جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آرامش بهاری

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه قزوین از برگزاری طرح "آرامش بهاری" و "سوگواره یاس نبوی" در بقاع متبرکه این استان، همزمان با ایام نوروز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام مصطفی نوروزی، در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر بیان کرد: طرح آرامش بهاری، جزء طرح های بزرگ اوقاف و امور خیریه است که در راستای عمل به رهنمود های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی و با هدف ایجاد آسایش برای زائران و مسافران نوروزی، بهره برداری معنوی از فضای امامزاده ها و بقاع متبرکه، معرفی امامزادگان و ترویج فرهنگ وقف و فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی به مدت 5 سال است در بقاع متبرکه همزمان با تعطیلات عید نوروز اجراء می شود.

وی افزود: مقدمات برگزاری این طرح فراهم شده و از 25 اسفندماه آیین غبارروبی امامزادگان و بقاع متبرکه استان برای استقبال از مسافران نوروزی با حضور مسئولین استانی برگزار خواهد شد.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: این طرح در بیش از 90 امامزاده استان در شهرهای قزوین، بوئین زهرا، تاکستان و البرز از بیست و هشتم اسفندماه امسال آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قزوین اضافه کرد: برگزاری آیین لحظه تحویل سال و برنامه های ویژه نوروزی، برپایی خیمه های معرفت شامل غرفه های عفاف و حجاب، پرسمان دینی، مشاوره، همه واقف باشیم، کودکان، پاسخ به مسائل شرعی، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی ، امکان اسکان موقت زائران، ، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری مراسم قرائت ادعیه، نماز جماعت را از جمله برنامه های پیش بینی شده در این طرح برشمرد که با حضور مردم و مسافران و زائران در امامزاده های استان برگزار می شود.

برگزاری سوگواره یاس نبوی

حجت الاسلام نوروزی خاطرنشان کرد: با توجه به تقارن تعطیلات عید نوروز با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، سوگواره یاس نبوی هم از 2 تا 6  فروردین ماه در 64 بقعه و اماکن متبرکه برگزار خواهد شد.

این مسئول فرهنگی با اشاره به برنامه های این سوگواره، گفت: برگزاری همایش سوگواره، بیان فضایل حضرت زهرا(س) در جهت ترويج فرهنگ فاطمي ، مداحی، قرائت و تبیین خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، حرکت دسته جمعی عزاداران به سمت امامزادگاه استان، توزیع کتابچه های سوگواره، برپایی هفت سین فاطمی متشکل از القاب حضرت زهرا(س) ،پخش زنده عزاداری از سیمای استانی و برگزاری نماز ظهر و عصر روز شهادت، برگزاری مراسم شام غريبان حضرت زهرا(س)  از جمله برنامه های سوگواره یاس نبوی خواهد بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قزوین با اشاره به این که برنامه های طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در امامزاده های قزوین با محوریت و مدیریت روحانیون برگزار می شود، افزود: برای اجرای طرح های نوروزی در سطح بقاع متبرکه 25 مبلغ از حوزه علمیه قم و جمعی از مبلغین خواهر و برادر مدارس علمیه و روحانیون استان قزوین، با اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری خواهند کرد.

وی افزود: برای اجرای برنامه های نوروزی جهت ارائه تسهیلات مناسب کلیه فعالیت های عمرانی سطح بقاع متبرکه از 25 اسفندماه تا پایان این طرح متوقف شده تا این فعالیت های مزاحمتی برای زائرین و مسافرین ایجاد نکند.

حجت الاسلام مصطفی نوروزی در بخش دیگری از سخنان خودگفت : جشن سند دار شدن همه بقاع متبرکه، امامزادگان و موقوفات استان در سال ۹۴ برگزار خواهد شد و استان قزوین جزء نخستین استان‌هایی است که کلیه موقوفات آن سنددار شده است.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: در سال 93 اداره کل اوقاف توانست برای 300 موقوفه سند پلاک اصلی اخذ نماید و برای سال 200 سند باقی مانده که سعی می شود تا پایان سال 94 برای این تعداد هم سند اصلی صادر شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قزوین با اشاره به اجرای طرح "دست‌های مهربانی" در راستای نیت واقفان، در استان قزوین گفت: این طرح از 7 الی 14 اسفندماه با هدف کمک به افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت، مستمند، ایتام، بدسرپرست و بی‌سرپرست در قزوین  در راستای نیت واقفات خیراندیش برگزار شد.          

وی یادآور شد: در این طرح با کمک اداره کل کمیته امداد استان 400 خانواده بی بضاعت و کم بضاعت زیر پوشش این طرح قرار گرفتند و با هزینه بالغ بر 40 میلیون تومان بسته های ارزاق مورد نیاز در اختیار این خانواده های قرار گرفت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha