جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 342976
۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
احکام

حوزه/ خوردن لقمه نجس شده حرام است؛ ولى اگر خون به حدى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين مى‏رود، پاك است و فرو بردن آن اشكال ندارد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» نظرات فقهی مراجع عظام تقلید را در خصوص غذایی که مخلوط به خون شده است را تقدیم می کند.

سؤال: اگر هنگام خوردن غذا، دهان خونى شود؛ آيا خوردن لقمه‏اى كه در دهان است، جايز است؟.

جواب: همه مراجع (به جز آیات عظام مكارم و نورى): خوردن لقمه نجس شده، حرام است؛ ولى اگر خون به حدى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين مى‏رود، پاك است و فرو بردن آن اشكال ندارد. (1)

آيةاللَّه مكارم: خوردن لقمه نجس شده حرام است؛ ولى اگر خون به حدى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين مى‏رود، پاك است و فرو بردن آن اشكال ندارد؛ ولى عمداً اين كار را نكند. (2)

آيةاللَّه نورى: خوردن لقمه نجس شده، حرام است؛ هر چند خون به حدى كم باشد كه به واسطه مخلوط شدن با آب دهان، از بين مى‏رود. (3)

منابع:

( 1). توضيح‏ المسائل مراجع، م 100 و 141؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 527 و توضيح ‏المسائل مراجع، م 141؛ آیت الله وحيد، توضيح ‏المسائل، م 101 و 142 و دفتر: آیت الله خامنه‏ اى.

( 2). آیت الله مكارم، توضيح‏ المسائل مراجع، م 100 و 141.

( 3). آیت الله نورى، توضيح‏ المسائل مراجع، م 100 و 141.

منبع: دفتر شانزدهم، رساله دانشجويى، مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام؛ ص340

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طهورا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    2 0
    سلام داشتم سالاد درست می کردم دستم با چاقو برید خونی که یاآب مخلوط شده بود از لبه ظرف سرازیر شد آن را با دستمال پاک کردم اما در زیر ظرف آب گوجه وجود داشت موضوع را به مادرم اطلاع دادم سالاد را خوردیم و بعد از خوردن به باقی اعضای خانه گفتم حکم آن سالاد و خوردنش چیست؟