جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 343604
۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
قرضاوی

حوزه/ بسیاری از علمای مسلمان با سیاست های متغیر قرضاوی مخالفند، زیرا او در زمان مبارک و مرسی، خروج بر حاکم را حرام می دانست، اما اکنون مردم مصر را به خشونت و آشوب دعوت می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی شکاف هایی در اتحادیه علمای مسلمان به ریاست شیخ قرضاوی معروف به شیخ فتنه در حال شکل گیری است. شیخ قرضاوی کسی است که به مواضع خصمانه علیه تشیع و جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه و حزب الله و عراق معروف است و در جنگ اخیر سوریه مردم را به قیام علیه این نظام دعوت می کرد.

شیخ قرضاوی که پس از سقوط مرسی، مدتی را به سکوت گذرانده بود، این روزها مردم مصر و طرفداران مرسی واخوان المسلمین را به آشوب دعوت می کند، اما اکنون با خروج علمای موریتانی از این اتحادیه علمای برخی کشورهای دیگر نیز اعلام کرده اند به زودی از اتحادیه بیرون می آیند.

علمای موریتانی

عبدالله ولدبیه، از علمای موریتانی درباره علت بیرون آمدن موریتانی از این اتحادیه می گوید: ما به این باور رسیدیم که برای دوری از فتنه انگیزی و خاموش ساختن آتش فتنه میان مسلمانان باید از این اتحادیه خارج شد و این در حالی است که قرضاوی مردم کشورهای عرب را به آشوب و فتنه فرا می خواند.

لازم به ذکر است علمای متعدد موریتانی، همچون محمد مختار ولد امباله، رییس دارالافتا و دادگستری و شیخ عثمان ولد الشیخ ابوالمعالی، رییس حزب الفضیله و دکتر اسلمو ولد سیدی مشاور سابق وزیر و ابوبکر ولد احمد و قاضی عبدالله ولد اعل سالم، رییس سابق مجلس و شمار دیگری از علمای موریتانی چنین موضعی را اعلام کرده اند.

الدوالیبی مؤسس الجماعة الاسلامیة

از سوی دیگر فؤاد الدوالیبی مؤسس الجماعة الاسلامية و رییس جبهه الاصلاح گفته است، بسیاری از علمای مسلمان با سیاست های متغیر قرضاوی مخالفند، زیرا او در زمان مبارک و مرسی، خروج بر حاکم را حرام می دانست، اما اکنون مردم مصر را به خشونت و آشوب دعوت می کند.

دوالیبی پیش بینی کرده علمای کشورهای دیگر نیز به اقدامی مشابه آنچه علمای موریتانی انجام داده‌‌اند دست بزنند و از این اتحادیه که قطر سیاست های آن را تعیین می کند خارج شوند.

احمد قندیل

دکتر احمد قندیل کارشناس مسائل آسیایی مرکز پژوهش های سیاسی و استراتژیک الاهرام نیز می‌گوید اقدام علمای موریتانی اقدامی طبیعی است، چون قرضاوی رسما مردم را به خشونت و آشوب در کشورهای عربی فرا می خواند.

وی افزود: اسلام با ترور و آشوب مخالف است و مردم را به آرامش و فرا می خواند. وی پیش بینی کرد علمای مسلمان کشورهای دیگر نیز از این اتحادیه خارج شوند.

تحلیل العزباوی محقق سیاسی

دکتر یاسر العزباوی، محقق سیاسی نیز در این زمینه گفت: اقدام انجمن علمای موریتانی بسیار مهم است و نشان دهنده میزان نفوذ قطر و اخوان المسلمین بر اتحادیه علمای مسلمان و وجود فساد در روش تصمیم گیری این اتحادیه می باشد.

عزباوی افزود: قرضاوی به دنبال بر هم زدن منطقه عربی و ایجاد مشکلات میان کشورها است و از این رو این اتحادیه دیگر ارزشی ندارد همان طور که در ایجاد تقریب و نزدیکی میان مذاهب اسلامی نیز ناتوان بود و همین باعث بی ارزش بودن آن می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha