه و مدخل، همراه با 122919 موضوع برداشت شده از كتاب بحار الانوار"، "دسترسی به موضوعات و مطالب كتاب از طريق جستجوی معنايی و لفظی"، " امكان جستجوی مفهومی از طريق فهرست كليد واژه ها ، نمايه ها و موضوعات" از جمله قابلیت  های این لوح فشرده است.

وی ادامه داد: "ارجاع اصطلاحات هم عرض در نظام مترادفات"، "تفكيک اصطلاحات چند معنايی در نظام مشتركات"، " ارائه فهرست مفاهيم وابسته در نظام مرتبطات"، " امكان ذخيره و چاپ متون دلخواه و فهرست ها"، "نمايش تمام متون با قابليتهای تحقيقاتی (نمايه زنی، حاشيه نويسی، رنگی كردن و علامت گذاری و ...)"، ارتباط تمام واژه های كتاب با سه عنوان لغت نامه بزرگ (لسان العرب، العين و مجمع البحرين) از دیگر قابلیت های این لوح می باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه اظهارداشت: علاقه مندان با مراجعه به این لوح می توانند از قابلیت های متنوع دیگری از جمله؛ "جستجوهای مختلف در متون و عناوين ابواب از طريق فهرست واژگان، تركيب واژهها و ..."، امكان انتخاب متن كتاب به يادداشت و ويرايش آنها"، انتقال مستقيم متون برگزيده از برنامه به محيط word و به قسمت يادداشت و ويرايش آنها" بهره گیرند.

حجت الاسلام مقیسه خاطرنشان کرد: بعد از قرآن كريم كه فصيح ترين و بليغ ترين كتاب هاست، احاديث و روايات ائمه عليهم السلام يكی از بهترين راه های انسان برای رسيدن به مقصد يقين است که از صدر اسلام تاكنون آثار بسياری در اين زمينه به چاپ رسيده که يكی از اين آثار ارزشمند و نفيس كتاب بحارالانوار، اثر علامه گرانقدر مجلسی(ره) می باشد.

وی گفت: در اين برنامه متن كامل بحارالانوار بر اساس چاپ آخوندی (25 جلد)، قابل انطباق بر نسخه چاپ بيروتی(110 جلدی) قابل دستيابی است.

وی ادامه داد: استفاده از سه لغت نامه معتبر به محقق امكان می دهد كه به مفاهيم كاربردی در حوزه ی فقه و اصول دست يابد و پژوهش خويش را به گونه ای شايسته سامان بخشد.

این کارشناس دینی بیان داشت:ارجاع اصطلاحات هم عرض در نظام مترادفات، تفكيک اصطلاحات چند معنايی در نظام مشتركات، ارائه فهرست مفاهيم وابسته در نظام مرتبطات و نيز دستيابی به دو محيط مستقل كاربری، از امكانات مفيدی است كه در اين برنامه ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه این لوح فشرده در قالب دو برنامه معجم لفظی و موضوعی ارائه شده است، اظهارداشت: معجم موضوعی دارای امكانات فراوانی است که می توان به مواردی از جمله کلید واژه، نمایه، موضوع، نشانی، پژوهش اشاره کرد.

حجت الاسلام مقیسه به معرفی قابلیت های معجم لفظی پرداخت و افزود:نمایش، جستجو، فرهنگ لغات، استفاده از سه محيط مستقل كاربری و نيز بهره گيری از امكانات پژوهشی متنوعی چون علامت گذاری، حاشيه نويسی و دستيابی به گزينه پژوهش فعال، ديگر قابليت های اين نرم افزار است.

وی همچنین در پایان گفت: در اين برنامه، سه لغت نامه معتبر العين، لسان العرب و مجمع البحرين جهت فهم معانی لغات دشوار گنجانده شده است و"فرهنگ لغات " دارای دو قسمت "ريشه" و "مشتق" با كارايی های متفاوت می باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha